Announcement

Collapse
No announcement yet.

God lyd i BMW E36, er det mulig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • God lyd i BMW E36, er det mulig?

    Hei. Før jeg begynner å gå berserk med vinkelkutteren i seteryggen på bilen min vil gjerne ha noen tips fra en som har litt peiling på basskasser og hva som gir best lyd (sql) med tanke på fremover eller bakovervendte elementer, hvilken vei portene bør stå osv.

    Bilen er BMW E36 sedan. (Vanskelig å få god lyd i denne bilen har jeg hørt)

    Jeg har 2 stk Alpine type-r 12" i en stor bassrefleks kasse. Bassworks tror jeg den heter, kjøpt hos Strandberg i Porsgrunn. De påstår den er en perfekt match til basserne...(?)
    Nå spiller elementene bakover, men er ikke helt fornøyd, så jeg vurderer å kutte vekk stålveggen bak baksetet for å montere de fremover hvis det er bedre.
    Tenker jeg da må bygge ny kasse som passer bedre til formålet.

    Jeg har tidligere hatt 1 stk 12" montert i seteryggen i tett kasse med elementet fremover, så det er allerede en åpning i metallet der som er litt større enn 12". I hattehylla har forrige eier hatt 6x9" så der er det kuttet to svære hull. Det er vel bare en fordel med tanke på å få bassen inn i kupèn når elementene står bakover som de gjør nå.

    Hvordan blir det hvis jeg monterer basserne i en ny kasse sånn at de står vendt på skrå mot hverandre inn i kupèn gjennom det hullet midt i seteryggen? Har sett noen som har gjort dette, men vet ikke hvor bra lyd dette gir.

    Takker for alle innspill.
    Last edited by Ronny M; 27-02-2008, 11:29.

  • #2
    Jeg ville heller lagd hull i hattehylla og lagd en båndpass kasse, det er noe av det som gir mest trykk enklest i en E36

    Når du da lager båndpass, så tar du porten på kassa ut av hattehylla.
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      er vell en "bærende konstruksjon" også denne veggen..
      1997 mod Volvo S70 turbo + Blaupunkt Velocity

      Comment


      • #4
        Jeg er egentlig ikke ute etter mest mulig trykk, men jakter den gode varme og dype bassen. Har ingen erfaring med båndpass, men har hørt at de spiller veldig bra ved visse frekvensområder. Ganske langt ifra en flat frekvenskurve for å si det sånn. Er det lett å få en slik kasse til å spille godt helt i bunn?

        Vurderer å bygge kasse i seteryggen med elementene fremover, og portene opp gjennom hatthylla. Noen som har erfaring med det? Funker det bra?
        Last edited by Ronny M; 28-02-2008, 23:16.

        Comment


        • #5
          uten å ha noe erfaring med det har jeg hørt at det blir elendig å ha kassen i bagsjen med port opp i hatt hylla.... bandpass er vel er mye bedre løsning...
          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

          Comment


          • #6
            Er vel slik at man skal ha lyden inn i samme rom som mann sitter. I dette tillfellet bandpass?

            Comment


            • #7
              Bassrefleks kasse skal jeg vel alltids klare å regne ut sjøl, men jeg trenger hjelp til å regne ut bandpass kassa, hvis det er den beste løsningen for å få den lyden jeg vil ha.

              Det er snakk om 2 stk Alpine type-r 12" elementer. Specs finnes på side 4 i dette pdf dokumentet: http://support.alpine-usa.com/produc..._SWR-1242D.PDF

              Jeg få plass til en kasse som er 85 cm bred og 40 cm høy. Dybden blir det den blir ut i fra volumet jeg trenger.

              Comment

              Working...
              X