Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koble 8" bass på delefilter til frontsett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Koble 8" bass på delefilter til frontsett?

    For mange år siden (les 12-13....) drev jeg en del med bilstereo. Siden jeg nå har fått tillatelse av min bedre halvdel til å ha min egen bil (1992 Porsche 968), tenkte jeg å sette inn et lite stereoanlegg. Jeg har en Alpine 540 V12 forsterker. Skal gå til anskaffelse av et frontsett + subber (frontsett + 8" sub i dører, sub bak.)

    Siden dere her på forumet ser ut til å ha litt greie på saker og ting, tenkte jeg å søke svar på mine spørsmål her:

    Er det mulig å koble 8-tommeren på bass/mellomtoneutgangen på delefilteret til frontsettet eller vil dette skape kluss med impedansen?

    Går det an å koble frontsett+2 stk 8-tommere (i dør) og to stk 10- eller 12-tommere på Alpine-forsterkeren eller blir dette for mye slik at jeg bør ha en egen forsterker til subbene?

    Jeg tar også imot forslag til alternativer.

    Husk at jeg skal greie klare meg med et meget stusselig budsjett.

  • #2
    Å koble en 8" sammen med bassmellomtonen i frontsettet vil vel fungere heller dårlig. Det enkleste er vel å velg et frontsett med 8" bass. Hvor stort er budsjettet? Hva som er stusselig varierer mye fra person til person.

    Frode

    Comment


    • #3
      enig med fhl

      ellers: det gjelder stor sett det sammen som det nevnes her...

      bruke annen element i annen delfilter...

      ellers er jo viktig og faktisk aller viktigste ting å ta hensyng til at IMPEDANSEN på den nye elementen bør vær så lik som mulig til den originale element. Les resten av linken

      Ang spørsmålet ditt om bruk av 10" + 8" osv bør egentlig være grei sak -og siden du har en stram budskjet er alternativet å kjøre passiv deling hele veien... altså en 3 veis passiv deling... dette ble mye brukt før i "gamle dager" men ingenting nytt egentlig dog at passive delefiltren til bassen kan fort blir dyrt=stort=tungt sak da det krever en spole... selv brukte jeg en nesten 10 kilos spole som kostet mer en forsterker... dog en impedans under 0,5ohm... Den Alpine forsterkeren du har bør greie å spille greit nok på alt dette her. Jeg brukte en 2x45watts Alpine i 100watts klasse Sasca konkurranser en periode og med den "lille spole" tilkoblet til 12 stk 8" spilte ok det

      du kunne heller brukt innebygd forsterkeren til å drive frontsettet og Alpine drive bassene enkleste måtte å få bra lyd og som du kan bygge ut seinere når du har bedre råd...
      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

      Comment


      • #4
        Takk for svar. Budsjettet er vel omtrent 5000 kroner (pga innkjøp av barnevogn, barneseng, stellebord osv osv osv). Kommer nok til å lande på en 12" sub + 1 sett komponenthøyttalere i front (6,5"). Stereoen som sitter i bilen nå er skikkelig dårlig, så ønsket er bare å forbedre lyden noe. Tenker jeg lander på et Focal eller Magnat frontsett og 1 sub (Infinity som var på tilbud hos Kongsberg HiFi). Frontsettet på kanal 1 og 2, subb brokoblet på 3 og 4. Jeg kan da benytte meg av det innebygde delefilteret i forsterkeren. Dette er et lite prøveprosjekt for å se om jeg nok en gang blir bitt av basillen.

        Comment


        • #5
          Hvis du har lyst å prøve 8" i døra, så har vel Space-serien til Hertz fått mye skryt: link til Space K8L

          Frode

          Comment

          Working...
          X