Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anlegg til BMW E36 sedan, noen råd om hva som spiller pent?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Anlegg til BMW E36 sedan, noen råd om hva som spiller pent?

Hei, det bli mest sannsynlig bil på meg om ikke så alt for mange ukene, og i det virker ikke som at anlegget som stod i var så fryktelig inponerende.
    Fra før står det i et 5,25" JBL komponentsett forran, og et par Alpine 6x9 bak. Ingen forsterker, men en Pioneer headunit som leser mp3-filer. Det er alt jeg vet om det.

Jeg hadde i tankene et anlegg som spiller pent, men som samtidig dunker greit. Musikken som spilles vil være alt fra Led Zeppelin, Pink Floyd, Dire Straits, til litt mer brutal musikk fra f.eks. Soilwork, In Flames og Manowar. Det kommer til å bli spillt av i CD-kvalitet for det meste, hvis noen skulle lure.
    Selvfølgelig blir det litt dunkadunk-musikk en gang i blandt, men hovedfokuset ligger på at anlegget skal høres pent ut og at det skal rive litt i ryggmargen når jeg guffer på.

Jeg tenkte at jeg i første omgang skulle se om jeg fikk skaffet meg en grei 12" i lukket kasse sammen med et godt komponentsett forran, pluss en monoblokk og en grei/god 4-kanals forsterker.
    Budsjettet er ikke satt, men jeg håper det skal la seg gjøre å presse dette inn på rundt 10 000.
    Kan eventuellt drøye den monoblokken og brokoble subben på to av utgangene til jeg får neste månedslønn. Høyttalerene må jo spilles inn uansett, så jeg klarer meg en måned uten full pupp
    Spilleren satser jeg på at kan brukes en god stund fremover, og skulle jeg en gang kjøre med passasjerer kan jeg bare koble på de 6x9 høyttalerene som står i fra før bak.

Jeg vet ikke helt hva folk her synes, men jeg føler at SEAS og DynaBel virker spennende. 12" subben til SEAS frister, noe komponentpakken "Performance" også gjør igrunn. Den vil ikke passe uten at jeg modder dørene litt, og det vet jeg ikke om jeg vil begi meg ut på med mindre det er fyktelig ukomplisert, og aller helst mulig å kjøpe ferdig :P
    Merker som Focal og Herz ser også spennende ut.
    Jeg har selv noen tanker om hvilke produkter som er aktuelle, men de velger jeg å holde for meg selv foreløpig; frem til jeg ser hva dere mener er verdt å titte på.

Jeg har sett for meg SEAS Performance komponentsettet, en SEAS SW300/1, en dynaBel BF 4501 og en dynaBel BF 0804.
    Det kommer på ca 9200kr, og bør vel spille ganske bra?
    Det eneste jeg er småskeptisk til er BF 0804, 4-kanals forsterkeren, men jeg finner liksom ikke så mange andre alternaltiver jeg har troen på (til under 2500,-)
    Vil ikke en SEAS 12" i lukket kasse trøkke greit?

Håper noen kan ta seg tid til å nevne noen gode løsninger for meg
    Last edited by Bluum; 05-07-2008, 15:30.

Er det armlene med skiposehull i denne? En lukket kasse i E36 trykker ikke i det heletatt om du ikke har skiposehull dessverre.

Men hvis du spør eltek så lager de kasseforslag til en båndpasskasse til deg Da står elementet i et lukket kammer og spiller inn i et annet kammer som er portet med rør opp i hattehylla.
    Alpine
    Audison
    Hertz
    Soundstream

Comment

Jeg er ikke opptatt av noen voldsom slagkraft, men vil gjerne ha så det kjennes litt i ryggen. "Flat" respons er flott, og en del output i dypbassen er også fint.
      Er vant til en 12" i et ugunstig 20 kvadrat rom, trenger ikke noe som blåser trommehinnene gjennom hodet og ut på andre siden igjen
      Håpte også at en lukket 12" villle være nok, så slapp jeg å bruke så mye av bagasjeplassen. Kan prøve å sette min SVS SB12+ baki når jeg får bilen; det bør gi et intrykk?

Noen som vet om det er vanskelig å bygge om døra på en '92-modell BMW fra å passe 5,25" mellomtoner til å passe 6,5"?

EDIT: vet ikke noe om det med skiposeluke ...
      Last edited by Bluum; 24-05-2008, 21:07.

