la oss si en vare har 2-gangen. Man har da to priser, 1000 kroner inn for produkt og 2000 kroner ut. Alle er med så langt? Det som NÅ er cluet, det er at de 1000 kronene er uten moms, men de 2000 kronene er MED moms, ergo skal staten ha sin bit av kaka der. Ergo tjener ikke en forhandler "2-gangen" på produktet likevel.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kinetik HC800 - Prisforskjeller?
Collapse
X
-
Pris for vare: 1000 kr.
Frakt for vare: 200 kr.
Fortjeneste vare: 400 kr
Merverdiavgift: 400 kr.
SALGSPRIS: 2.000kr.
Den retningen er det man regner..
Noen som ikke forsto?Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland
Comment
-
Originally posted by Boddiz View PostNåja, det er igrunn akkurat det jeg snakker om. Jeg mener at den kalkylen du bruker er altfor høy (iallefall i leddet fra importør til forhandler). En importør selger flere enheter enn en forhandler, og skal importøren ha 2-kalkylen så bør forhandleren ha 3-kalkylen for å si det sånn. Jobber med salg av elektroniske produkter selv og skjeldent vi har 2-kalkylen for å si det slik. Men det er kanskje vanlig i "bilstereoverden"?
Derfor blir det feil å si at importøren skal tjene mindre enn forhandleren.
De fleste har mellom 1,8 til 2 gangen i hvert ledd, det er prisen man må betale for å drive firma i Norge og har lite å gjøre med at folk er grådige.
Comment
-
Og med det eksempelet har man 1,33 gangen.. 1200*1,33=1596*1,25= utsalgspris 1995. Fortjeneste = 396 kroner. Da må man selge fire stk av "denne" varen pr dag for å overleve sånn nogenlunde.
Noen som ikke forsto?
Tenk på fortjenesten til klesbutikker som har januarsalg med 70% rabatt og fremdeles tjener penger..(!) Noen som klager over det? (Kanskje feil forum....?)[SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]
Comment
-
Originally posted by thomasekeli View PostOg med det eksempelet har man 1,33 gangen.. 1200*1,33=1596*1,25= utsalgspris 1995. Fortjeneste = 396 kroner. Da må man selge fire stk av "denne" varen pr dag for å overleve sånn nogenlunde.
Noen som ikke forsto?
Tenk på fortjenesten til klesbutikker som har januarsalg med 70% rabatt og fremdeles tjener penger..(!) Noen som klager over det? (Kanskje feil forum....?)
Men ja, det er rimelig grovt spør du meg.Mvh
Rolf Try Nygård
Comment
-
Originally posted by thomasekeli View PostOg med det eksempelet har man 1,33 gangen.. 1200*1,33=1596*1,25= utsalgspris 1995. Fortjeneste = 396 kroner. Da må man selge fire stk av "denne" varen pr dag for å overleve sånn nogenlunde.
Noen som ikke forsto?
Comment
-
Originally posted by stijoh View PostPasse bra arrogant du da, alle som ikke er enige med deg forstår ingenting..
Jeg skrev det samme som Nedd. Dersom innlegget mitt ble oppfattet arrogant av deg så må du nesten gå dypere i deg selv. For ut i fra tekst på en skjerm er det bare du som bestemmer hva du tror jeg legger i det.
Var ikke arrogant skrevet eller ment over hode. Jeg gjentar; Jeg skrev det samme som Nedd. Og mente det jeg skrev: Dersom det var noen som ikke forstod innlegget mitt så kan jeg jo muligens utdype. Hva i alle dager er galt med det?[SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]
Comment
-
Originally posted by thomasekeli View PostBoddiz: Hm, ble kanskje litt glefsing.. Beklager det. Var ikke nødvendigvis det som var meningen. Men jeg skrev et avsnitt om hvorfor prisen er som den er. Håper dette kunne avklare litt?Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet
Pioneer
EarthQuake
Hertz
Evus
Kinetik
Comment
-
Originally posted by Techpoint View PostNå må det også taes med i regnestykket at importøren ofte har ett større ansvar for produktet også i henhold til garantier og reklamasjoner.
