Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av anlegg - Hvilken 10" basselement bør jeg kjøpe?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøp av anlegg - Hvilken 10" basselement bør jeg kjøpe?

    Driver og planlegger kjøp av anlegg til bilen min, en 04 Kangoo 4x4 varebil, og i den anledning trenger jeg noen tips og råd til montering og hva jeg skal kjøpe.

    I bilen er det en metallvegg med pleksiglass som skiller førerplassen fra lasterommet. Jeg hadde tenkt til å montere høyttelerne i metallveggen over pleksiglasset. Der er det akkurat plass til 5,25" i høyden. Basshøyttaleren hadde jeg tenkt til å integrere i veggen mellom setene, slik at kassa blir bak i lasterommet, mens elementet er festet fra kupesiden.

    Jeg har fått tilbud om et komplett anlegg til 5000 kroner:

    - Kenwood KDC-W4037 (1000,-)
    - Pioneer TS-A132C (500,-)
    ( Audiobahn AW1200N (1000,-) )
    - Boss GT1280 (2000,-) Det sitter jo i en 80A sikring, så noe effekt må den vel klare å gi selv om Boss er kjent for å oppgi litt mye i forhold til hva det leverer.
    - Boss Kabel Kit-10 (500,-)

    Jeg tror kanskje jeg ikke har plass til 12" i skilleveggen i varebilen min, så derfor er jeg på utkikk etter en god 10" til rundt tusenlappen. Han jeg fikk tilbudet kan skaffe meg greie priser på det meste, så kom med forslag. Dersom man får veldig mye for pengene ved å legge på litt kan jeg strekke meg opp mot 1500,- men kun hvis man får mye mer for penga.

    Hva tror dere ellers om de andre komponentene?


    Bør signal-støyforholdet være lavest eller høyest mulig?

    På forhånd takk!
    Mvh
    Jonas Ramsrud

    Renault Kangoo 4x4 varebil
    Soundstream Lil Wonder LW5.830
    Fusion NV-CM525
    Hertz ES250D
    Pioneer DEH-P40MP

  • #2
    Jeg har en pakke til salgs som kunne passet greit for deg. Skal sannsynligvis til Hønefoss også om ikke lenge, så vi slipper å sponse Posten

    EDIT: signal/støyforholdet bør være så høyt som mulig, men alt over 90 dB er helt greit.

    Comment


    • #3
      Originally posted by epifant View Post
      Jeg har en pakke til salgs som kunne passet greit for deg. Skal sannsynligvis til Hønefoss også om ikke lenge, så vi slipper å sponse Posten

      EDIT: signal/støyforholdet bør være så høyt som mulig, men alt over 90 dB er helt greit.
      Tja, jeg tror 12" blir for stort. Kasse må jeg bygge selv for å få riktig vinkel og sånt mtp skilleveggen jeg skal bygge elementet inn i. Betaler heller mer for et løst element enn element+kasse til samme pris, da jeg muligens får skaffet materialer gratis.

      Ellers takk for tilbudet.

      Forresten, noen som kan si noe om det Audiobahn elementet jeg har linket til? Bare lurer.
      Mvh
      Jonas Ramsrud

      Renault Kangoo 4x4 varebil
      Soundstream Lil Wonder LW5.830
      Fusion NV-CM525
      Hertz ES250D
      Pioneer DEH-P40MP

      Comment


      • #4
        Det vil nok gi lyd fra seg, men det er litt for mye bling på den til at jeg klarer å ta den seriøst... Tror nok du kan gjøre et bedre enn den, f.eks. Peerless Resolution 10", 998,- fra Eltek

        Comment


        • #5
          Originally posted by epifant View Post
          Det vil nok gi lyd fra seg, men det er litt for mye bling på den til at jeg klarer å ta den seriøst... Tror nok du kan gjøre et bedre enn den, f.eks. Peerless Resolution 10", 998,- fra Eltek

          [IMG]*bilde*[/IMG]
          Sett litt på denne, men ut ifra specs så skal den jo være dårligere; Mye mindre magnet, enkeltspolet, mye lavere effekt, kortere slaglengde osv.

          Er dette vært å betale litt ekstra for?

          Eller hva med noen av disse?
          http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1978
          http://strommen-bilradio.no/product_...roducts_id=957
          http://strommen-bilradio.no/product_...roducts_id=498
          http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=2215
          Resonant Engineering RE10

          Dersom elementet er tospolet (2x2ohm) tenkte jeg å kjøre en spole på hver sin kanal i 2 ohm, ellers så blir alternativet å kjøre brokoblet i 4 ohm.
          Mvh
          Jonas Ramsrud

          Renault Kangoo 4x4 varebil
          Soundstream Lil Wonder LW5.830
          Fusion NV-CM525
          Hertz ES250D
          Pioneer DEH-P40MP

          Comment


          • #6
            Ingen som har et 10" basselement i 1000-1500 kroners klassen å anbefale?
            Mvh
            Jonas Ramsrud

