Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anlegg til BMW E36 sedan, noen råd om hva som spiller pent?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ville ikke skåret i metallet i hatthylla eller i selve trekket , hatthylla.. Skjærer du i metallet ødelegger du for bilen og fremtidige eiere, samt du risikerer å få problemer med biltilsynet siden dette er "bærende" konstruksjon. Det at hatthylla blafrer skal ikke være noe problem å fikse, var sånn i min E36 før, måtte bare dempe bittelitt samt få inn noe skum enkelte steder hvor det var "lommer" i lufta..

    Men for å få best bass inn i kupeen bør du bygge en bandpasskasse med port ut skiluke om du er heldig og har det, eller gjøre som jeg hadde planer om, bygge bandpass med portene opp der orginale bakhøytalerene egentlig skal være.
    1993 BMW 318is coupe

    Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

    Comment


    • #17
      Det var faktisk ingen dum idè å ha porter ut der hvor høyttalerene skal stå. Men da kan det bli vanskelig med lyd bak.
      Jeg kan jo få tak i en billig hattehylle fra en skrota E36 sedan som jeg kan kutte i, og spare den som orginalt stod i bilen. Da blir det ikke noe problem å kutte i den.

      Hva jeg ikke liker med bandpass er at det skal være så fryktelig vanskelig å få det riktig, og at kassen blir så stor. Vil jo gjerne ha plass til et par bagger baki der i tilfelle jeg skulle et eller anna sted osv.

      Er det ingen som har noen erfaring med sub i hattehylla altså?

      Comment


      • #18
        Er det ingen av de litt erfarne her inne som har noen teorier om det vil fungere eller ikke, eventuellt hvorfor det er sånn?

        EDIT: hvordan er bagasjerommet på en civic coupe da; like tett?
        Last edited by Bluum; 29-05-2008, 22:32.

        Comment


        • #19
          Snakka med en fyr fra Pioneer i dag om det med subber i hattehylla, og han mente at lydmessig var det en grei løsning. Litt vanskelig å få dypbass sa han, men det virkelige problemet var å få dette godkjent.
          Hattehylla var en bærende konstruksjon, så å begynne å kutte i den kunne bety at jeg ville få problemer med lovligheten av anlegget.
          Jeg måtte i så fall lage til en løsning som jeg fikk godkjent hos et BMW verksted om at var like god eller bedre enn den orginale løsningen.

          Men da vet jeg i alle fall det.
          Jeg har tenkt litt og bestemt meg for at 15 000 er en grei pris for et anlegg, så lista legges litt høyere. Hørte på noen ODR høyttalere i en av EMMA bilene til Pioneer i dag, og mens det var dBdrag på gang må jeg inrømme at alle "demobilene" hørtes skrikete ut, men når konkurransen tok slutt og jeg fikk hørt litt nøyere, så falt jeg veldig for klarheten i Pioneer bilen.
          Det var dog den eneste bilen jeg fikk hørt skikkelig på, da de andre skrudde av lyden før jeg fikk hørt i "stillheten" etter dragget.

          Har nå tenkt litt på 2x12", komp.sett til ca 5000, en god monoblokk og en god 2/4-kanals forsterker. Pioneer-mannen gav meg et hint om at en 4-kanaler hvor jeg brukte to kanaler til diskant og to til mellomtone kunne være en grei løsning. Og da er spørsmålet: Kan jeg kjøpe DynaBel BF0804 og SEAS Reference komponentsettet med bare elementene, (pakken til 3750,-), Eller må jeg ha delefilter uansett?

          Og hvordan er det med Pioneers PRS komponentsett, eller Alpines Type-X serie? Eventuellt andre komponentsett jeg bør vurdere til under 5000?

          Andre forsterkerforslag?

