Hei! Rakk i dag å montere ferdig komponentsett på passasjersiden og trekke høyttalerkabel frem i kupéen fra bagasjerommet. Tidligere eier av bilen hadde trekt signalkabler fra før, det som er litt dumt er at han har trekt de rett ved siden av strømledningen.
Det låter bra men det er to problemer:
#1 - Har dynamostøy på frontsettet, ikke så mye, men nok til at jeg merker det med volumet på under 20 (går opp til 50). Dette er ikke høyt, se problemet under, men det er fortsatt litt irriterende, for hvis jeg skal snakke med kjerringa eller en kompis som sitter på må jeg jo skru ned lyden såpass, og da kommer den forbanna duringa.
Tenkte først det skyldes at signalkablene lå innat strømkabelen, men da ville vel støyen økt i volum når jeg økte volum på spilleren? Den varierer i frekvens og intensitet med turtallet på motoren, volumet på spilleren har ikke noe å si.
Kan dette ha sammenheng med en noe sliten dynamo (dynamoen er dog forholdsvis ny og uoriginal) eller laderegulator? Har nemlig ikke mer enn rundt 13.631 volt målt pol til pol på batteriet (med motor i gang), og 13.598 volt bak på forsterkerterminalene. Likeretterdelen sitter vel i laderegulatoren, og her er det kanskje brukt elektrolyttkondensatorer til å filtrere spenninga? Bilen er jo 21 år gammel, og elektrolyttkondensatorer har jo en tendens til å tørke ut etter ca. 10 til 20 år så vidt jeg vet? Har ekstern laderegulator BTW.
Tror ikke det er jordinga som er problemet, har 50mm2 kabel fra + på batteriet bak til fordelingsblokk, og 21mm2 derifra til hver sin forsterker, og 21mm2 fra forsterker til jord. Jordingspunkt har jeg laget ved å pusse bort all lakken fra et punkt i reservehjulsbrønnen og renset med kontaktrens, sette på kabelsko på jordlederne og skru disse fast i dette punktet med sjølborrende skrue. Har forsvinnende lite spenningstap (0,033 volt målt med kvalitetsmultimeter fra Fluke, og da gir jeg flatt jern), så jordinga skulle vel være bra?
Problem #2: Får ikke forsterkere eller frontsett til å vrenge! Kjører volum på maks på spilleren og gain på fullt på forsterkeren baki, men det kommer ikke noe som helst vreng i det hele tatt, og det føles som om begge deler har mye mer å gå på. Kan dette være pga lavt spenningsnivå ut fra spilleren? Frontsettet begynner ikke å våkne skikkelig før jeg har volumet på ihvertfall 40 (av 50!, dvs 80% volum), og da har jeg ikke rare volumet å justere på før jeg ikke har mer å gi. Det spiller for all del høyt dette, men jeg føler liksom at jeg har mer å gå på når det ikke vrenger uansett hva jeg gjør Har lært at man skal sette volum til ca. 75% og stille gain til du hører det såvidt begynner å vrenge, og så stille 2 knepp tilbake.. men det vrenger jo aldri her.
Til opplysning er spilleren en jalla type av merket Logic, kostet 500 på elkjøp. Denne har kun en linjeutgang så jeg må koble denne på sub forsterkeren og fra utgangene på sub forsterkeren til inngangene på tokanaleren. Begynner da å tro det kan bli litt lite med en (veldig?) lavnivå utgang delt på to amper som kanskje liker litt kraftig innsignal? Eller har audison SRx.1 innebygget buffer / preamp til RCA utgangene?
Jeg har en Pioneer DEH-P590iB liggende som ikke blir benyttet jeg kan prøve, bare lurte på om det var verdt det.. Da må jeg liksom også trekke egne signalkabler til stereoforsterkeren, og legge disse så langt unna strømkabelen som mulig (andre siden av bilen). Har ikke lyst til å ha denne spilleren i bilen da den har en tendens til å tiltrekke kjeltringer, har hatt innbrudd i alle bilene denne har stått i (husker aldri å ta ut frontpanelet når jeg parkerer kjerra). Jeg sover aldri da så jeg rekker å skremme faenskapet vekk før de får med seg noe, men det er dritt med knust rute og glass inne i hele bilen..