Derfor blir det feil å si at importøren skal tjene mindre enn forhandleren.
De fleste har mellom 1,8 til 2 gangen i hvert ledd, det er prisen man må betale for å drive firma i Norge og har lite å gjøre med at folk er grådige.Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet
Pioneer
EarthQuake
Hertz
Evus
Kinetik
Comment
-
Boddiz: Jeg forstår hva du mener. Med begge deler. Hvorvidt lavere pris faktisk vil øke salget eller ikke er svært interessant, men jeg tror ikke det. Ikke i stor nok grad. Men det er helt subjektivt hva jeg tror.
Kanskje det hadde blitt solgt noe mer. Men går man så kraftig ned i pris, må det ikke bare selges litt mer, men en god del mer. Og da spørs det jo da, om det faktisk vil lønne seg.. Er en vanskelig greie. Og på bakgrunn av hvor kostbart det kunne ha blitt å prøve ut denne teorien, forstår jeg godt at man velger å holde det jeg vil kalle en normalt forventet kalkyle. Slik det er per i dag.
Når det gjelder forskjell i kalkyle mellom importør og forhandler har du også et interessant poeng. Men her har nok Tech svart ganske utfyllende allerede.
Selv om importøren vil selge langt flere enheter enn hver av dens forhandlere, hviler det et stort ansvar på importøren. Tenk bare på den siste sovjetstat sin reklamasjonsrett.. Produsentene opererer ofte med ett års garanti, så vidt jeg kjenner til. Og da er det den norske importøren sitt ansvar å dekke resten av norsk garanti og reklamasjonsrett. Her kan det bli snakk om store summer om man selger i stort kvanta, og har vært uheldig med et parti varer..
Men det er klart importøren kunne hatt lavere fortjeneste enn forhandlerene. Men jeg tror det ville straffet seg med importører som kanskje ikke hadde klart å dekke utgiftene som kunne ha påløpt produkter som til og med var blitt solgt i et helt annet regnskapsår.
Men det er helt klart en interessant tanke. Men når vi først er inne på det, så må vi ikke glemme at markedet for bilstereo er litt mindre enn mye annet av brunevarer i Norge. Og at med bakgrunn i nettopp dette faktum ofte ikke kan sammenliknes helt rettferdig.[SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]
Comment
-
Originally posted by thomasekeli View PostTenk på fortjenesten til klesbutikker som har januarsalg med 70% rabatt og fremdeles tjener penger..(!) Noen som klager over det? (Kanskje feil forum....?)
Store elkjeder selger jo ofte kampetilbud som går med tap.
Laptop´er er det lite fortjeneste å hente f.eks. Kjøper inn en maskin til 4200 kr pr stk, og selger for 3999,-
Men når du kommer i butikken, så prøver folk å selge deg enn maskin som de ikke går med tap på, slik at selgeren ikke taper på bonusen sin..
(Elkjøp skandalen angikk bla. dette)
Men men.. Sporet litt av nå, men greit å få det sagt.
Kjøp i Norge eller på Ebay om du vil... Prisforskjellen er der uansett hvordan d snur og vender på det.Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland
Comment
-
Men de fleste tilbud er vel for å få deg inn i butikken, og ikke for å få deg til å kjøpe det som er på tilbud. NeDD var inne på det, når du er der inne er det alltids noe denne tilbuds modellen mangler som en annen model har.[URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger
Comment
-
Originally posted by Boddiz View PostSier ikke at importøren skal tjene mindre - tvert imot. Men de bør ikke ha så hard kalkyle som forhandleren ettersom de dytter ut mange flere enheter enn en enkelt forhandler.
Comment
Comment