          Comment


          • #20
            forslag til forsterkere:
            4kanaler: http://installbay.no/product_info.ph...oducts_id=1074
            monoblokk: http://installbay.no/product_info.ph...oducts_id=1072

            frontsett: http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=768

            pris: 10597kr
            da har du ca 4400kr igjen du kan bruke på sub

            Comment


            • #21
              Det er også en løsning. Som subber kan jeg for eksempel bruke to av disse: http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=732
              Eller kanskje en slik en :http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=770

              Kan vel få laga en pakkeløsning på det der hvis jeg sender en forespørsel.

              Men så til en ny og alternaltiv bassløsning som jeg fikk se i går. Lage kasse der hvor hanskerommet er, og ha subben der. En lukket kasse der vil ikke ta store plassen (20-25L) og bør trøkke ganske bra?

              Men sånn ellers tror jeg at DynaBel forsterkerene er de som gir mest effekt for pengene, og SEAS Lotus Reference komponentsettet har jo kosta godt over 5000, så selv om det kanskje var litt overprisa før, tror jeg at det kanskje spiller penest, uten at jeg skal si det helt sikkert.

              Noen andre forslag? Gjerne lytteerfaringer og skryt av eget eller kameraters utstyr
              Noen tanker om "bass i hanskerommet"?

              Comment


              • #22
                jeg har både mille 3000 sub og mlk 165 frontsett å dette er knall å sitte å høre på,selv om det nå bare er kastet inn for å spille det inn..
                en kamerat har begge de hertz forsterkerne jeg linket til å det er bra effekt i de altså..han bruker bruker 2stk es 12" fra hertz koblet i 1ohm på den ep monoblokka,å det trykker ganske godt..

                Comment


                • #23
                  Har sett litt på mulighetene jeg har, og har kommet frem til at dersom det kan bli bra bass med en subwoofer montert "inni hanskerommet" i en lukket kasse, så holder jeg meg til 1x12".
                  Og da føler jeg at jeg har tre alternaltiver, nemlig Pioneer, Hertz og Alpine.
                  Pioneers SPR serie, Hertz Millie serie og Alpines Type X serie for å være litt mer presis.

                  Jeg har nok ikke råd til å kjøre et rent Pioneer anlegg, da forsterkerene er veldig dyre, og subben i SPR serien er ganske dyr, så her må det kombineres med forsterker av et annet merke.
                  Men Pioneer + DynaBel vil funke, og heller ikke bli så veldig kostbart.
                  Det blir i så fall snakk om Pioneer TS-C171PRS 6,5" kompsett, TS-W12PRS 12" subwoofer, DynaBel BF0804 og BF4501 eller BF7501.
                  Prisen er ca 12 800 eller 15 000, avhengig av monoblokka jeg velger.

                  Alpine har jeg heller ikke råd til å kjøpe komplett anlegg av, med mindre jeg går for det "nest beste", altså at jeg kjøper SPX-17REF i stedenfor Type-X PRO 17 og/eller går for Type R 12" i stedenfor Type X 12".
                  Alt kan skaffes hos en forhandler, noe som gjør at det ligger ann til pakkepris. Men skal jeg ha Type-X PRO 17 og Type-X 12" sammen med Alpine forsterkere (PDX-4.100 + PDX-1.600), så er jeg oppe i 18 000 hvis jeg kjøper fra ELTEK. OG egentlig anbefaler Alpine at man bør bruke PDX-1.1000 sammen med Type-X subbene, og da er man oppe i 20 000 hos ELTEK.
                  Alpine kan også kombineres med DynaBel, og da er man oppe i 14 300 eller 16 500, avhengig av monoblokka. Prisen er med Type-X subben og Type-X PRO 17 og alt kan også her skaffes hos ELTEK, så pakkepris er ikke umulig.