Det låter bra men det er to problemer:
#1 - Har dynamostøy på frontsettet, ikke så mye, men nok til at jeg merker det med volumet på under 20 (går opp til 50). Dette er ikke høyt, se problemet under, men det er fortsatt litt irriterende, for hvis jeg skal snakke med kjerringa eller en kompis som sitter på må jeg jo skru ned lyden såpass, og da kommer den forbanna duringa.
Tenkte først det skyldes at signalkablene lå innat strømkabelen, men da ville vel støyen økt i volum når jeg økte volum på spilleren? Den varierer i frekvens og intensitet med turtallet på motoren, volumet på spilleren har ikke noe å si.
Kan dette ha sammenheng med en noe sliten dynamo (dynamoen er dog forholdsvis ny og uoriginal) eller laderegulator? Har nemlig ikke mer enn rundt 13.631 volt målt pol til pol på batteriet (med motor i gang), og 13.598 volt bak på forsterkerterminalene. Likeretterdelen sitter vel i laderegulatoren, og her er det kanskje brukt elektrolyttkondensatorer til å filtrere spenninga? Bilen er jo 21 år gammel, og elektrolyttkondensatorer har jo en tendens til å tørke ut etter ca. 10 til 20 år så vidt jeg vet? Har ekstern laderegulator BTW.
Tror ikke det er jordinga som er problemet, har 50mm2 kabel fra + på batteriet bak til fordelingsblokk, og 21mm2 derifra til hver sin forsterker, og 21mm2 fra forsterker til jord. Jordingspunkt har jeg laget ved å pusse bort all lakken fra et punkt i reservehjulsbrønnen og renset med kontaktrens, sette på kabelsko på jordlederne og skru disse fast i dette punktet med sjølborrende skrue. Har forsvinnende lite spenningstap (0,033 volt målt med kvalitetsmultimeter fra Fluke, og da gir jeg flatt jern), så jordinga skulle vel være bra?
Problem #2: Får ikke forsterkere eller frontsett til å vrenge! Kjører volum på maks på spilleren og gain på fullt på forsterkeren baki, men det kommer ikke noe som helst vreng i det hele tatt, og det føles som om begge deler har mye mer å gå på. Kan dette være pga lavt spenningsnivå ut fra spilleren? Frontsettet begynner ikke å våkne skikkelig før jeg har volumet på ihvertfall 40 (av 50!, dvs 80% volum), og da har jeg ikke rare volumet å justere på før jeg ikke har mer å gi. Det spiller for all del høyt dette, men jeg føler liksom at jeg har mer å gå på når det ikke vrenger uansett hva jeg gjør Har lært at man skal sette volum til ca. 75% og stille gain til du hører det såvidt begynner å vrenge, og så stille 2 knepp tilbake.. men det vrenger jo aldri her.
Til opplysning er spilleren en jalla type av merket Logic, kostet 500 på elkjøp. Denne har kun en linjeutgang så jeg må koble denne på sub forsterkeren og fra utgangene på sub forsterkeren til inngangene på tokanaleren. Begynner da å tro det kan bli litt lite med en (veldig?) lavnivå utgang delt på to amper som kanskje liker litt kraftig innsignal? Eller har audison SRx.1 innebygget buffer / preamp til RCA utgangene?
Jeg har en Pioneer DEH-P590iB liggende som ikke blir benyttet jeg kan prøve, bare lurte på om det var verdt det.. Da må jeg liksom også trekke egne signalkabler til stereoforsterkeren, og legge disse så langt unna strømkabelen som mulig (andre siden av bilen). Har ikke lyst til å ha denne spilleren i bilen da den har en tendens til å tiltrekke kjeltringer, har hatt innbrudd i alle bilene denne har stått i (husker aldri å ta ut frontpanelet når jeg parkerer kjerra). Jeg sover aldri da så jeg rekker å skremme faenskapet vekk før de får med seg noe, men det er dritt med knust rute og glass inne i hele bilen..
Comment