Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dårlig midbass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dårlig midbass

    Hei

    Sliter litt med dårlig midbass. Har altfor mye mellomtone&diskant i forhold til midbassen. Anslår etter å eksprimentere med EQ at jeg må ha et sted imellom 3-6db mer fra midbassen i forhold til mellomtonen.

    Har eksprimentert mye med fase osv. og har kommet frem til at det mest optimale er å koble mid og diskant "feil" på pluss og minus, dette gir den mest faseriktige overgangen mellom midbass og mellomtone (har 6.5" midbass og 4" mellomtone). Kommer nok av at mellomtone og diskant er nærmere meg (montert i dash og speilhus), høyere opp og spiller rett i trynet. Midbassene sitter nede i døra og spiller inn mot midten av bilen, sitter veldig off-axis.

    Dørene virker ganske dårlig dempet fra fabrikk, det sitter to matter av ukjent materiale som jeg anslår dekker 50% av ytterblekket i døra der fra før og det er 1mm med noe rockwool-lignende materiale som er pakket inn i plast som vel skal fungere både som isolasjon og fuktsperre imellom dørtrekket og døra.

    Allikevel er bilen veldig stille i drift men dette har nok noe med konstruksjonen av bilen å gjøre heller enn demping? Dvs. slik at støyen blir "redusert" til området rundt 100-200hz og det er her jeg har problemer. Kan hende midbassene må slåss med resonansen i dørene? Bilen min er en 1995 Audi A6. Midbassene høres veldig godt på utsiden av bilen. Har kjørt bak andre med anlegget på det jeg anser som normalt lyttevolum og fått kommentarer etterpå på at de har hørt hva jeg spiller i bilen min selv om de kjører mange meter foran

    Høyttalerne er montert i slike dørpaneler fra Transmedia som man skrur fast i dørtrekket. Det optimale hadde vel vært montering i døren men det tror jeg kanskje er litt vanskelig? Går vel å skjære en MDF plate og feste midbassen i slik at den står i døra, men ser for meg at dette koster mer blod og svette enn det smaker (Selv om det kanskje ikke koster så mye penger).

    I tillegg vil det da bli en luftlomme på 5-6cm mellom høyttalergrillen og høyttalerelementet og jeg antar dette er "litt" uheldig for lyden så jeg tror den blir stående montert slik den er nå. Har stivet opp dørtrekkene med 4mm asfaltplater, dørtrekkene ble veldig mye tyngre og mye "dødere" når man banker på de men det ser ikke ut til å ha hjulpet så altfor mye på midbassresponsen.



    Noen som har noen gode tips for å få bedre midbass?
    Er det realistisk å tjene så mye som 3-6db (helst nærmere 6db) kun på demping av døren?

  • #2
    jeg har desverre ikke prøvd monteringa jeg har nå uten demping. Men i gamle bilen (maken bil) hadde jeg høytaleren montert inni døra og det var så og si helt håløst..

    Men du har vel høytaleren i et dørtrekk som skiller frem og baksiden på høytaleren? isåfall vill jeg kjøp stp matter for noen kroner og dempa dørene og døtrekk + festa dørtrekket bedre rundt høytaleren.
    sound.vision.soul

    Type R

    Comment


    • #3
      Originally posted by LLH View Post
      jeg har desverre ikke prøvd monteringa jeg har nå uten demping. Men i gamle bilen (maken bil) hadde jeg høytaleren montert inni døra og det var så og si helt håløst..

      Men du har vel høytaleren i et dørtrekk som skiller frem og baksiden på høytaleren? isåfall vill jeg kjøp stp matter for noen kroner og dempa dørene og døtrekk + festa dørtrekket bedre rundt høytaleren.
      Ja den er montert i dørtrekket ja. Jeg veit ikke helt åssen du har tenkt jeg skal feste dørtrekket bedre rundt høyttaleren (ikke noe å skru i), men jeg kan jo alltids prøve med litt dempestoff... Dørtrekket har jeg som nevnt dempet og lagt til ca. 10 kilo vekt på hver dør på, og får ikke på dørtrekkene hvis jeg prøver meg med 8mm SPLEN imellom trekket og døra, så har ganske lite å gå på her. Så tror jeg må legge veldig lite demping på innerblekket i døra i tilfelle, hvis ikke tror jeg det går heller dårlig.