            Renault Kangoo 4x4 varebil
            Soundstream Lil Wonder LW5.830
            Fusion NV-CM525
            Hertz ES250D
            Pioneer DEH-P40MP

            Comment


            • #7
              Hertz Energy ES 250.1/ES250D1 til 999,- Tilbud kr 800,- pr stk. valgfritt enkelt spolet 4 ohm eller dobbelt spolet 4 ohm.
              Mvh
              Lars Engen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Engen Audio View Post
                Hertz Energy ES 250.1/ES250D1 til 999,- Tilbud kr 800,- pr stk. valgfritt enkelt spolet 4 ohm eller dobbelt spolet 4 ohm.
                Spiller det bra? Hva med Soundstream Picasso PCW 10 eller Picasso PW 10 Limited Ed.? Eller Fusion PP-SW10E? Hvilken er best av disse?

                Jeg hører for det meste på punk, rock etc. hvis det har noen betydning. Siden jeg kun skal ha ett element vil jeg jo at det skal være mest mulig trøkk i det. Jeg kan gå opp til 1500,- for ett element.
                Mvh
                Jonas Ramsrud

                Renault Kangoo 4x4 varebil
                Soundstream Lil Wonder LW5.830
                Fusion NV-CM525
                Hertz ES250D
                Pioneer DEH-P40MP

                Comment


                • #9
                  Sier bare 1 ting jonas jl audi W6 (litt over din prisklasse da).

                  Det kan vel være lurt å legge til at du stort sett hører på punkrock( husker jeg feil?)

                  Av nevnte ellementer ville vel jeg kanskje valgt hertz sine etter den kritikken jeg har hørt. Hvis ikke er vel også polk kjent for god kvalitet noe jeg tror du er mere ute etter en det store db trykket
                  Audi A4 2002 Mod, Alpine, Harman kardon, JL audio og MB quart

                  Stor takk til Rune Burås på Spaceworld Hønefoss for god hjelp og gode priser=)
                  Spaceworld Hønefoss, eneste Spaceworld i Norge med bilstereo

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Fryd1lund View Post
                    Sier bare 1 ting jonas jl audi W6 (litt over din prisklasse da).

                    Det kan vel være lurt å legge til at du stort sett hører på punkrock( husker jeg feil?)

                    Av nevnte ellementer ville vel jeg kanskje valgt hertz sine etter den kritikken jeg har hørt. Hvis ikke er vel også polk kjent for god kvalitet noe jeg tror du er mere ute etter en det store db trykket
                    Jada Thomas, sponser du mellomlegget så kan jeg kjøpe meg en W6 jeg!

                    Hva med Pioneer sine subber da?
                    http://www.pioneer.no/no/products/25...7D4/index.html
                    http://www.pioneer.no/no/products/ar...DVC/index.html

                    Men hva bør jeg satse på/hva spiller best? Brokoblet i 4ohm eller én kanal på hver spole i 2ohm?
                    Mvh
                    Jonas Ramsrud

                    Renault Kangoo 4x4 varebil
                    Soundstream Lil Wonder LW5.830
                    Fusion NV-CM525
                    Hertz ES250D
                    Pioneer DEH-P40MP

                    Comment


                    • #11
                      Jeg ville ha valgt Hertz Energy Es250D1 eller Soundstream Picasso Limited PW-10L til ditt bruk.
                      Mvh
                      Lars Engen

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Engen Audio View Post
                        Jeg ville ha valgt Hertz Energy Es250D1 eller Soundstream Picasso Limited PW-10L til ditt bruk.
                        Ser det er 2x4ohm spoler på de du nevner. Hvordan bør jeg koble disse for mest mulig effekt/best lyd? Og hva om det hadde vært 2x4ohm?
                        Mvh
                        Jonas Ramsrud

                        Renault Kangoo 4x4 varebil
                        Soundstream Lil Wonder LW5.830
                        Fusion NV-CM525
                        Hertz ES250D
                        Pioneer DEH-P40MP

                        Comment


                        • #13
                          Til ditt bruk så hadde jeg vurdert en rimelig men god 5 kanaler, hvorav basskanalen er stabil i 2 ohm.

                          Sender deg ett tilbud på PM så kan du vurdere det.
                          Mvh
                          Lars Engen

                          Comment


                          • #14
                            Hvordan spiller dette elementet? Det har jo en veldig stor magnet og veier jo mye. Spiller det bare høyt eller spiller den noenlunde pent også?
                            Mvh
                            Jonas Ramsrud

                            Renault Kangoo 4x4 varebil
                            Soundstream Lil Wonder LW5.830
                            Fusion NV-CM525
                            Hertz ES250D
                            Pioneer DEH-P40MP

                            Comment


                            • #15
                              min erfaring er at det verken spiller spesielt høyt eller pent..
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

                              Comment

                              Working...
                              X