Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva tror dere om disse forsterkerne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva tror dere om disse forsterkerne?

    Lurer litt på om jeg skal bytte ut min "fantastiske" Soundmagus 4-kanaler i en 5/6-kanaler for mulig å sette inn sub senere...

    Fra før av har jeg dette i bilen:

    Front: http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=650

    Bak: http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=648

    Og en Alpine spiller som jeg ikke kommer på i farten hva heter. Men den har 3 utganger og equalizer med spenn på 40 Hz til 15 kHz er det vel.

    Ikke det aller råeste av utstyr men fungerer for meg. Er mer i tvil på forsterkeren. Den leverer kraften men synes den ikke er ren i lyden.

    Så, hva tror dere om èn av disse forsterkerne:

    http://www.finn.no/finn/bap/object?f...27&WT.svl=Link

    http://www.finn.no/finn/bap/object?f...27&WT.svl=Link


    Hva er jeg ute etter? Ute etter litt godlyd i bilen som ikke koster skjorta. Og jeg er ikke godt vant. Vil altså si at jeg ikke trenger det helt store for å få en bra lydopplevelse foreløpig. Er egentlig fornøyd slik det står i dag men vil ha hakket renere lyd og mulighet for å sette inn 1 eller 2 subber.


    Takker for alle svar!

  • #2
    Sikker på at det er forsterkeren og ikke høyttalerne det står på da?

    Comment


    • #3
      Vel.. er ikke lett å si hva som er "problemet" her, men er nok mest nærliggende å tro at det er forsterkeren..

      Men, du har jo flere faktorer her.. signalkabler, montering av høyttalere, tuning av høyttalere (EQ på spilleren) osv.. Har du prøvd å justere før du bestemte deg for å skifte ut noe?

      Uansett ville jeg også byttet ut den forsterkeren med tiden, ettersom det ikke akkurat er en kvalitets forsterker det er snakk om her.. Men at du kan få til tilfredstilende lyd med den (for de fleste, vel og merke), det tror jeg nok..
      Last edited by aFFekak; 08-05-2008, 22:00.
      Mvh.
      Roy
      Mob: 40 30 99 06

      Comment


      • #4
        Jeg har helt klart noe å gå på når det gjelder montering. Spes på mellomtonene så har planer om å få tak i et dashbord jeg kan bygge litt på....

        Fint å få litt inputs her!

        Føler at jeg ikke finner det riktige frekvensene for instrumentene heller. Får det ikke klart.. blir enten grumsete eller mye skarpe ssssssssssssss`er.

        Hører mye på rock/hard rock og rap, og fint om noen kunne hjelpe meg med å finne ut hvilke frekvenser dette ligger på. Instillingene hos meg ligger på dette:

        Band 1: 40Hz, 60Hz, 90Hz EQ: 1, 2, 3
        Band 2: 100Hz, 150Hz, 200Hz EQ: 1, 1,5, 2
        Band 3: 500Hz, 700Hz, 1kHz, 2kHz, 4kHz, 6kHz EQ: 1, 2, 3
        Band 4: 10kHz, 12,5kHz, 15kHz EQ: fast på 1

        Fintå fått svar på hvilket "band" bass, gitar, vokal, basstromme, symbal osv ligger på hos meg. Har spurt litt om dette tidligere og fått en oversikt over hvor instrumentene ligger sånn generelt..

        Og hva stiller jeg når EQ stilles på?

        Comment


        • #5
          Skjønner ikke helt den EQ'n din.. men EQ er et veldig avansert verktøy, som du bør lære deg litt om om du vil ha mest mulig ut av anlegget ditt.

          Du får nok mer lyd igjen for en time med lesing enn du får om du hadde lagt 5000 i en ny forsterker


          Først, gitar, bass, vokal, stortromme osv ligger ikke på _ett_ spesielt band.. de har et "spenn" som de dekker av frekvenser, og så kan du justere balansen av disse frekvensene på EQ'n for å forandre eller forbedre lydkarakteristikken.

          For eksempel ligner gitar og mannlig vokal mye på hverandre i hvilke frekvenser de består av. Som regel har disse et frekvensområde fra ca. 80hz opp til ca. 5-6khz (kvinnelig vokal ca. 200-300hz opp til 7-9k ca).

          Skal du ha mer "trøkk" og fylde i gitaren / mannestemmen vil det da være naturlig å øke lyden i området fra 80 opp til kanskje 3-500hz (prøv deg litt frem).

          Vil du at vokal eller gitar skal komme bedre frem og spille høyere enn andre instrumenter kan du øke litt i området 800hz-3khz da det er her mesteparten av energien i disse instrumentene befinner seg. Ønsker du en lysere / spissere / mer skjærende klang kan du øke litt i området fra 3-5.5khz kanskje.

          Syns du på den annen side at vokalen eller gitaren blir litt skarp og skjærende kan du prøve å kutte noen desibel i området imellom 3-6khz.

          En liten regel: skal du forbedre lyden kutter du, skal du forandre lyden booster du

          Hvis du sliter med grumsete lyd og skarpe sss'er bør du prøve å kutte 4-6khz litt til det ikke skjærer i øra på det volumet du pleier å høre på, og hvis det da blir for "grumsete" som du sier kutter du en plass imellom 150-500hz til det blir klarere. Hvis du synes symbaler mangler littegrann "snert" etter å kutte rundt 4-6khz kan du prøve en liten dB eller to med boost på 10khz.

          Hvis du kan engelsk sånn noenlunde kan du prøve å google på "equalization" og lese litt.

