Announcement

Collapse
No announcement yet.

mye spørsmål om bilstereo, trenger hjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mye spørsmål om bilstereo, trenger hjelp

    Hei, Har et par ''dumme'' spørsmål, Men får og få svar så må jeg stille dem,

    1) Har phono kabler mye og si? Altså er det samma om jeg kjøper noe fra biltema?? Vil det bli likebra som phonokabler er dyrere?
    (Er ganske sikker på at dyrere er bedre, men vil være på den sikre siden)

    2) har 2 stk. xplod 12'' bassere, Hva slags forsterker anbefaler dere meg til og bruke til dem da? Har lyst og bytte ut dem med bedre bassere, etterhvert og har også lyst på en forsterker som kan drive litt.. helst under 3000-4000..
    (veit xplod suger bla bla, Fikk dem super billig derfor har jeg dem)



    3) burde jeg bytte batteri, vis jeg bare skal ha et enkelt anlegg i begynnelsen?



    4) cd spiller som virkelig anbefales.. under 3-4tusen????





    Takke for svar...

  • #2
    1: "Vanlige" ører hører sjeldent forskjell på dyre og billige kabler. Velg å kjøp noen som er godt skjermet mot innslag av støy. Det er mer kritisk i en bil en det på et hjemmeanlegg ofte.
    I og med at du antagligvis er i "startfasen" av å innstallere anlegg i bilen ville jeg gått for Biltema-løsningen du snakker om. Kjenner flere som bruker kabler derifra.

    2: Xplod-subbene er etter MIN mening "midt på treet"... Med rett forsterker kan det faktisk bli grei lyd med disse, men ikke min favoritt.
    Kjøp av forsterker er en smaksak.. les litt på forumet her og se hva andre anbefaler/ har selv. I og med at du skal bytte disse ut etterhvert kan det være greit å tenke litt framsiktig og kjøpe kvalitet. Mye bra legges ut til på "til salgs"-sidene her (følg med der).

    3: Ville ikke startet med batteribytte, heller legge penger i forsterker, et godt frontsett og evnt nye subber.
    Forusatt at batteriet du har (og dynamo) er i god stand da...
    Oppgrader og se over kabler/ledninger i motorrommet ditt... kanskje lurt å bytte ut noe der...

    4: Smak og behag dette... Jeg ville sett på Pioneer sine produkter...kanskje du finner noe brukt her inne??


    Håper det var litt til hjelp
    Reinhardt

    Comment


    • #3
      1) Mye av forskjellene i de rimeligere kablene ligger i skjermingen og i kvaliteten på pluggene. Hvis du velger rimelige kabler som ligger på 300,- +/- for en 5 meter så holder det lenge til ditt bruk i dag og ved oppgradering senere. F.eks Evus RS500, Connection BT2 500 er gode alternativer.

      2) En god monoblokk som du kan bruke senere også er toppserien til Fusion. Fusion NV-AM16001 yter 1x755w rms i 2 ohm eller 1x1100w rms i 1 ohm. Denne er også linkbar med flere monoblokker. Koster veil 5999,- Har noen på lager som selges for 4000,- pr stk.
      http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=806

      3) Så lenge du har en grei ladespenning og batteriet ditt er i ok stand så trenger du i utgangspunktet ikke det.

      4) Pioneer DEH-P50UB er en glimrende spiller til en hyggelig pris: 2200,-
      http://www.pioneer.no/no/products/25...0UB/index.html
      Mvh
      Lars Engen

      Comment


      • #4
        1) Phono kabler. skal du kun ha til sub eller skal du ha til frontsett og bakhøyttalere også?
        Som vwboy sier så i ditt tilfelle så er det viktigste at det er god skjerming på dem. har brukt de rosa fra biltema i mange biler til venner og bekjente, aldri hatt problem med støy på de, og føler at de sitter bra fast. eneste jeg kan utsette på de er at jeg syns de kan være litt stive, så kan være litt leie og legge der det er krappe bøyer.
        Men hvis du skal ha til F+R+Sub så ville jeg kanskje gått for noe ala dette: http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=966 Da disse har alle pakket inn i en ledning og er lett og fin og legge. og når man ser på prisen og deler den på 3, så blir det jo ikke så mye "pr kabel" for å si det sånn. Men konklusjonen føler jeg for deg: God skjerming.

        2) Sony Subbene gir jo "bang for buck" og mene dem ikke er så altfor tungdrevne.
        Hertz EP 1D er jo et interessant alternativ i den prisklassen hvis du har lyst til å kjøpe ny forsterker. For den kan du også oppgradere senere ved å kjøpe en til og linke dem sammen og få "1" forsterker som gir 1700w RMS i 2ohm. så har du til senere oppgradering. Men er jo også masse brukt og få tak i. så dette må du jo gjøre deg en oppveining om hva du har lyst til.

