Announcement

Collapse
No announcement yet.

ES250D, kasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ES250D, kasse?

    Hei

    Har bestilt meg en ES250D i håp om litt bedre definert bass, og kikker litt på åssen kasse jeg skal bygge.

    Det står to lukkede kasser i manualen til elementet. En "Dimension" på 17 liter, og en "Performance" på 22,7 liter. Regner med jeg da går for "Performance", siden dette kanskje blir best? Vil ha god kickbass..

    Men med denne kassa har jo elementet en F3 på 44hz Er ikke det veldig høyt? Finnes jo ikke dypbass da eller?


    Noen som har brukt dette elementet som har noen erfaringer? "Må" man ha blåseboks til dette elementet?

  • #2
    Originally posted by Pappa View Post
    Hei

    Har bestilt meg en ES250D i håp om litt bedre definert bass, og kikker litt på åssen kasse jeg skal bygge.

    Det står to lukkede kasser i manualen til elementet. En "Dimension" på 17 liter, og en "Performance" på 22,7 liter. Regner med jeg da går for "Performance", siden dette kanskje blir best? Vil ha god kickbass..

    Men med denne kassa har jo elementet en F3 på 44hz Er ikke det veldig høyt? Finnes jo ikke dypbass da eller?


    Noen som har brukt dette elementet som har noen erfaringer? "Må" man ha blåseboks til dette elementet?
    En lukket kasse ruller av nedover med 12dB per oktav.
    Tatt i betrakning at de aller fleste bilkupeer legger til 12dB per oktav fra et sted mellom 60-80Hz vil det ikke mangle dypbass med en f3 på 44Hz fra en lukket kasse.
    Jeg har hørt kasser med f3 langt opp på 50 tallet som har hatt plenty med dypbass i seg.
    ES serien vil jeg absolutt anbefale å bruke i lukket kasse, gjerne noe større enn "performance" utgaven.
    Som du ser trenger denne bassen litt kasse, men det skjønner du hvorfor når du fyrer den opp, skal ikke mange wattene til å få omph ut av det elementet.


    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Originally posted by Dag Johansen View Post
      En lukket kasse ruller av nedover med 12dB per oktav.
      Tatt i betrakning at de aller fleste bilkupeer legger til 12dB per oktav fra et sted mellom 60-80Hz vil det ikke mangle dypbass med en f3 på 44Hz fra en lukket kasse.
      Jeg har hørt kasser med f3 langt opp på 50 tallet som har hatt plenty med dypbass i seg.
      ES serien vil jeg absolutt anbefale å bruke i lukket kasse, gjerne noe større enn "performance" utgaven.
      Som du ser trenger denne bassen litt kasse, men det skjønner du hvorfor når du fyrer den opp, skal ikke mange wattene til å få omph ut av det elementet.


      Mvh
      Dag Johansen
      Takk for godt svar Dag! Ja, jeg tenkte kanskje at effekten av "cabin gain" (mangler godt ord på norsk) kanskje motvirker den manglende dypbassresponsen i denne kassa.

      Har tenkt å sette denne slik at den spiller rett inn i skiluka, som passer ca. perfekt til en 10". Hullet er kanskje rett under 35cm høyt og 30 cm bredt, og selve området bak er rundt halvannen meter bredt, 36 høyt og 30 dypt kanskje. Høres kanskje spesielt ut, men bagasjeromsgulvet er forhøyet ca. 25cm i området rett bak seteryggen da bensintanken ligger under gulvet her (tank på 80 liter).

      Seteryggen er skråstilt, vil det da lønne seg å lage skråvegg på kassa slik at den følger seteryggen, eller går det bra å ha den rett?
      Og bør jeg forsegle imellom seteryggen (er brannvegg med 1mm tykt stål) og kassa og skru kassa fast i denne (i tillegg til gulvet og hattehylla), eller vil det bli bedre å montere kassa noen millimeter ifra skiluka?

      Hvor stor kasse ville du brukt da Dag? Er mest ute etter mer tydelig og fremtredende kickbass (stortromme) og bassgitar, og mindre romling og upresis / udefinert bass.

      Skal drives med en Audison SRx1 på 1x350W i 2 ohm, er dette et godt forsterkervalg?


      Hva synes dere andre?

      Comment


      • #4
        Må følge litt med her, siden jeg har stortsett samme bilen og skal bygge stereo i den
        Blir nokk bra det her.

        Comment


        • #5
          Bump Subben kommer i morra

          Comment


          • #6
            Hvis du har så stort skiluke-hull ville jeg laget kassa så den passet til seteryggen og skrudd den inntil.
            30 liter vil låte en god del bedre enn 20 liter.
            En SRx1 vil helt sikkert sparke liv i det elementet.
            En god budget-kombo det der.

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Takker Da har vi litt å gjøre i helgen og ja.. sånn i tillegg til å bytte clutch, bærebro, tannstang, frontsett og cd-spiller..

              Comment


              • #8
                Ble anbefalt 25L av godeste Engen som jeg kjøpte av.. da blir det noe slik




                Håper ikke jeg har surra med ytterdimensjonene nå i forhold til platetykkelse.. Optimale innvendige dimensjoner for å kansellere innvendige refleksjoner er 30x48.6x18.5.. Bør bli bra

                Comment


                • #9
                  Venter spent på bilder sånn at jeg kan koppiere det i min bil;D

                  Comment


                  • #10
                    Tror egentlig ikke du trenger avstivinger i den kassa der... Det er henholdsvis tykke matrialer, samt korte lengder

                    Comment


                    • #11
                      Søkefunksjon er en fin ting gitt!
                      Tenkte akkurat på å spørre om akkurat det samme en gang til...

                      Da blir det nok 25-30 liter lukket kasse på meg også tipper jeg.

                      Ble den som var tegnet over her bygget noen gang?

                      Comment


                      • #12
                        Ja, den fungerte meget bra med ES250'n
                        Min var vel ca. 28 liter minus elementet.

                        Comment

                        Working...
                        X