Comment

lukket er vel lite ideelt i denne bilen. bandpass er vel tingen i bmw da disse er lydtette fra bagasje og inn i kupe,.
        Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
        Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

Comment

Hva gjør bandpassen så fryktelig mye bedre enn en annen type kasse? Er det det at du kan få "boostet" et frekvensområde?
          Enn om jeg ordner det til så det er litt "lufting" i hattehylla?

Skulle gjerne sluppet en banpasskasse på 100 liter liksom ..

Comment

SVSen din er (forhåpentligvis) konstruert for innebruk og vil sannsynligvis spille langt verre i bilen. En bilkupé og ei stue er to veldig forskjellige akustiske miljø.

Fordelen med båndpasskasse er at det er enkelt å lede rørene inn i kupeen. Og det er der all lyden kommer fra

Essensen er å få lyden inn i kupeen istedetfor å kjøre rundt med noe som kun høres pent ut med bagasjelokket åpent. Lukket kasse kan fungere like godt, men da bør forsiden (eller baksiden) av elementet vende inn i kupeen.

Comment

det som gjør det er at alt "lyden" kommer ut av hullet i kassa som igjen kommer opp hatthyllen eller skiluka. med lukket eller bassrefleks kommer lyden ut i bagasjen og man mister mye trykk. hjelper vel noe med noen hull i hatt hylla men bandpass er vel å anbefale i bmw. hvis du søker på bandpass så kommer vel mye bmw og generelt sendaner.
              Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
              Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

Comment

De fleste sedaner er dårlige med en lukket kasse i bagasjerommet, men E36 er noe av det verre jeg har vært borti så jeg vil absolutt anbefale noe annet.

Foresten, 5,25" sitter i kickpanel, ikke i døra. Kan bli litt trangt til en 6,5", men med litt jobb klarer du nok å få til en god løsning
                Alpine
                Audison
                Hertz
                Soundstream

Comment

Jaja, anyway , se bort ifra reklamen..

BMW sedan/coupe er et helvete å bygge bass i, har prøvd med mye forskjellig i min E36 coupe, og kommet fram til at det abselutt beste er å bygge bandpasskasse med port opp hatthylla, evt. ut skiluke om du har sedan, og at du har den skiluka da såklart..

Har i min bil pleid å måtte slå ned baksetene, for har hatt både portede og lukkete kasser, prøvd endel forskjellige elementer i denne bilen, og man får bra trykk med setene slått ned med elementet vendt bakover mot bakluka. Men med setene oppe spiller det sinnsykt mye dårligere, det bare skrangler og kommer ikke noe lyd i det hele tatt omtrent, er sikker på at det er 10dB mindre når man slår ned setene i enkelte tilfeller! Spiller drit, er vannvittig isolert de baksetene med stål i ryggen, og hatthylla er litt kompakt den og gitt..

Så bandpass er nok tingen, har ikke fått prøvd det ut enda, men det var planen med et godt element som var egnet spesielt for bandpass, som jeg har liggende.. Skal bli morro om jeg får prøvd det.

Lykke til, jeg ville gått for bandpass om du er ute etter genial bass, blir garantert best i bilen din om du får laget en skikkelig kasse med elementer som er laget for det!
                  1993 BMW 318is coupe

Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

Comment

Originally posted by Bluum View Post
                    Hva gjør bandpassen så fryktelig mye bedre enn en annen type kasse? Er det det at du kan få "boostet" et frekvensområde?
                    Enn om jeg ordner det til så det er litt "lufting" i hattehylla?

Skulle gjerne sluppet en banpasskasse på 100 liter liksom ..
                    En båndpasskasse er ikke så fryktelig mye bedre enn andre konstruksjoner, men i en sedan fungerer det bedre enn det meste.
                    Tradisjonelt har båndpasskasser dårlig rykte fordi de blir bygget feil eller tunet for størst mulig virkningsgrad.
                    Man får ikke alt i en slik konstruksjon så hvis man firer litt på kravet om maksimalt trøkk over et smalt område, kan man få en bred og fin frekvensgang, men da med noe lavere effektivitet.
                    Vær obs på at ikke alle elementer fungerer bra i båndpass, det er dumt å kjøpe elementet og spørre om hjelp senere.

Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Originally posted by bjaa View Post
                      Jaja, anyway , se bort ifra reklamen..

