Announcement

Collapse
No announcement yet.

må dynamoen byttes ved større batteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • må dynamoen byttes ved større batteri?

    hei.

    handla ny bil og monterte anlegget der.
    Men på denna bilen så blinker lysa i takt med musikken.

    Har tenkt å legge opp bedre jord osv.

    Men tenkte å kjøpe ett kraftigere batteri.
    Har i dag ett batteri som er 55 eller64amp.Står ikkenoe på det bortsett fra 400 A startkapasitet.
    Lurte på å hive inn ett 80amp eller no rundt der.
    Men spørsmålet er da om laderegulator og dynamo må skiftes til noe kraftigere?
    og da går jeg ut ifra at dynamo er i orden.
    spør på generelt grunnlag.

    har prøvd å søke på dette så hvis det har vært skrevet om før så legg hjerne inn en lenke til meg

  • #2
    Kjøp deg ett AGM batteri, de kan lade seg ut fortere, og vil nok fjerne blinkinga di.

    Om du handler ett blybatteri på 80AH så er det så å si det samma som det batteriet du har.

    Når du bytter til AGM batteri, så er det en fordel at du bytter laderegulator på dynamoen, slik at du får en høyere ladespenning
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      takk neptyr

      ehhh...hvor får jeg kjøpt en kraftigere laderegulator til en mitsubishi carisma 1,6 2002 modell?
      er dette noe som må være laget til denne bilen eller er de greie å få tilpasset min bil?

      Comment


      • #4
        hadde tenkt på et agm batteri ja

        Comment


        • #5
          Den står på dynamoen din, så du bør finne ut åssen dynamo du har, så kan du nok få tak i det
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #6
            begynn enklest mulig og se hva som hjelper..

            -nye kabler i motorrommet, dynamo-batteri og batteri-jord. (jeg har kun oppgradert jordinga mi forann og det gjorde at spenninga gikk opp 1 volt.., det klarer seg med beskjedent strøm trekk..)
            -nytt batteri
            sound.vision.soul

            Type R

            Comment


            • #7
              Originally posted by LLH View Post
              begynn enklest mulig og se hva som hjelper..

              -nye kabler i motorrommet, dynamo-batteri og batteri-jord. (jeg har kun oppgradert jordinga mi forann og det gjorde at spenninga gikk opp 1 volt.., det klarer seg med beskjedent strøm trekk..)
              -nytt batteri
              skal bytte de i motorrommet ja.
              Så på de nå og den fra batteri til jord er ca 8mm2 og den på dynamoen kjentes ut som det samme(kan ikke se den)
              Har en 16mm2 +21mm2(blingset når jeg handlet,skulle vert2x21mm2)bakover.

              Bruker 2 kondisser som jeg tenkte å fjerne da de er for små 0.5 farrad og 0,25 farrad.type monster.Sitter noen 8mm2 kabler på dem som jeg ikke fikk byttet pga at dem er festet med umbrako i en tommestørelse jeg ikke har.

              tenkte jeg skulle måle spenningsfall før og etter og se hva som skjer

              Comment


              • #8
                Husk at om du legger opp to kabler bakover må du ha sikring på hver av de! Hvis ikke vil du risikere at den minste tar fyr! (Om du sikrer det etter total-kvadratet på kablene til sammen).
                Roar Sørlie
                Tlf 90127075
                Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                Comment


                • #9
                  Originally posted by r3mark View Post
                  Husk at om du legger opp to kabler bakover må du ha sikring på hver av de! Hvis ikke vil du risikere at den minste tar fyr! (Om du sikrer det etter total-kvadratet på kablene til sammen).
                  Selvfølgelig

                  fikk målt igår at ladespenninga på batteri ved tomgang er 14,3 volt og 14,25
                  hadde ikke så mye tap bakover.

                  så skrudde jeg på anlegget på moderat volum:

                  forran kunne det da dette ned til 12,3 og fly opp til 13,5 på rolige partier
                  bak var det ca 12,25 opp til 13,45 volt

                  satte så inn 21mm2 på + dynnamo til batteri og 21mm2 fra -batteri til jord

                  fikk desverre ikke tid til å jorde dynamo til chassis men enyway så hørte jeg en forbedring.
                  Dette utjordet at jeg fikk ca o,5 volt mere hele veien.

                  desverre så går spenningen fortsatt mye opp og ned.

                  kjøper agm batteri til manag håper jeg så for jeg se om jeg må bytte noe mere.


                  TAKKER FOR ALLE RÅD

                  Comment


                  • #10
                    VEL..

                    da fikk jeg brukt de siste cm med 16mm2 kabel også. Monterte en fra jord på dynamo til "felles" jord ved sina batteri og en fra jord dynamo til dempertårn (på motsatt side av batteri)

                    etter det målte jeg en stabil ladespenning på 14,45v på batteri og 14,35v bak på forsterker.
                    med stereon på moderat volum datt det ned i ca 12,5v målt på forst.

                    koblet så vek kondisene og fikk da erfart det andre har sagt her:
                    spenningen falt ikke lavere enn 12,9v og det var ikke ofte.
                    holdt seg stort sett mellom 13,25 og 14,2

                    før var det 12,25v og 13,45 så da kan man rundt regnet si at jeg fikk 1volt mere eller ca 10%

                    spilte med samme låt på samme volum under alle målingene.

                    Det andre positive her er at bilen gikk javnere på tomgang og jeg fikk ned bensin forbruket til 0,58.
                    Før var det umulig å komme under 0.61
                    Kanskje tilfeldig,men det føltes også slik

                    Comment


                    • #11
                      da var det nye batteriet plassert og orginal jordkabel på 8mm2 er også byttet til 21mm2 .

                      byttet også de 8mm2 kablene fra splitter bak til forsterkere med 21mm2.

                      la også inn en ekstra jord der bak så nå er det 2x 21mm2 der også.

                      fikk da noe jevnere ladestrøm.

                      litt vanskelig å måle dette nå fordi at alle forandringene har gjort lyden mere dynamisk og høyere så det blir ikke riktig.

                      Comment


                      • #12
                        vært å handla inn 50mm2 kabel til å legge bakover i bilen i tilegg til 16mm2 og 21mm2 som er der fra før.

                        spenningsfallet ble mindre.
                        La opp 50mm2 fra dynamo til batteri.
                        50mm2 fra jord på dynamo til dempertårn(i tilegg til de 2x 16mm2)
                        så fant jeg en gammel 100mm2 som passet på batteri til jord

                        nå har jeg en ladespenning på 14,44v bak og ved max av det anlegget klarer så detter det aldri under 14volt.spilles det bare "høyt"slik det ble målt før detter det ikke lavere enn 14,2volt.

                        i forhold til første måling har jeg da funnet 2volt

                        ps: Dynabel BF 8701 monoblokk har ved 14,4volt 7000watt
                        og ved 16,0volt 8600watt

                        bare får å ilustrere

                        Comment

                        Working...
                        X