Announcement

Collapse
No announcement yet.

Myter og missforståelser innen bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    tror jeg og andre har misforstått dag litt.Men når et element ikke virker lengre så heter det på folkemunn at det er sprengt.Slike som dem/meg bryr seg fint lite om det er "sprengt"blåst"overopphetet"gått opp i liminga" osv..
    Vi er menn av få ord(dårlig ordforåd) og "sprengt" dekker alt dette.
    Hva som skjer med lite eller for mye efekt er uansett(nytt ord)elementet "funker" ikke.Hvilke tekniske begrep som blir lagt til grunne er noe anet...

    Comment


    • #47
      Originally posted by Pappa View Post
      Var nok litt overmodig.. Men jeg må ha gjort noe galt da siden klovnster tydeligvis kjører 3000w inn i sine RE8

      Tar det ikke så tungt, har en liten sak fra hertz her jeg skal prøve og.. RE'n låt litt for rotete og romlete for meg. Trenger en med mindre dypbass (ikke ofte du hører den tenker jeg )


      Har en BOSS chaos et eller annet da, den hadde det vært artig å blåst (den er grusomt dårlig).. passende navn, det er bare böss..
      Ampen er oppgitt til 3kW i 1ohm. Subben er 1 ohm(?). Da vil du aldri klare å kjøre 3kW gjennom den subben.
      R-Design

      Comment


      • #48
        Originally posted by Buoyen View Post
        Ampen er oppgitt til 3kW i 1ohm. Subben er 1 ohm(?). Da vil du aldri klare å kjøre 3kW gjennom den subben.
        wat

        Hvorfor ikke?

        Comment


        • #49
          Asfalt i basskasser

          Hei Dag. Jeg ser du skriver at asfalt ikke har noe å gjøre i basskasser. Jeg har selv laget veldig mange kasser i polyester og fått vesentlig dempning av uønskede kasseresonanser med bruk av asfalt. kan du utdype emnet ? Du må da være enig i at asfalt er ganske fint til det bruket. Har du foresten noen erfaring med å henge opp hele ark av asfalt inne i kassa for å lage noe som kanskje kan ses på som en/fler interne slaver ?

          Comment


          • #50
            Stereo "faget" er jaggu meg tungtlest stoff !!
            Har lest igjennom hele tråden nå, og har faktisk lært noe !

            Men det er en ting jeg lurer på. Hva må man se etter på forsterkeren for og kunne få maks ut av et bass element ?

            Ta et 10" element på. Ja. La oss si 250 watt rms i 4 ohm belastning. Hva må da forsterkeren levere for og få maks ut av bass elementet ?
            VW Corrado - Prosjekt bil
            Mitsubushi Lancer - Bruksbil
            It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
            I´m BANKRUPT - A G60 owner

            Comment


            • #51
              Originally posted by Oekern View Post
              Stereo "faget" er jaggu meg tungtlest stoff !!
              Har lest igjennom hele tråden nå, og har faktisk lært noe !
              ?
              Bra!

              Originally posted by Oekern View Post
              Men det er en ting jeg lurer på. Hva må man se etter på forsterkeren for og kunne få maks ut av et bass element ?
              Sikringsstørrelsen er et godt utgangspunkt.

              Originally posted by Oekern View Post
              Ta et 10" element på. Ja. La oss si 250 watt rms i 4 ohm belastning. Hva må da forsterkeren levere for og få maks ut av bass elementet ?
              Det er ingen regler for sånnt.
              Hvis produsenten av elementet er relativt seriøs tåler det nettopp 250Watt og da burde du holde deg under det.
              Som regel gjør det ingenting med mer effekt bare man bruker det fornuftig.
              Masse effekt er bra for dynamikken i musikken, men knekker elementet lett ved uvettig bruk.

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #52
                Ja riktig. For om man har en svak forsterker. Som ikke har nokk watt til og ødlegge elementet, så vil det fortsatt låte dårligere.

                Nemmen så bra ! Da lærte jeg nye ting i dag og !
                VW Corrado - Prosjekt bil
                Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                I´m BANKRUPT - A G60 owner

                Comment


                • #53
                  Så om man kan beherske seg med tanke på volumhøyde så bør man kjøpe en forsterker med litt mer rms-effekt enn høytaleren/subben tåler ?

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by beltespenna View Post
                    Så om man kan beherske seg med tanke på volumhøyde så bør man kjøpe en forsterker med litt mer rms-effekt enn høytaleren/subben tåler ?