BMW sedan/coupe er et helvete å bygge bass i, har prøvd med mye forskjellig i min E36 coupe, og kommet fram til at det abselutt beste er å bygge bandpasskasse med port opp hatthylla, evt. ut skiluke om du har sedan, og at du har den skiluka da såklart..

Har i min bil pleid å måtte slå ned baksetene, for har hatt både portede og lukkete kasser, prøvd endel forskjellige elementer i denne bilen, og man får bra trykk med setene slått ned med elementet vendt bakover mot bakluka. Men med setene oppe spiller det sinnsykt mye dårligere, det bare skrangler og kommer ikke noe lyd i det hele tatt omtrent, er sikker på at det er 10dB mindre når man slår ned setene i enkelte tilfeller! Spiller drit, er vannvittig isolert de baksetene med stål i ryggen, og hatthylla er litt kompakt den og gitt..

Så bandpass er nok tingen, har ikke fått prøvd det ut enda, men det var planen med et godt element som var egnet spesielt for bandpass, som jeg har liggende.. Skal bli morro om jeg får prøvd det.

Lykke til, jeg ville gått for bandpass om du er ute etter genial bass, blir garantert best i bilen din om du får laget en skikkelig kasse med elementer som er laget for det!
                      Har målt 10-13dB mindre ved å ta opp armlenet i bilen min.. enda min spiller jo ikke rett inn hølet (skal inn med en 10" men det lar vente på seg...)

Comment

Enn om jeg monterer subben i hattehylla da, med lukket kasse under?
                        Det vil vel funke bra, men tåler hattehylla det, eller må det forsterkes noe?
                        På den måten får jeg godt med trøkk inne i kupeen, og plenty med bagasjeplass. Er jo gulvplassen som er kjekkest å ha til bagasje uansett ...

Må nesten se på bilen selv og gjøre meg opp en mening om hva som kan la seg gjøre med den. For jeg vil heller ha et basselement stikkende opp av hattehylla enn å ha et hull der, føler det gir mer "respekt" :P

Men det ble nevnt at mellombassene ikke satt i dørene, men i kickpanelet. Og det kan fort bli trnagt for en 6,5" der ja.
                        Finnes det noen anbefalte 5,25" komponentsett til under 3000? 5,25" sparker da tross alt greit i fra i et så lite rom som en bil.

Comment

Det beste jeg har å tilby til under 3000,- som jeg har på lager er Hertz Hi Energy HSK130. Har 1 sett igjen av tilbudet som jeg har kjørt en stund. Veil kr 2299,- Tilbud 1700,- pluss frakt
                          Mvh
                          Lars Engen

Comment

Hvilken forsterker vil du anbefale til de høyttalerene der i så fall? (Eller hvor mye krefter sånn ca?)

Dere andre, høres det ut som et greit tilbud, eller bør jeg kjøpe 6,5" og satse på å bygge om?

Comment

Fikk se og høre at det ikke var så fryktelig vanskelig å bygge om slik at man får inn 6,5". Det gjaldt bare å sette det på utsida av panelet og ikke på innsida, så var det ikke noe problem.

Har fått et tilbud og en ca pris på følgende:
                              Alpine SPR-17S
                              Alpine SWR-1242D (dobbel 2 eller dobbel 4 spole, kunne velge hva jeg ville, montert i den beste kassen de hadde. Kassen koster 2K løst)
                              Harman/Kardon CA1500M
                              Harman/Kardon CA470
                              Pluss en 5F hybridkondensator for totalt 11 000 (omtrent og uten kabler)

Høres det ut som noe som kan være bra? Dette tilbudet er fra en fysisk butikk 5 minutter unna, og gangavstand fra arbeidsplassen.
                              De var også enige i at en BMW sedan i utgangspunktet var vanskelig å få god bass i, men han ene mente at det ikke nytta, mens han andre sa at det kunne gå, men at hattehylla ville blaffre noe fryktelig, og at det ville være ubehagelig for de bak.

Noen som har noen tanker om å montere en subwoofer i hattehylla med kasse på undersiden? Vil ikke det gi bedre resultat enn om man setter en kasse i bagasjen?
                              Det funker jo for 6x9 høyttalerene ...
                              Last edited by Bluum; 28-05-2008, 23:03.

Comment

Working...
                              X