Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er Q?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er Q?

    Driver å leser meg litt opp på instillinger så jeg kan få til bedre lydbilde hos meg...

    Er det noe som kan forklare meg hva denne Q er for noe? Hva gjør den og hvilken effekt har den?

    På min spiller (Alpine CDA-9830R) så kan jeg endre Q med faste verdier på de forskjellige "båndene", da er Q en faktor. Eks. Band 4 som jeg kan justere i 40Hz, 60Hz og 90 Hz. Her kan jeg justere Q til 1.0, 2.0 og 3.0.

    Står ikke noe spesifikt i bruksanvisningen utenom at det kan justeres.

  • #2
    Det er enkelt forklart hvor mye av frekvenskurven som skal "følge med" når du justerer f.eks. 40 hz opp eller ned.

    For å illustrere kan man se for seg frekvenskurven som en hyssing. Dersom du dytter på den med fingeren vil man også påvirke områdene rundt, ikke bare punktet man dytter på. Når Q er lav (1 i ditt tilfelle) kan man sammenlikne det med at hyssingen er ganske stram; hyssingen vil bevege seg ganske mye både over og under frekvensen man påvirker. Dersom Q derimot er høyere (2 og 3) er hyssingen slappere, og det blir mindre påvirkning på frekvensene rundt.

    Comment


    • #3
      Man vil altså kunne få en mer jevn kurve ved å sette denne høyere (2 eller 3 hos meg)? Jo lavere jo mer isolering av frekvensene...

      En annen ting som også har kommet plutselig hos meg er at når jeg justerer på de ulike frekvensene på de forskjellig bandene så justerer jeg hele banden. Altså hvis jeg går inn på band 2 og justerer 150Hz til -2 og går ut igjen så har jeg også justert 200Hz ned til -2. Slik var det ikke får og lurer på om jeg har trykket på noe jeg ikke skulle? He he...

      Comment


      • #4
        Nei, omvendt. Høyere Q gir mer isolering av den aktuelle frekvensen, lavere Q gir jevnere utglatting

        Comment


        • #5
          He he... aha.. da er jeg mer med! Takker for svar!

          Comment


          • #6
            Q... det er vel han i James Bond det vel?
            Reinhardt

            Comment


            • #7
              Møøøøø

              (Nei jeg har ikke tatt pilla mi i dag...)
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                He he... han har vel rusla han Q! Det er vel R som gjelder nå med ulike kreative løsninger..

                Comment

                Working...
                X