Announcement

Collapse
No announcement yet.

Russebil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Russebil

    Hei

    Jeg og noen kompiser driver å bygger anlegg i en Chevy Van
    Vi er ganske ferske på denne fronten, så her kommer noen spørsmål vi håper å få svar på.

    Vi har invistert i:
    2stk, 2 kanaler: http://www.blaupunkt.com/us/7607792191_main.asp
    1stk, 4 kanaler: http://www.blaupunkt.com/us/7607792193_main.asp
    1 par, 6x9: http://www.blaupunkt.com/no/7606427003_main.asp
    Frontsett: http://www.blaupunkt.com/no/7606343000_main.asp
    2stk, subber: http://www.blaupunkt.com/no/7606347000_main.asp

    Det vi er mest bekymret for er strømmen. Jeg regner med vi må ha ett ekstra batteri? Hvordan skal vi koble dette batteriet i forhold til det eksisterende? med tanke på kabeltykkelse, batteritype, hovedstrømsbryter, sikringer osv? Hadde vært fint med en litt detaljert beskrivelse

    Andre tips som er viktige å ta med seg på veien?
    Last edited by piters; 01-02-2008, 17:43.

  • #2
    Kabeltykkelse: så tykt som mulig, men skal du ha ekstra batteriet bak så kabelen fra batteriet foran bare er til å holde lading på batteriet bak holder det nok med 25mm2
    batteri type: hvis du monterer dette bak må det vare et gel eller agm batteri da vanlig syre batterier gasser når de blir ladet, dette vil du ikke ha inni bilen.
    optima, maxxima, odessey, kinetik er slike batterier.
    Litt synd, jeg kastet netopp et helt brukbart maxxima batteri, kunne jo sendt det til dere
    Hoved strøms bryter trenger dere ikke, men ha sikring på begge batteriene, biltilsynets regel er max 30cm ledning, eller før den går igjennom karroeriet før den er avsikret.

    Annet tips er å feste batteriet og basskassa godt, har sett noen resultater av løse ting og det er ikke et vakkert syn etter en kollisjon
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

    Comment


    • #3
      Må man ikke ha hovedstrømsbryrter sånn at vi har mulighet til å koble fra batteriet bak når vi stanser bilen? for anlegget kommer jo til å stå å spille når bilen er stoppet. Og da lader det jo etterhvert ut batteriet foran. = null start ?

      Comment


      • #4
        da lønner det seg jo å ha en bryter på det ja.

        men skal du spille lenge uten å lade vil et vilken som helst batteri gi relativt kort moro i løpet av russe tiden. da bør du ha lader på greia og eventuelt et aggregat, eller droppe bil stereo og bare ha aggregat og bruke innleid PA anlegg.

        Meninga er vel ikke god lyd? det er vel å plage flest mulig på kortest mulig tid? da duger pa anlegg mye bedre!!
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #5
          Blir sikkert bra dette.. skal selv sette enn litt blaupunkt velocity i bilen snart
          1997 mod Volvo S70 turbo + Blaupunkt Velocity

          Comment


          • #6
            Er det mulig å få en litt bedre forklaring på dette?
            Vet d sitter mange guruer her som kan hjelpe oss..
            Var innom bilxstra, mekonomen og bilspectra idag. Fikk forskjellig svar på alle 3 plassene:P OFF!

            Comment


            • #7
              Hva var det du ikke forsto?

              - Legg opp større strømkabel fra dynamo til batteriet forran. Da lader den bedre.
              - Trekk strømkabel fra batteri forran til batteriet bak. Monter bryter slik at dere kan kutte stilførselen til det forran når bilen står i ro.
              - Kjøp gele eller agm batteri til å ha inni bilen. De avgir ikke gasser under lading.
              - Kjøp en lader som dere fastmonterer i bilen med strømuttak på utsiden av bilen. Da kan bilen stå og spille mens batteriet lader.
              Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
              Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
              Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

              Comment


              • #8
                bare å spørre og grave om det er noe.. har også brukt alle produktene på listen deres

                Comment


                • #9
                  Hei, jeg er med på denna russebilen jeg også og har noen spørsmål hvis noen kan svare

                  Hvor mye strøm vil den pakka piters lista opp kreve sånn ca?
                  Forsterkerne yter maks opp imot 1800 - 1900watt RMS? og i tillegg må en regne med effekten som går bort i varme osv. Det vil vel si at stereoen har et potensiale på å bruke over 150A? 1900w/12v = 158,33A

                  Høres ut som mye strøm? Nå skal jo stereoen kobles rett på det ekstra batteriet bakerst i bilen, men hvor tykk kabel bør vi ha fra batteriet fremme til det bak?

                  det ekstra batteriet blir vel i så fall ett sånn AGM batteri. Noen billige dere vil anbefale?

                  Vil en hovedstrømbryter mellom batteriene som vi kutter strømmen med når bilen ikke går gjøre nytten siden det oprinnelige batteriet er et vanlig blybatteri? Tenker på utladning av hverandre osv.

                  Mvh

                  Comment


                  • #10
                    om du mener 150a som max strøm trekk, så vil dere ikke ha mye liv og laga røre lenge(150ah batteri varer da en time uten lading, kun forbruk) så mulig dere bør finne på noe lurt..(mer eller større batteri, lader osv..)

                    uansett blir det nok aldri til at forsterkerene trekker max, ihvertfall med de høyttalerene dere belaster dem med..

                    Uansett bør man jo alltid ha så stort kvadrat areal på kabelen som mulig, så om dere har for hånd 50kvm er jo det best, da får dere mer ut av det om bilen står og sviver mens dere spiller f.eks..

                    om dere kopler batteriene rett opp mot hverrandre vil de nok lade hverrandre ut ja, her er det nok ikke dumt med en "hovedbryter" til å skille når bilen ikke sviver, men igjen er det lurt å passe på spenningen til forsterkerene når batteriene ikke får lading...

                    Comment


                    • #11
                      Nå vil vi jo ikke spille på maks hele tida da, og vi lurer litt på å få lånt oss en kraftig lader elns som vi kan bruke når motoren ikke går.

                      Ang. strømkabel så har Biltema noe 30mm2 eller noe i den duren. Blir fort litt lite det da?
                      Å legge opp to sånne blir vel fort like dyrt som å kjøpe en skikkelig 50mm2 sikkert?

                      Comment


                      • #12
                        er vel 21 kvadrat biltema har?? blir nok fort like eller nesten like dyrt det ja, om du f.eks får et tilbud fra en av forhandlerene her.

                        Comment


                        • #13
                          Sjekka nå, og Biltema har opp til 30mm2 i 6meters pakker.
                          http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=133079
                          Men samma det.

                          Åssen er Vision batteriene?

                          Comment


                          • #14
                            Endte opp med en Stinger kabel med en diameter på 10-11mm med gode rabatter.
                            Det vi mangler da foreløpig er ett brukbart batteri vi kan ha baki!

                            Noen som har noe å anbefale/selge?
                            Gjerne brukt

                            Comment

                            Working...
                            X