RonnyM: vet du spesifikt hvor i bunn du mangler noe? Bare spør ettersom jeg ikke vet om du har gjort noen målinger eller hvor flink du er til å peile ut frekvenser etter øret. Veldig mange tror de mangler nivå helt nede i kjelleren, mens det de savner ofte ligger mellom 30 og 50 hz og noen ganger til og med høyere
Jeg bruker Alpine MRV-F545 brokoblet på subben. Den kjører i 1 ohms last nå så den yter nok ca 500w, som bør være tilstrekkelig.
Om jeg vet spesifikt hvor i bunn det mangler noe, nei det kan jeg ikke si jeg gjør. Har aldri målt med noe apparat. Det er ikke mye som mangler, men jeg sikker på at det er ganske langt nede det mangler litt. Jeg har vært over middels interessert i lyd og bilde i over 20 år, og har hatt veldig mye forskjellig utstyr både i bilen og hjemme i stua, og jeg har en god del musikkinnspillinger som jeg kjenner godt, så jeg fomler ikke helt i mørke føler jeg.
Men jeg har tenkt tanken at det kan være så enkelt som å bygge kassa noen liter større bare. Det kan gjøre den lille forskjellen helt i bunn. Kassa jeg har nå er bygd etter anbefalte mål av Alpine. Men hvis man ser på linken nedenfor så er det to kassemål å velge mellom, og jeg valgte den minste for den er anbefalt. Men det er nok pga at den gir mest spl at Alpine anbefaler den. Hvis jeg prøver den som er for sq så kanskje det er nok til å oppnå det lille jeg savner. Dumt av meg å ikke velge den først kanskje, men hang meg opp i at den andre er anbefalt...
Det store spørsmålet her, vil jeg påstå, er om du skal fortsette å bruke samme forsterker.
Hvis du skal det vil du nok ha mer utbytte av en 13W6v2 enn noen W7.
Men så er det jo det at W7'ene er "bunnsolide", de trenger bare litt mer effekt
Hvilken bil har du?
Vurdert portet kasse?
Evt. andre elementer?
Kan du komme med en kjent sang (eller flere) som du mener det mangler dypbass på?
Vurderer selv 13W6v2, 12W7 og 13W7 som "hverdags-sub"...
Har selv nettopp hatt ett dilemma med valg av sub, og det er vanskelig. Man må nesten høre de forskjellige elementer montert opp i kasse i sin egen bil for å kan avgjøre det egentlig, men det blir jo dyrt å kjøpe alle for å prøve. Jeg har lest side opp og ned om allslags elementer og erfaringer folk har.
Å lese tester er litt så som så, best å se erfaringer fra folk syns jeg.
W7 spiller neppe så høyt som folk tror, har sett flere som har kjøpt og trodd det var ett som spiller høyt, forventningene har vært større enn opplevelsen. Men det spiller langt ned med en viss autoritet, men lite i 50-70 hz regionen som jeg har forstått. Tror dem er kresen på kassemål også, skal man ha portet kasse må det visstnok være slotporter.
Selv valgte jeg til slutt JBL W12GTI, og dem syns jeg er meget gode. Dem krever absolutt portet kasse, tett fungerer ikke bra.
Og hvis man virkelig vil ha sub med kraft helt i bunn kommer man ikke utenom Ground Zero. Men dem krever også portet kasse, ikke alle liker det.
Nei, jeg skal ikke ha samme forsterkeren. Tenkte å kjøpe en monoblokk som passer til subben.
Bilen er BMW E36 sedan. Det er store hull i hattehylla etter tidligere eiers 6x9", og jeg har laget skiposehullet en god del større for å få lyden inn i cupèn.
Har prøvd med lukka kasse og reflekskasse med 1 og 2 elementer, både bakovervendt og fremovervendt, skikkelig montert i seteryggen.
Etter mye testing frem og tilbake havnet jeg til slutt på lukka kasse med elementet bakover. Syns det ga best lyd etter min smak.
Noe av musikken jeg hører på som jeg syns kunne spilt litt bedre er bl.a mange av låtene med Kari Bremnes fra album som Gåte ved gåte, Løsrivelse og Månestein.
Syns også noen sekvenser på Yellow sine låter burde spilt bedre, som The Rhythm Divine, Fat Cry og Drive driven.