                  Så til favoritten min for øyeblikket: Hertz.
                  Et komplett Hertz anlegg fra InstallBay kommer på ca 16 600,-.
                  Det vil si at dersom butikken er villig til å gi meg 10% på kjøpet, så havner jeg under 14 500,-, så å mase seg til pakkepris på 15 blank skal vel gå ann.
                  For de pengene får jeg Hertz MLK 165, ML 3000, EP 4 og EP 1D.
                  Synd at subben bare har enkel 4Ohm spole, men jeg vil anta at 400W skal sparke godt i fra det også, selv om kobling i 2Ohm gjerne ville vært bedre.
                  Kunne nok med fordel kjøpt forsterkere i HP-serien, men det blir alt for dyrt, og må bli noe jeg får ta etterhvert, om behovet melder seg.

                  Jeg vil gjerne holde meg til en produsent, maks to. Av lydmessige årsaker ønsker jeg også at alle høyttalerene er av samme merke, og aller helst av samme serie, det samme gjelder forsterkerene.
                  En anna ting jeg har vurdert ut i fra er utseende, og det er blandt annet derfor jeg helst vil ha Type-X PRO 17 i stedenfor SPX-17REF. Jeg vurderer å modifisere dasbordet eller døra slik at jeg kan ha mellomtonebassen og diskanten ganske tett sammen, og montert synlig, og da synes jeg at Hertz vil være en av de mest "øyevennlige" høyttalerene.

                  Noen kommentarer om tankene jeg har kommet med?
                  Og gjerne noen inspill på om Hertz pakken jeg nevner, særlig angående effekten forsterkerene leverer i forhold til hva som "trengs".
                  Litt regning fører meg frem til at det skal gå greit å spille ca 110dB med de forsterkerene dersom følsomheten på høyttalerene stemmer, effekten oppgitt på forsterkerene stemmer og vi ser bort fra impedansekurver og mer avanserte faktorer. (vet at teori og virkelighet er to forskjellige ting og at man "ikke kan" regne seg til hvor høyt noe kommer til å spille)

                  EDIT: kan få fatt i komplett Pioneer PRS anlegg fra USA til under 10 000,- inkl moms. I tillegg kommer "bare" frakten.
                  Noen som har erfaringer med handel fra USA?
                  Da får jeg TS-C720PRS komponentsettet, TS-W12PRS 12" subben, PRS-D4200F 4-kanals forsterker, PRS-D1200M monoblokk og DEH-P800PRS.
                  1525 USD = ca 7700,-
                  25% moms = ca 1900,-
                  Totalt: 9600,- + frakt.

                  Eneste ulempen er at jeg må leve med dette hesslige Premier emblemet på forsterkere og spiller :P
                  Men hvad tücks?

                  EDIT2: Kan jo bare bestille høyttalerene og forsterkerene fra USA og kjøpe spilleren fra England eller noe. Det er Premier på alt Pioneer sitt utstyr i USA, men du ser det kun på forsterkerene og på diskanthuset og grillen til mellomtonen, men den grillen kommer jeg nok ikke til å bruke (er jo billig å bytte ut også), forsterkerene ser jeg ikke så mye til og den logoen på diskanthuset er nesten ikke synlig ...
                  Høyttalere og forsterkere kommer meg på ca 7000,- inklusive mva. Men hva er fraktprisen tror dere? (Klarte bare å beregne prisen for hvert enkelt produkt, og endte opp med ca 2000 i frakt totalt, med den treigeste frakten, 7-12 dager)
                  Noen som har handla fra Sonic Electronix før, er de seriøse?
                  Last edited by Bluum; 09-06-2008, 01:55.

                  Comment


                  • #24
                    fordelen med ml3000 subben er at den er veldig lettdreven..
                    jeg bruker ca 200w rms inn på subben og forsterkern står på 0 i gain..
                    det er tight og fin bass,å hvis jeg setter på 50cent f.eks så er det syk djup bass i subben

                    Comment


                    • #25
                      Tight og dyp bass er helt etter min smak, så det høres lovende ut, men hvis det går greit å bestille fra USA går jeg heller for Pioneer.
                      Hva er tollsatsene på bilstereo?enhetsprisen inklusive norsk moms er på under 7100,-.

