Announcement

Collapse
No announcement yet.

skillevegg eller ikke skillevegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • skillevegg eller ikke skillevegg

    spørsmålet er enkelt, skillevegg mellom 2x12" elementer, eller ikke?

  • #2
    Så lenge volumet er riktig, spiller det vel mindre rolle?
    Kan imidlertid telle positivt at skilleveggen fungerer som avstiver i kassen.

    Comment


    • #3
      Originally posted by SeatR View Post
      spørsmålet er enkelt, skillevegg mellom 2x12" elementer, eller ikke?
      Skillevegg trengs kun når elementene drives av to forskjellige forsterkere eller av stereoforsterker.
      Drives de av en monoblokk trenger man ikke det.

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #4
        Originally posted by SeatR View Post
        spørsmålet er enkelt, skillevegg mellom 2x12" elementer, eller ikke?
        hva er dette for noen elementer da?
        Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

        Comment


        • #5
          takker for svar folkens ;D da setter jeg inn en liten forsterkningsramme.

          for har regnet på at en skillevegg vill ta opp for mye plass

          det er snakk om to Hifonics Olympus 2412

          Comment


          • #6
            vet ikke om det er til noen hjelp, men..

            http://mobile.jlaudio.com/support_pages.php?page_id=166
            [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

            Comment


            • #7
              I spot a fanboy!
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #8
                Originally posted by thomasekeli View Post
                vet ikke om det er til noen hjelp, men..

                http://mobile.jlaudio.com/support_pages.php?page_id=166

                Doh, skulle ikke tro de gutta der har drevet mye med basskassebygging.
                Men det høres vel litt kult ut da, selv om det er bullshit:


                "When deciding where to place your braces inside the enclosure, it is a good idea to make sure you use asymmetrical placement so that the span between any brace and the nearest wall (or the next brace brace) is unequal to subsequent spans between braces and walls (and you thought this was going to be easy). This placement technique will minimize the possibility of standing waves forming in the wood panels that make the walls of the enclosure which would cause nasty losses and potentially bothersome colorations."

                For det første er det ikke noe som heter stående bølger i solid materiale og for det andre er det snakk om så lange bølgelengder at det ikke har noen akustisk effekt.
                Og for det tredje, for den saks skyld, man kan ikke hindre stående bølger med asymetrisk plassering av noe som helst.

                Litt of topic, men sånn er jeg bare!

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #9
                  Hehe, ja jeg skal ikke si noe. I'm not the expert

                  Visste bare at de hadde skrevet noe om det. Har stort sett bare sett på bildene jeg da.. Og bracings/forsterkninger er vel ikke så dumt? (bare lurer, jeg..)

                  Rolf:
                  Mhm. Godt observert.. (over lang tid? ) Er vel lov det da, hehe!
                  [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dag Johansen View Post
                    Doh, skulle ikke tro de gutta der har drevet mye med basskassebygging.
                    Men det høres vel litt kult ut da, selv om det er bullshit:


                    "When deciding where to place your braces inside the enclosure, it is a good idea to make sure you use asymmetrical placement so that the span between any brace and the nearest wall (or the next brace brace) is unequal to subsequent spans between braces and walls (and you thought this was going to be easy). This placement technique will minimize the possibility of standing waves forming in the wood panels that make the walls of the enclosure which would cause nasty losses and potentially bothersome colorations."

                    For det første er det ikke noe som heter stående bølger i solid materiale og for det andre er det snakk om så lange bølgelengder at det ikke har noen akustisk effekt.
                    Og for det tredje, for den saks skyld, man kan ikke hindre stående bølger med asymetrisk plassering av noe som helst.

                    Litt of topic, men sånn er jeg bare!

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    Og sånne som meg elsker sånn info, keep it comming

                    thomasekeli: ofc
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by thomasekeli View Post
                      Hehe, ja jeg skal ikke si noe. I'm not the expert

                      Visste bare at de hadde skrevet noe om det. Har stort sett bare sett på bildene jeg da.. Og bracings/forsterkninger er vel ikke så dumt? (bare lurer, jeg..)
                      Det slo meg at det kanskje ikke var så hyggelig gjort å "svare" sånn på linken du la ved.
                      Neida, for all del, avstiving av kasser er jeg tilhenger av, men ingen vits å fare med vitenskap hvis den ikke stemmer.
                      Alminnelig sunn fornuft holder lenge når man skal stive av en kasse.

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                      Comment


                      • #12
                        Hehe, det går fint. Jeg tar meg ikke nær av det. At det kanskje ikke ligger tonnevis av vitenskap bak mye av det som står på (samtlige) produsenters nettsider er jo ikke noe nytt. Men det jeg synes er morro med JL Audio er at de ofte skriver litt morsomt. Slik som "the jumbo test" http://mobile.jlaudio.com/support_pages.php?page_id=164

                        Men godt å høre fra en som kan sakene sine at avstivninger kan være smart
                        [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by thomasekeli View Post

                          Men godt å høre fra en som kan sakene sine at avstivninger kan være smart

                          Absolutt, som jeg pleier å si: en stiv basskasse er en død basskasse!

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment

                          Working...
                          X