      Lønner det seg å rive vekk den gamle dempingen, eller legge den nye oppå den gamle? Tror den gamle er asfaltplater elns, men er ikke sikkert

      Får prøve å gå over alt en gang til også da og sjekke at alt er lufttett og se om det hjelper noe særlig.. I tillegg til å dempe døra "skikkelig" da. Virker litt usannsynlig at jeg skal kunne få alt jeg trenger ved demping, men vi får vel se.

      Comment


      • #4
        Noen som kan svare på om det er best å fjerne den gamle dempingen i døra eller la den være der og legge et nytt lag over? Begynner i morgen tidlig..

        Comment


        • #5
          Jaja. Gamle "dempingen" var bare en vits. To små stoffremser som dempet det værste "klunket" i døra, men ikke noe mer. Rev de vekk, de satt heller dårlig.

          Har nå dempet ytterplata i døra iallefall med dempematter til den ble helt død å slå på, et sted trengte jeg faktisk 3 lag, mens andre holdt det med kun ett eller to.

          Har også lagt et lag med SPLEN oppå her igjen mens jeg først hadde tatt av innerdøra. Fikk bare dempet en side i dag da jeg ikke gadd ta den andre og jeg måtte til byen en tur også.

          Men allikevel. Ved nærmere ettersyn viste det seg at det var en glipe på iallefall 1.5cm som var 8-9cm lang imellom dørtrekket og døra rett ved høyttaleren. Ikke rart mellombassen forsvinner med såpass åpen montering. Det kan kanskje også forklare at det virker som om den hadde lengre slaglengde før jeg dempet og tettet.

          Tettet uansett alt sammen godt igjen med silikon.. rundt hele dørtrekket og innved der jeg monterer høyttaleren så nå er det tett som det vel går an å få blitt. Dørtrekket blir nok ikke moro å ta av igjen men satser på at det evt. blir lenge til.. og helst ikke så lenge bilen er i mitt eie


          Får ta andre siden i morgen, og har store forventninger kan man si.. blir heeelt sikkert skuffet, men det får bare være Men det virker lovende akkurat nå selv om jeg kun har dempet en side, og mellombassene faktisk er koblet i motfase (men spilleren kompenserer ved å legge til tidskomp.. men det fungerer kanskje ikke helt 100%).

          Litt av problemet er kanskje mangelen på mellombass ved normale lydnivåer.. må spille utrolig høyt før det begynner å bli trøkk og moro. Lurer litt på å bytte til en litt mer dedikert midbass i døra (dvs. skal ikke spille mellomtone).. Lurte litt på Hertz HV165L men den er kanskje ikke veldig lettdreven.

          Har nå et Fusion 3-veis sett med 6.5" og 4" midbass/mid men begge disse elementene finnes også i 2-veis sett med samme diskant som jeg har, så kan tenkes at 6.5"en har litt dårligere midbass enn den har mellomtone iom at den også skal kunne spille mellomtone og ikke bare midbass i andre konfigurasjoner.

          Noen som har forslag til en litt lettdreven midbass? Skal drives med Audison på 2x65W..

          Comment


          • #6
            Originally posted by Pappa View Post
            Noen som har forslag til en litt lettdreven midbass? Skal drives med Audison på 2x65W..
            Til dedikert midbassbruk så skal det godt gjøres å finne bedre enn HV165L, den er også veldig lettdreven

            Comment


            • #7
              Originally posted by InstallBay Tønsberg View Post
              Til dedikert midbassbruk så skal det godt gjøres å finne bedre enn HV165L, den er også veldig lettdreven
              Er den veldig kresen på montering da? Jeg sitter _veldig_ off-axis med midbassen, og har midbassen montert i dørtrekket, så forholdene er ikke heelt optimale

              Men som sagt har jeg jo dempet dørtrekk og yttre metall i døra så det er ca. like dødt som betong og tettet igjen rundt hele dørtrekket med silikon (100% tett), så det er kanskje bedre enn mange andre oppsett? Har noen prøvd denne midbassen i slike "halvgode" oppsett?