                      Comment


                      • #26
                        Det er ingen ekstra toll på bilstereo eller andre elektriske artikler, alt som kreves er at du betaler moms for varene og frakten, altså at totalsummen ender på 125% av hva det du må betale butikken du handler hos.
                        Blir det dyrere så er det fordi de som frakter varen inn til Norge tar et gebyr på å fortolle varene for deg, og det er som regel en viss prosent av hva varens verdi er.

                        Og så en liten ting jeg lurer på angående subwoofere. Hvor mange ms delay må til før ting høres "grøtete" ut? Er f.eks. 6ms mye?
                        Sitter og leker meg litt i WinISD og har lagt inn parametrene til Pioneer TS-W12PRS og lurer litt på om 6ms delay ved 38Hz er "dårlig". Kurven synker sakte nedover i frekvensene, men litt hurtigere oppover i frekvensene. 1ms nåes ved ca 110Hz, og ved 80Hz er Group Delay ca 2,2ms.

                        Comment


                        • #27
                          Hvor lang forsinkelse du får lager ikke nødvendigvis så mye "grøt".. men det du nevner her er helt normalt for et godt element i en fornuftig lukket kasse. Prøv å ta mest hensyn til verdiene ved 50-80 hz.. regner med at du ikke deler høyere enn 80 uansett og det som er under 50hz er strengt tatt ikke avhengig av god transientrespons IMO. Gitt at du da deler mellom 60-80hz sjekker du bare transientresponsen ved delefrekvensen og forsinker frontHT dine med dette antall MS i tillegg til evt. faseforskyvning i forbindelse med avstand til sub kontra frontHT på begge sider.



                          I den virkelige verden kan du prøve å spille en testtone på delefrekvensen (f.eks. 80hz) og slå balanse helt til høyre eller venstre på spilleren slik at kun en kanal spiller, og forsinke da venstre eller høyre fremhøyttaler x antall ms til det høres mest naturlig/best/høyest ut. Legg til samme forsinkelse på den andre frontkanalen så har du et frontsystem som er tidsutjevnet iht. subben.

                          Merk hvis du kan låse tidskomp til å justere både høyre og venstre samtidig trenger du selvfølgelig ikke slå av høyre/venstre kanal når du justerer.

                          Comment


                          • #28
                            Er det noen som har noen tanker om et anlegg bestående av Hertz MLK165, Hertz ML3000, Hertz EP 4 og Hertz EP 1D mot det Pioneer anlegget jeg lista opp som jeg kan få skaffa fra USA?

                            Og en liten, viktig detalj som jeg ville hatt litt hjelp med. Hvor stor kasse er det plass til der hvor hanskerommet er, dersom det fjernes? Bør vel være plass til en ca 30L stor kasse der, kanskje til og med oppimot 35L?
                            Tenkte en kasse med tverrsnitt som dette:
                            _____
                            l.......l
                            l...../
                            l__/

                            Hvor toppen går opp mot dashbordet og den største flaten inn mot torpedoveggen. Poenget er å få en skrå flate som går omtrent som hanskerommet gjør, slik at den eneste forskjellen man legger merke til er et 12" basselement.

                            Eller tror dere det blir for komplisert?
                            Vil det kanskje være lettere å modde hattehylla slik at jeg kan sette inn en 12" der?
                            Det går jo ann å lage en sylindrisk kasse som går helt ned til gulvet i bagasjerommet slik at jeg ikke laster hattehylla med noen vekt. Det er bare et hull gjennom den og ingenting er montert i den.
                            Noen gode råd?

                            EDIT: måtte rdigere litt på "skissen" da det ikke tillates å bruke flere mellomrom på rad ...