          Comment


          • #6
            Hei igjen

            Tror kanskje jeg skjønner EQ'n din litt nå.

            Er det slik at du kan velge frekvens i hvert "band", og så en "Q-faktor" (1, 2 eller 3 f.eks)? Og etterpå kan du velge å skru band 1 ned 3dB, band2 +2dB, osv?

            Isåfall. Q-faktoren bestemmer hvor bredt frekvensområde som skal omfattes av EQ'en. dvs. hvis du velger 60hz på bånd 1 for å få litt mer "drønn" i stortromma. Så kan du velge 1, 2 eller 3 som Q-faktor, der 1 er gir den smaleste båndbredden og 3 gir den bredeste.

            Siden du hører litt på rock og rap, der stortromma i rock ofte er stemt 60-80hz og på rap er den ofte stemt 50-60hz velger du en "Q" på enten 1 eller 2 siden du ikke skal booste så veldig mange andre frekvenser enn 60hz.

            Er kanskje litt vanskelig å skjønne dette uten en god tegning

            Men si at du taster slik at band 1 skal boostes +3dB, og velger 60hz. Velger du "1" vil du kanskje booste 50hz 1dB, 60hz 3dB og 70hz 1dB. Velger du "2" vil du kanskje booste 40hz 1db, 50hz 2dB, 60hz 3dB, 70hz 2dB og 80hz 1dB. Dvs. at frekvensspekteret du påvirker blir bredere jo høyere tall du velger.

            Håper ikke dette er helt uforståelig


            Hvilken modell er spilleren din?

            Comment


            • #7
              Kjempeflott svar!

              Har prøvd å lese meg litt frem rundt omkring og er mer villig til å prøve meg frem med innstillinger før man bytter noe som helst. Men da kan det være greit å vite hva ting er før man begynner å trykke og vri på knottene

              Kan være jeg har missforstått EQ. Ser i bruksanvisningen at jeg har blingset her, der jeg skrev EQ i forrige innlegg skal det være Q. Så hva vil dette si?

              Edit: du var raskere enn meg! Men ja, jeg kan justere Q på band 1, band 2 osv. men ikke på hver av frekvensene. Iflg. bruksanvisningen skal det stilles inn frekvensene i eks. band 1 og så bestemme Q på denne. Så kan man starte på neste. Men det vil jo ha liten betydning om man stiller inn frekvensene på alle banda og tar Q etterpå... Spilleren er Alpine CDA-9830R.


              Blir mer enn tråd om helt annet enn de forsterkerne dette.. hehe.. men det er nyttig å få med seg for en rookie!
              Last edited by Kim80; 08-05-2008, 23:36.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Kim80 View Post
                Kjempeflott svar!

                Har prøvd å lese meg litt frem rundt omkring og er mer villig til å prøve meg frem med innstillinger før man bytter noe som helst. Men da kan det være greit å vite hva ting er før man begynner å trykke og vri på knottene

                Kan være jeg har missforstått EQ. Ser i bruksanvisningen at jeg har blingset her, der jeg skrev EQ i forrige innlegg skal det være Q. Så hva vil dette si?

                Edit: du var raskere enn meg! Men ja, jeg kan justere Q på band 1, band 2 osv. men ikke på hver av frekvensene.


                Blir mer enn tråd om helt annet enn de forsterkerne dette.. hehe.. men det er nyttig å få med seg for en rookie!
                EQ er utrolig kjekt å kunne ja Har svart litt på dette med Q som jeg gjettet meg til det var Så det er altså slik at du kan velge frekvens og Q i hvert "band", og så justere nivået på hvert band etterpå f.eks. med +/- 6dB?


                Edit: Jeg ville prøvd å stille Q og frekvens på band 3 til 1 og 6khz, og stille band 3 ned 3-4dB til skarpheten forsvinner. Etterpå kan du jo prøve å endre Q fra 1 til 1.5 elns, og kanskje frekvens til 4khz

                Og blir det grumsete prøver du 250hz på band 2, med Q på 2, så kutter du kanskje 1-3dB? Prøv deg frem




                Av og til hjelper det å stille bandet du lurer på heelt i toppen slik at du hører hvilke frekvenser den tar seg av, så justerer du ned til du er fornøyd..


                Edit: Der hadde du redigert igjen ja Hehe men vi fortsetter i morgen.. må sove litt nå
                Last edited by Pappa; 08-05-2008, 23:39.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Pappa View Post
                  EQ er utrolig kjekt å kunne ja Har svart litt på dette med Q som jeg gjettet meg til det var Så det er altså slik at du kan velge frekvens og Q i hvert "band", og så justere nivået på hvert band etterpå f.eks. med +/- 6dB?


                  Edit: Jeg ville prøvd å stille Q og frekvens på band 3 til 1 og 6khz, og stille band 3 ned 3-4dB til skarpheten forsvinner. Etterpå kan du jo prøve å endre Q fra 1 til 1.5 elns, og kanskje frekvens til 4khz

                  Og blir det grumsete prøver du 250hz på band 2, med Q på 2, så kutter du kanskje 1-3dB? Prøv deg frem




                  Av og til hjelper det å stille bandet du lurer på heelt i toppen slik at du hører hvilke frekvenser den tar seg av, så justerer du ned til du er fornøyd..


                  Edit: Der hadde du redigert igjen ja Hehe men vi fortsetter i morgen.. må sove litt nå


                  Hehe.. jeg er for treg til å redigere/svare!! Må være klokkeslette som gjør det.. får vel sove litt ja og fortsette i morgen. Må jo ha noe å gjøre på jobben i morgen og...

                  Comment

                  Working...
                  X