spørsmålet er enkelt, skillevegg mellom 2x12" elementer, eller ikke?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
skillevegg eller ikke skillevegg
Collapse
X
-
Originally posted by SeatR View Postspørsmålet er enkelt, skillevegg mellom 2x12" elementer, eller ikke?
Drives de av en monoblokk trenger man ikke det.
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Originally posted by thomasekeli View Post
Doh, skulle ikke tro de gutta der har drevet mye med basskassebygging.
Men det høres vel litt kult ut da, selv om det er bullshit:
"When deciding where to place your braces inside the enclosure, it is a good idea to make sure you use asymmetrical placement so that the span between any brace and the nearest wall (or the next brace brace) is unequal to subsequent spans between braces and walls (and you thought this was going to be easy). This placement technique will minimize the possibility of standing waves forming in the wood panels that make the walls of the enclosure which would cause nasty losses and potentially bothersome colorations."
For det første er det ikke noe som heter stående bølger i solid materiale og for det andre er det snakk om så lange bølgelengder at det ikke har noen akustisk effekt.
Og for det tredje, for den saks skyld, man kan ikke hindre stående bølger med asymetrisk plassering av noe som helst.
Litt of topic, men sånn er jeg bare!
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Hehe, ja jeg skal ikke si noe. I'm not the expert
Visste bare at de hadde skrevet noe om det. Har stort sett bare sett på bildene jeg da.. Og bracings/forsterkninger er vel ikke så dumt? (bare lurer, jeg..)
Rolf:
Mhm. Godt observert.. (over lang tid? ) Er vel lov det da, hehe![SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]
Comment
-
Originally posted by Dag Johansen View PostDoh, skulle ikke tro de gutta der har drevet mye med basskassebygging.
Men det høres vel litt kult ut da, selv om det er bullshit:
"When deciding where to place your braces inside the enclosure, it is a good idea to make sure you use asymmetrical placement so that the span between any brace and the nearest wall (or the next brace brace) is unequal to subsequent spans between braces and walls (and you thought this was going to be easy). This placement technique will minimize the possibility of standing waves forming in the wood panels that make the walls of the enclosure which would cause nasty losses and potentially bothersome colorations."
For det første er det ikke noe som heter stående bølger i solid materiale og for det andre er det snakk om så lange bølgelengder at det ikke har noen akustisk effekt.
Og for det tredje, for den saks skyld, man kan ikke hindre stående bølger med asymetrisk plassering av noe som helst.
Litt of topic, men sånn er jeg bare!
Mvh
Dag Johansen
thomasekeli: ofcMvh
Rolf Try Nygård
Comment
-
Originally posted by thomasekeli View PostHehe, ja jeg skal ikke si noe. I'm not the expert
Visste bare at de hadde skrevet noe om det. Har stort sett bare sett på bildene jeg da.. Og bracings/forsterkninger er vel ikke så dumt? (bare lurer, jeg..)
Neida, for all del, avstiving av kasser er jeg tilhenger av, men ingen vits å fare med vitenskap hvis den ikke stemmer.
Alminnelig sunn fornuft holder lenge når man skal stive av en kasse.
Mvh
Comment
-
Hehe, det går fint. Jeg tar meg ikke nær av det. At det kanskje ikke ligger tonnevis av vitenskap bak mye av det som står på (samtlige) produsenters nettsider er jo ikke noe nytt. Men det jeg synes er morro med JL Audio er at de ofte skriver litt morsomt. Slik som "the jumbo test" http://mobile.jlaudio.com/support_pages.php?page_id=164
Men godt å høre fra en som kan sakene sine at avstivninger kan være smart[SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]
Comment
Comment