                    Se for deg en liten, spinkel mann som skal bære en stor, tung sekk med ved f.eks. Han syter og klager over hvor tungt det er, og det er irriterende å høre på..

                    Så ser du for deg en mann som er så sterk at han klarer å bære den store tunge sekken uten at det er for tungt for han. Han plyster og er glad for at han fikk lov til å bære akkurat denne sekken.

                    Personer som sliter, er som regel mer irriterende å høre på enn de som har det helt topp.. Samme med forsterkere..

                    Litt av en sammenligning!
                    Mvh.
                    Roy
                    Mob: 40 30 99 06

                    Comment


                    • #55
                      AAAAHAHAHAHA affekak! Beste sammenligninger EVER Fan så jeg lo når jeg leste innlegget ditt.. Men ja, meeget godt poeng det der. Forsterkere som for det første er strømsterk og har litt rms watt som er over grensa, er bra så lenge det brukes med fornuft. Gain på 50% er også ett godt utgangspunkt til å justere en forsterker på. Da slipper man å blåse det meste av elementer med en gang i allefall
                      Sture Vedal

                      Comment


                      • #56
                        Hvordan bør man justere gain da ?
                        Starte med lavest gain, kjøre volumet fullt, for så å stille opp gain til det vrenger ?

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by beltespenna View Post
                          Hvordan bør man justere gain da ?
                          Starte med lavest gain, kjøre volumet fullt, for så å stille opp gain til det vrenger ?
                          Gain er avhengig av utspendingen av spiller og prosessor også. Personlig vil jeg kunne "bånne" volumet på spilleren. Det er derimot noen spillere som forvrenger utsignalet på max nivå, men det er somregel greit et par-tre knepp fra max.
                          Ved å gaine slik, er det også viktig at du har muligeten/evnen til å høre når det begynner å vrenge, eller fordensaksskyld måle det med et ociloskop, det har ikke jeg.
                          Det er alt for mange som kjører rundt med for høyt gainede forsterkere, og klare bare 50% av volumet på spilleren. Det er en fare forbunnet med det, f.eks hvis en pasasjer finner ut at han/hun skal teste.. Da kan element ryke ganske fort. Desuten er sjansen for støy, mindre ved lavere gain.
                          Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                          Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                          post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                          Comment


                          • #58
                            jeg liker også å kjøre volumknotten til fullt og enda ha litt å gå på på forsterkeren og elementene. Dette er bare en liten sikkerhet for min egen del. Jeg starter stort sett alltid med gain på 1/4 for å høre hvor jeg ligger i løypa, for deretter å justere meg opp eller ned i henhold til når det vrenger.

                            Heldigvis har jeg fått høvelig kontroll over elementene i min bil nå, så jeg kjører på 50-60% gain på monoblokka.. 2-kanaleren har ingen gainkontroller, så den styrer jeg via fade funksjonen på spilleren. Fram eller bak. :P
                            Sture Vedal

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Leeplay View Post
                              Her kommer et lite sitat fra hjemmesiden til Bilradiospesialisten:

                              Alle forsterkere gir bedre lyd og merkbart mer effekt når du har montert en kondensator på strømkabelen.

                              Kondensatoren fungerer som en energireserve, som mater forsterkeren lynhurtig med strøm ved store effektutslag. - F.eks ved kraftige bass-slag. Bassgjengivelsen i bilen er avhengig av at forsterkeren får nok strøm i de krevende øyeblikkene. - Hvis ikke vil lyden mangle den riktige "punchen" og virke sløv og upresis.
                              faktisk har jeg opplevd at kondensator forverret strømtapet i anlegget, gikk nesten opp en desibel da jeg fjernet den fra anlegget.. investerer heller i et bra batteri ekstra enn en kondensator
                              -89 mercedes 230 turbo(sommer)
                              -98 opel omega 2.0dti16v(kjerringbil)
                              -95 volvo 460 2.0 gle(vinter)
                              -91 chevy starmaster (ferie/fest og raggerbil)

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Disturbd View Post
                                faktisk har jeg opplevd at kondensator forverret strømtapet i anlegget, gikk nesten opp en desibel da jeg fjernet den fra anlegget.. investerer heller i et bra batteri ekstra enn en kondensator
                                Var dette med motoren i gang?
                                Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                                Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                                post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                                Comment

                                Working...
                                X