På Timbalands album Presents: Shock Value så er det også en god del dyp og god bass på nesten alle låtene.
Justin Timberlake har jo noen han også, som What Goes Around...Comes Around Interlude. På slutten der er det jo en hinsides deilig dypbass.
Råtasseriet har en som heter Coles som er aldeles nydelig. Norske gutter btw...
Simple Minds - See the light. Deilig dypbass innimellom på den låta som jeg har opplevd mye tydeligere tidligere.
Luniz - I got five on it
Moby - One of these mornings
Det er selvfølgelig mange mange fler...
Men hvis jeg har gitt utrykk for at det mangler mye dypbass så stemmer ikke det. Det er ikke alltid det at det mangler bass heller, men det er ofte måten den blir gjengitt på som gir meg en følelse av at det mangler noe. Det er veldig lite som skal til tror jeg for at det blir bra.
Kan noen ekstra liter i kassa gi et lite løft helt i bunn?
Tenkte du skulle fortelle litt mer detaljert nøyaktig hvilke sanger/partier du savner noe på...
Så kan jeg fort finne ut hvilke frekvenser du savner trøkk i
Har vært gjennom de tre Yello-låtene nå og har følgende kommentarer:
Drive/driven - her er det ingen store tegn til dypbass (dypeste tonene er rundt 40 hz) og man må nok ha justert sub ganske overdrevent høyt for å få bra trøkk i bassen der.
Fat Cry - nå begynner vi å snakke. her trøkker det litt over et ganske bredt område (ned til 34 hz). så kan forstå at du gjerne savner noe der.
The rythm divine - ikke akkurat en sang med overdreven dypbass dette heller, men de dypeste tonene går ganske dypt (ca 30 Hz).
Enig når det gjelder Timbaland, men kan du si hvilke sanger du mangler noe på?
Bombay f.eks. ligger heeelt nede mot 20 Hz... Oh Timbaland har også noe helt i bunn. Tviler på at du hører altfor mye til dette...
Slutten på What goes around er det litt deilig dypbass i ja Dypeste der er ca 34 Hz.
Har ikke hørt gjennom resten ennå...
Noen ekstra liter hjelper i bunn ja. Men du bør nesten øke med minst 5-10 liter for å merke forskjell.
Det er jo egentlig ikke verre enn å finne seg en av basstestene som spiller en og en frekvens nedover, så merker du jo hvor trøkket gir seg.
Håper forresten for all del at ikke folk tror at W7 er midbasser
Tenkte du skulle fortelle litt mer detaljert nøyaktig hvilke sanger/partier du savner noe på...
Så kan jeg fort finne ut hvilke frekvenser du savner trøkk i
Har vært gjennom de tre Yello-låtene nå og har følgende kommentarer:
Drive/driven - her er det ingen store tegn til dypbass (dypeste tonene er rundt 40 hz) og man må nok ha justert sub ganske overdrevent høyt for å få bra trøkk i bassen der.
Fat Cry - nå begynner vi å snakke. her trøkker det litt over et ganske bredt område (ned til 34 hz). så kan forstå at du gjerne savner noe der.
The rythm divine - ikke akkurat en sang med overdreven dypbass dette heller, men de dypeste tonene går ganske dypt (ca 30 Hz).
Enig når det gjelder Timbaland, men kan du si hvilke sanger du mangler noe på?
Bombay f.eks. ligger heeelt nede mot 20 Hz... Oh Timbaland har også noe helt i bunn. Tviler på at du hører altfor mye til dette...
Slutten på What goes around er det litt deilig dypbass i ja Dypeste der er ca 34 Hz.
Har ikke hørt gjennom resten ennå...
Noen ekstra liter hjelper i bunn ja. Men du bør nesten øke med minst 5-10 liter for å merke forskjell.
Det er jo egentlig ikke verre enn å finne seg en av basstestene som spiller en og en frekvens nedover, så merker du jo hvor trøkket gir seg.
Håper forresten for all del at ikke folk tror at W7 er midbasser
Når man er inne på Yello, hvor langt ned går "How How"?
Ja, å kjøre sanger gjennom analyseprogrammer kan ofte resultere i endel overraskelser Dessuten kan det være et nyttig verktøy til å finne ut hvor man har problemer.
Comment