        3) http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=214 Hvis du ser på tråden min der, om oppgradering i motorrommet, så vil jeg gjøre det først, da dette er en løsning som kan gi mye effektøkning (35% i mitt tilfelle) for relativt små summer. (alt som har med pengebruk+bilstereo og gjøre er relativt )

        4) Nytt: Pioneer DEH-P7000UB http://www.pioneer.no/no/products/25...0UB/index.html
        Den har 3 linjeutganger og 7bånds parametrisk EQ + fjernis + masse annet snacks som du kan lese om der.
        Brukt: Uten tvil prøvd og få tak i en Alpine 9855. har bare gode ting og si om denne spilleren
        Last edited by Crazytaxi; 29-02-2008, 10:25.
        Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
        Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
        Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
        -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

        Comment


        • #5
          Takker og bukker og neier....

          1)Men digger designet til soundstream forsterkerne er de til og anbefale.???


          2) Likte begge spillerne, Hvor kan jeg kjøpe dem, og pris? finner jeg dem instalbay.no?
          (kan egentlig sjekke selv, men var så godt igang med og skrive..)

          3) Er det ikke litt dumt og kjøpe brukt forsterker.. Eller tåler litt dyrer forsterke mer enn billige..
          ( Har for tiden en forsterker jeg fikk med us carvor eller noe sånt, mener dette er noe fra netthandelen, og med erfaring ellers så kan jeg ikke se for meg a denne er noe bra.. Noen har erfaringer med dem?)


          Takker igjen for svar..

          Comment


          • #6
            UsCarvor er SØPPEL, _hva som helst_ (utenom xelent) er _mye_ bedre
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #7
              Originally posted by Sir10n View Post
              Takker og bukker og neier....

              1)Men digger designet til soundstream forsterkerne er de til og anbefale.???


              2) Likte begge spillerne, Hvor kan jeg kjøpe dem, og pris? finner jeg dem instalbay.no?
              (kan egentlig sjekke selv, men var så godt igang med og skrive..)

              3) Er det ikke litt dumt og kjøpe brukt forsterker.. Eller tåler litt dyrer forsterke mer enn billige..
              ( Har for tiden en forsterker jeg fikk med us carvor eller noe sånt, mener dette er noe fra netthandelen, og med erfaring ellers så kan jeg ikke se for meg a denne er noe bra.. Noen har erfaringer med dem?)


              Takker igjen for svar..
              Ja de er å anbefale, men det finnes også mye annet som er bra. Spørsålet er om du skal ha en monoblokk til basselementene og en flerkanalsforsterker siden til resten av anlegget eller om du skal ha en 5 kanals forsterker til alt sammen med engang.

              Cd spillere har f.eks jeg på lager.

              Brukt eller nytt er ett evig godt spørsmål, er varen god og tatt godt vare på kan man gjøre mange gode kjøp men det er mye rart å få også..
              Mvh
              Lars Engen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Engen Audio View Post
                Ja de er å anbefale, men det finnes også mye annet som er bra. Spørsålet er om du skal ha en monoblokk til basselementene og en flerkanalsforsterker siden til resten av anlegget eller om du skal ha en 5 kanals forsterker til alt sammen med engang.

                Cd spillere har f.eks jeg på lager.

                Brukt eller nytt er ett evig godt spørsmål, er varen god og tatt godt vare på kan man gjøre mange gode kjøp men det er mye rart å få også..

                Monoblokk det funker bedre til basserne? det vil altså si at de driver bare basserne og resten inni bilen vil så bli drivi av eks spiller'n da? eller burde jg kjøre det på en annen forsterker igje... Eller har det mye og si på hva slags høytalere og div jeg har tenkt og ha i bilen?

                Takker for svar=)

                Comment


                • #9
                  Det kommer jo helt ann på hvilke forventninger og krav du selv stiller til ditt anlegg. Hvis du har 2 stk 12" som du vurderer å oppgradere så kan det være lurt å se på en separat forsterker (monoblokk) som skal drive basselementene dine. Du kan da drive resten av anlegget på spilleren selv om det anbefales at du skaffer deg en forsterker til resten også da en 2 eller 4 kanals forsterker hvis du går får separat monoblokk.

                  Det letteste er om du blir enig med deg selv hvordan du vil at dette skal bli, det er veldig ofte at hvis man kjøper noe som er litt "halvveis" så blir det ofte dyrt da man har en tendens til oppgradere bare ett par mnd. senere. Da er det bedre å kjøpe noe som litt bedre med engang og så spare litt før man kjøper neste del.

                  Jeg har selv "driti" meg ut på dette flere ganger, første gangen hvor jeg kjøpte en Pioneer kassettspiller til min førstebil, og fant ut etter 3 timer at det ikke var så lurt og dro og kjøpte en Sony cd spiller i steden..(ett annet sted, var flau..) 1000,- bortkastet.. dette var dog for 13 år siden...
                  Last edited by Engen Audio; 01-03-2008, 00:33.
                  Mvh
                  Lars Engen

                  Comment


                  • #10
                    Takker nokk en gang, Har blitt mye smartere.. Hører mer fra meg når jeg nermer meg kjøpet..

                    Comment

                    Working...
                    X