              Kan jo se åssen det går i morra med andre døra ferdig osv.. men blir nok til å prøve HV165L uansett, lurer på salg av bilen også så, og da går det jo alltids an å rive ut HV165L og putte inn fusion 6.5" tommerne, så kan jeg ta med meg hv165l til neste bil dersom den er så god som det sies..

              Anlegget er nok uansett såpass vellydende at det heller veldig positivt i kjøpers retning, det er nok bare meg som er litt bortskjemt med Klipsch RF83 hjemme i stua.. disse spiller med artig midbass og dynamikk kan man si.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pappa View Post
                Er den veldig kresen på montering da? Jeg sitter _veldig_ off-axis med midbassen, og har midbassen montert i dørtrekket, så forholdene er ikke heelt optimale

                Men som sagt har jeg jo dempet dørtrekk og yttre metall i døra så det er ca. like dødt som betong og tettet igjen rundt hele dørtrekket med silikon (100% tett), så det er kanskje bedre enn mange andre oppsett? Har noen prøvd denne midbassen i slike "halvgode" oppsett?

                Kan jo se åssen det går i morra med andre døra ferdig osv.. men blir nok til å prøve HV165L uansett, lurer på salg av bilen også så, og da går det jo alltids an å rive ut HV165L og putte inn fusion 6.5" tommerne, så kan jeg ta med meg hv165l til neste bil dersom den er så god som det sies..

                Anlegget er nok uansett såpass vellydende at det heller veldig positivt i kjøpers retning, det er nok bare meg som er litt bortskjemt med Klipsch RF83 hjemme i stua.. disse spiller med artig midbass og dynamikk kan man si.
                Om du har mellomtone lenger opp så er det ikke så farlig med vinkling siden det er lave frekvenser det er snakk om.
                Men jeg ville jo prøvd å sett hvordan det blir med de som er der nå før du gjør noe

                Comment


                • #9
                  Men hvordan er det med deling på delefilteret til Fusion settet? Jeg har hørt dette spille før, og syns midbassen spiller noe høyt kanskje, men midbassen gir også fra seg bra med trykk, det skal sies. Men Trooor en annen delefrekvens og bratthet? Kanskje hadde vært noe for dette treveis settet..
                  1993 BMW 318is coupe

                  Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bjaa View Post
                    Men hvordan er det med deling på delefilteret til Fusion settet? Jeg har hørt dette spille før, og syns midbassen spiller noe høyt kanskje, men midbassen gir også fra seg bra med trykk, det skal sies. Men Trooor en annen delefrekvens og bratthet? Kanskje hadde vært noe for dette treveis settet..
                    Hmmmm synes du midbassen spiller høyt altså? Problemet mitt er mer at den blir fullstendig overkjørt av mellomtonen og diskanten.. Enten det eller så er det noe galt med øra mi

                    Men jeg syns det hadde bra trøkk når jeg fikk det da, det kan jo hende det har skjedd et eller annet.. Har en kompis som også synes det trøkka bedre før. Men da hadde jeg en annen spiller, en litt rimeligere pioneer-sak.

                    Har spurt Fusion om delefrekvensene men de gidder jo aldri svare Spørs om jeg ikke får måle induktansen i spolen selv og regne ut. De andre komponentene er merket med verdi så det skulle gå greit..


