Ok. Thanks, skal stille ned gain. Vet det står litt over "normalen"
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Myter og missforståelser innen bilstereo
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Men nå forsterker blir stressa og presset utover det den klarer å levere blir signalet ut klippet. Måles dette med multimeter på utgangene på med DC-spenning vil du få utslag med et RMS-måler hvertfall.
Det er også lett å se om du ser kurven på et o-scope:
Der kuven er flat vil ikke spenningen forandre seg og gi utslag som DC-spenning på et multimeter.Jonas Tautra
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
Comment
-
Når du setter multimeteret til å måle DC-spenning vil du få verdeir på skjermen når forsterkeren klipper. Og jeg får det med mitt RMS meter..Jonas Tautra
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
Comment
-
Originally posted by usernameSaken er at det ikke er likespenning som kommer ut av forsterkeren. Som du ser på kurven kommer både + og - i svingninger fra samme retning.
Mulig dårlige multimetere vil vise likespenning på displayet, eller multimetere med lite batteri igjen(kjent for å vise feil da). Man kan få multimeteret programmert til å regne ut hvor høy spenning/hva slags spenning som vises. F.eks: Når man stikker multimeteret i stikkkontakten i stuen hjemme, så viser displayet på multimeteret et tall mellom 228-232V som oftest(kommer ann på hvor langt unna trafoen huset ditt er, hvor lang kursen er inne i huset, hvor tykk kabelen er osv) Men når du stikker pinnene inn i stikkontakten, så måles det mange flere verdier enn 230V, det er 664(om ikke jeg husker helt feil nå, 330-332V er vel toppspenning i 230V?) forskjellige verdier som måles i løpet av sinuskurven til spenningen(0.02sec) vi har veggen hjemme. Og multimeteret regner ut gjennomsnittverdien på kurven, ikke toppspenningen, og ikke spenningen som er midt på, fordi den er 0. Men vi får opp spenningen som er 60° på kurven, om ikke jeg husker feil, men det er rundt 60° hvertfall.
Dårlige multimetere, eller, lite avanserte multimetere(kan godt gjøre "hverdagsjobben" greit) vil nok vise feil benevning på displayet, når man setter det på utgangen til forsterkeren, fordi det mangler gode nok programmeringer.
edit: Hadde vel vært litt messed up om displayet på multimeteret skulle vise rundt 660 forskjellige verdier i løpet av 0.02sec, ikke sant?
Har vært tatt opp til det kjedsommelige.
Men en DC-offset-spenning på forsterkerutgangene kan du få - når utgangstrinnet er ødelagt. Ikke når den fungerer som den skal...
Comment
-
Originally posted by Hifonic View PostNår du setter multimeteret til å måle DC-spenning vil du få verdeir på skjermen når forsterkeren klipper. Og jeg får det med mitt RMS meter..
Comment
-
Originally posted by TakeTheTime View PostSkulle du tilføye noe her snart, Dag?
Den inneholder noen uhyrlige påstander som snur opp ned på det de fleste tror er "riktig"!
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Originally posted by Dag Johansen View PostJeg har en artikkel på vent.... jeg vet ikke om forumet er klar for den!
Den inneholder noen uhyrlige påstander som snur opp ned på det de fleste tror er "riktig"!
Mvh
Dag Johansen
Det er jo dette som er grunnen for at vi sitter på et forum ? Bring it onMvh
Andreas Moen Sæterbø
Golf mk2
Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX
Comment
-
Dette er grunnen til guru som deg er her.
For og nettopp lære oss andre forumbrukere riktig. Som er vranglært av andre
Blir aldri nok av kloke ord, meninger, og synsvinkler fra deg Dag.Runar E. Olsen ~ Moderator
Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif
Comment
-
Tenkte jeg sånn bare for å provosere litt skulle pirke litt i følgende påstand.
"Forsterkerens uteffekt bør matche basselementets oppgitte effekttålelighet"
Feks foreslår jo forhandlere at du kjøper en 500W monoblokk om du har et element som tåler 500W
Men det hjelper egentlig lite om elementet tåler 500W uten å brenne opp, når kassen du har bygd kanskje ikke engang lar elemetet tåle 125W før du overstiger xmax og kanskje 200W før du overstiger Xmech (med andre ord: Spolen slår i bakplata)
Jeg har sett mang et eksempel på subbasser som fremdeles spiller, men skraper som fy nesten uansett volum.
at så å si alle disse har sittet i langt fra perfekte portede kasser er nok ingen tilfeldighet, men tendensen er der selv med gode kasser, dog er sjangsen for at ting går galt betraktelig redusert.
Ps dette er en av grunnene til at de billigste elementene oftest blir ødelagt, det er nemlig nesten umulig å bygge en brukbar portet kasse til et element som ikke det er mulig å finne data til (eller har oppgitt unøyaktige data)
Comment
Comment