Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt anlegg til max 10000,-

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nytt anlegg til max 10000,-

Holder på å finne ut hvilket anlegg jeg skal ha. Har allerede bestemt meg for å ha et komponentsett foran(5,25) og 6x9 bak. Disse vil jeg ha en forsterker på. Subben vil jeg helst at skal være 2x12" som ligger på 250 watt og oppover. Jeg vet ikke hva som er best her, kjøre en 4 kanals fors. på mellomtonene og en monoblokk/2kanals på subbene. Subbene kan godt være i en kasse fra før av, men kan også bygge kasse selv.

Men hvis jeg kjører 2 forsterkere, går det greit med det batteriet jeg har i bilen nå? Eller må jeg evnt. ha et nytt? Har ikke så mye peiling ;P

Håper dere har noe bra å anbefale
    Last edited by Solar; 15-05-2008, 09:05.

hvordan bil?
    hvor mye skal du bruke på komp sett og 6X9? så vi vet hva vi skal sette opp resten?
    hvordan cd spiller har du?
    Audi A4 2002 Mod, Alpine, Harman kardon, JL audio og MB quart

Stor takk til Rune Burås på Spaceworld Hønefoss for god hjelp og gode priser=)
    Spaceworld Hønefoss, eneste Spaceworld i Norge med bilstereo

Comment

Det er en bmw e30 89 mod. Hvor mye jeg skal bruke på mellomtonene vet jeg ikke, det spørs hva som trengs. Men ca en 1000 lapp på frontsettet og ca det samme på 6x9 ene. Vet ikke jeg Cd spiller skal jeg også kjøpe, med 3 linjeutganger hadde jeg planer om.

Comment

Originally posted by Solar View Post
        Det er en bmw e30 89 mod. Hvor mye jeg skal bruke på mellomtonene vet jeg ikke, det spørs hva som trengs. Men ca en 1000 lapp på frontsettet og ca det samme på 6x9 ene. Vet ikke jeg Cd spiller skal jeg også kjøpe, med 3 linjeutganger hadde jeg planer om.
        Et tips: Bruk de 2000 på bare fronsett isteden, mye smartere.
        Reinhardt

Comment

Har vurdert det litt, men hvorfor er det smartere? Spare penger?

Comment

Har vurdert det litt, men hvorfor er det smartere? Spare penger?
            Ikke for å spare penger... du skrev at du hadde tenkt 1000,- til front og 1000,- til 6X9"... så blir samme summen om du kliner til med et par lapper på kun frontsett.
            Grunn? ja... det kan du sikkert søke litt på her på forumet. Å ha 6X9" bak "ødelegger" en del av lydbilde, da man prøver å få all lyd forfra, og ikke bak - det blir det mest "riktige" lydmessig. Er foran i førersetet du for det meste sitter, right?

Grunn 2... du har vel en ganske lukket bil når det gjelder bagasjerom? Å sette 6x9" i hattehylla sammen med sub uten å montere kasse på hver av de vil resultere i at subbene faktisk spiller de i stykker.
            Reinhardt

Comment

Okeida Men hva vil du anbefale hvis jeg bare bruker frontsett? At jeg kun kjøper en 4 kanals forsterker? Og kjører frontsettet og subbene på den? Eller at jeg kjøper 2 forsterkere som nevnt tidligere?

Comment

Satt sammen et anlegg ganske kjapt nå.. Hva tror dere om dette?

http://www.bilstereospesialisten.no/...nt.php?pid=855
                http://www.bilstereospesialisten.no/...256&c2=306&c3=
                http://www.bilstereospesialisten.no/...256&c2=313&c3=
                http://www.bilstereospesialisten.no/...234&c2=318&c3=

Comment

Tja.. Du kan jo kjøre en firekanaler på frontsett og sub. Da bruker du den som en trekanaler. Altså en kanal 1 til venstre front, en kanal til høyre front og de to siste kanlene brokoblet til sub. Også bruker du medfølgende delefilter til å dele mellom midbass og diskant av frontsett.
                  En grei måte å gjøre det på for å spare penger....
                  [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

Er det noen som hadde giddet å sette sammen et anlegg på nett å poste linkene? Det hadde vært supert..

Comment

Hvor åpen er du for alternative løsninger? Eller for å ordlegge meg på en annen måte; hvor opptatt er du av å ha merker "alle" har hørt om fremfor å få mest mulig igjen for pengene du bruker?

Setter gjerne opp et forslag, men om resultatet blir at du overser anbefalingene du får og ender med å kjøpe komplett Lightening Audio-utstyr over grensa kan jeg strengt tatt finne på mer fornuftige ting å bruke tiden på.

Ikke ta det personlig (jeg kjenner deg jo ikke), det skjer bare i litt for mange tilfeller

Comment

For meg er det jo tryggere og kjøpe et merker jeg har hørt om/ har egne erfaringer fra. Men jeg regner med at du har mye mer peiling enn meg, og om du kommer med et forslag der det er merke som jeg aldri har hørt om inn i bildet så vil ikke det si at jeg ikke kjøper det. Det er godt mulig at jeg kjøper det, fordi som sagt du har sikkert mye mer erfaring enn meg. Så bare kom med forslag Jeg er åpen for det meste

Comment

For meg er det jo tryggere og kjøpe et merker jeg har hørt om/ har egne erfaringer fra. Men jeg regner med at du har mye mer peiling enn meg, og om du kommer med et forslag der det er merke som jeg aldri har hørt om inn i bildet så vil ikke det si at jeg ikke kjøper det. Det er godt mulig at jeg kjøper det, fordi som sagt du har sikkert mye mer erfaring enn meg. Så bare kom med forslag Jeg er åpen for det meste
                          Kikk litt på hva som kjøpes og selges her inn da vel... så har du kanskje en viss pekepinn på hva som er greit å kjøpe eller ikke.
                          Om du finner et produkt som ser greit ut.. ta å bruk søkefunksjonen her på forumet eller google det... så kan du se hva andre mener.
                          Ellers så er det jo alle viktigste; hva du synes er bra eller ei. Ta en lyttetur hos din lokale stereoforhandler? Eller møt opp på treff / utstillinger etc og noter deg hva som er innstallert i bilene.
                          Reinhardt

Comment

Det kan jo være en ide og kjøpe brukt, er ofte mye å spare der

Er jo forsåvidt ganske trygt også, hvis du kjøper av folk i nærheten av deg/folk som er kjent for å være bra selgere

Du mister jo garantien i de fleste tilfeller da, det er vel det som er det kjipe med å kjøpe brukt
                            1989 Volvo 740 GL

Comment

Originally posted by daruu View Post
                              Det kan jo være en ide og kjøpe brukt, er ofte mye å spare der

Er jo forsåvidt ganske trygt også, hvis du kjøper av folk i nærheten av deg/folk som er kjent for å være bra selgere

Du mister jo garantien i de fleste tilfeller da, det er vel det som er det kjipe med å kjøpe brukt
                              med "kun" 10 lapper til bruk på stereo støtter jeg det forslaget fult og helt
                              penga flyr fortere enn du aner når du først setter igang med bestillingen, men 10 lapper er et veldig godt utgangspunkt da
                              Reinhardt

Comment

Working...
                              X