                    Men vi kan jo kanskje møtes en gang så du kan prøvelytte.. så får vi se om det ikke bare er meg som synes det mangler noe i midbassen

                    Comment


                    • #11
                      Hva med å ta en tur ned i garasjen min en tur seinere idag? Hadde vært morro å kikka litt og ikke minst lytta litt
                      1993 BMW 318is coupe

                      Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

                      Comment


                      • #12
                        Hmm ikke så dumt det kanskje Nå er jeg straks ferdig med døra og, så nå er det snart tid for test.. litt spent

                        Hvor har du garasje da? Send gjerne telefonnummer på PM og

                        Edit: Ja, da var alt klart.. har stilt diskanten ned på -3dB og for å se åssen det funker. Har tatt en testtur, fikk litt blandet inntrykk.. men tror det er blitt bedre? Elementene beveger seg iallefall ikke like mye nå som de gjorde før, sikkert pga jeg har tettet de verste hullene. Virker også som om jeg kan spille høyere før de gir seg, sikkert pga mottrykket i luftrommet i døra som forhindrer for lang vandring på membran. Blafrer mer i buksa også.

                        Nå står bilen og kjører AutoTA/EQ, får ta meg en pølse og se åssen det blir når den er ferdig..
                        Last edited by Pappa; 04-05-2008, 17:25.

                        Comment


                        • #13
                          Sånn. Låter igrunn ikke så verst nå. Litt EQ så tenker jeg det hjelper seg etterhvert. Det låter iallefall veldig "korrekt" Litt flatt og kjedelig vil jeg kanskje si.

                          Men jeg er jo total midbass-junkie, så jeg får aldri nok uansett tror jeg. Har kjørt litt, men for å få det trøkket jeg vil ha må jeg opp på enorme lydvolumer, og har øresus i timesvis etter 15 minutter med kjøring. Slik skal det jo ikke være.. Men det har kanskje noe med musikkstil og kvalitet på innspillinger å gjøre også.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Pappa View Post
                            Sånn. Låter igrunn ikke så verst nå. Litt EQ så tenker jeg det hjelper seg etterhvert. Det låter iallefall veldig "korrekt" Litt flatt og kjedelig vil jeg kanskje si.

                            Men jeg er jo total midbass-junkie, så jeg får aldri nok uansett tror jeg. Har kjørt litt, men for å få det trøkket jeg vil ha må jeg opp på enorme lydvolumer, og har øresus i timesvis etter 15 minutter med kjøring. Slik skal det jo ikke være.. Men det har kanskje noe med musikkstil og kvalitet på innspillinger å gjøre også.
                            Hva har du slags utstyr ellers i bilen?

                            Er ikke alltid det auto-eq greiene funker så godt, ihvertfall etter min erfaring.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by InstallBay Tønsberg View Post
                              Hva har du slags utstyr ellers i bilen?

                              Er ikke alltid det auto-eq greiene funker så godt, ihvertfall etter min erfaring.
                              Vel.. AutoEQ på og av gjør ikke store forskjellen men. Blir litt mer "trøkk" med AutoEQ på bare.

                              Det er Fusion PP-CMST1 komp. sett fremme, som drives av en Audison SRx2 (2x65w/4ohm). I bagasjen har jeg en RE12 i lukket kasse som drives av en SRx1 (350w/2ohm). Denne skal jeg bytte ut med en Hertz ES250D så fort jeg gidder å bygge kasse.
                              Høy/lavpass er slått av på begge forsterkerne, spilleren tar seg altså av delingen. Spilleren er en Pioneer DEH-P9800BT.

                              Gain på SRx2 står helt på 0 mens på subben står den bittelitt høyere (5v linjeutgang på spilleren, derfor så lite gain). Deler på 63hz med 18db steilhet på sub og 12db på frontsett. Har og prøvd 80hz og det ble ikke mye forskjell utenom litt mer ufin romling fra subben.

                              Det må enten være noe galt en plass som gjør at jeg mangler midbass eller så er bare ørene mine litt spesielle. Skulle kanskje hatt litt mer forsterkerkraft men det virker greit nok.. Syns det er litt rart at det låter så tynt og dårlig på lavere ("normalt") volum.
                              Last edited by Pappa; 04-05-2008, 21:29.

                              Comment

                              Working...
                              X