                            Comment


                            • #29
                              Det var dårlig respons på den bassløsninga gitt :P

                              Bilen er i alle fall i boks, og det ble coupe i stedenfor sedan, men jeg fikk meg endelig bil i hvertfall.
                              Har bytta ut den orginale kasettspillerene som fortsatt stod i etter forige (og eneste tidligere) eier. Fikk satt inn en Alpine CDA 9884R og føler det er en god start på et godt anlegg. Hadde egentlig lyst på Pioneer, men liker ikke de nye "hjulene" de har kommet med, og jeg følte at det fancy designet ikke helt passa inn i bilen. Alpine spilleren passer nydlig inn, og det er første gang jeg faktisk har likt utseende på Alpine sine spillere.

                              Er litt usikker på hvordan det vil bli med 6,5" i sparkepanelet foran, men jeg skal få tatt en kikk på mulighetene for det i morra håper jeg, når jeg har fri fra jobb for en gangs skyld.

                              Jeg står nå forran et valg som jeg ikke klarer å ta helt alene.
                              Det står mellom å kjøpe hos min lokale forhandler, kjøpe fra en nettbutikk, eller importere fra USA.

                              Fra lokal butikk for ca 10 000:
                              6,5" kompsett: enten DLS RS6/RS6A, C6A eller MS6A (skal sjekke hvilke det er i morra)
                              Alpine Type-R 12" subwoofer
                              Harman/Kardon CA1500M 500W monoblokk
                              Harman/Kardon CA280 2x80W forsterker

                              Fra nettbutikk for ca 9600:
                              SEAS Lotus Reference 6,5" kompsett
                              SEAS Lotus SW300
                              DynaBel BF4501
                              DynaBel BF1502
                              + kabelpakke

                              Fra USA for ca 9600:
                              Pioneer TS-C720PRS 6,5" kompsett
                              Pioneer TS-W12PRS 12" subwoofer
                              Pioneer PRS-D4200F
                              Pioneer PRS-D1200M

                              Prisen fra USA er inklusive mva for varene, men ikke inkludert frakt og mva for frakt. Blir det noen problemer med varene derfra får jeg det tungvindt, og det kan ta litt tid å få varene.

                              Jeg ser at ELTEK er utsolgt for endel SEAS nå, så det er ikke sikkert at netbutikken kan skaffe SEAS komponentene jeg har blitt tilbudt.

                              Kjøp fra den lokale butikken frister på en måte, men jeg er litt skeptisk til DLS, selv om det hørtes pent ut i butikken. De gav meg Alpine spilleren til en god pris, og de er hyggelige og hjelpsomme, så jeg føler jeg trygt kan handle der og betale noen hundrelapper mer for varene enn om jeg skulle handla på nett.

                              Jeg har ganske lysst på SEAS høyttalere, men er ikke helt overbevist over DynaBel, og utseende er ikke særlig tiltrekkende synes jeg. H/K ser mye bedre ut, men gir kanskje ikke like mye effekt?
                              DLS høyttalerene ser ikke særlig pene ut, og merket har jeg ikke noe forhold til, men de i butikken anbefalte DLS hvis jeg ville ha pen lyd som også spillte litt høyt. De anbefalte Focus Audio også, men sa at det ikke spillte like høyt. Alpine Type-R kompsett ble også nevnt, men de la til at dette var best om jeg prioriterte SPL og fremdeles ville ha litt grei lyd. (De kan skaffe stort sett det meste av merker, så bare kom med gode forslag )
                              Pioneer fra USA har denne dumme "Premier" logoen og det er i tillegg en større risiko for komplikasjoner med handelen.

                              Så spørsmålet nå er: Hvilken løsning anbefaler, og hvorfor?
                              Lønna tikker inn om to uker, så det er virkelig på tide å bestemme seg snart

                              Comment


                              • #30
                                Jaja, får komme med en god og en dårlig nyhet i min monolog :P

                                Den gode er at det blei ganske bra med bass hvis jeg spillte med et av baksetene flippa ned, og greit nok med bass når jeg spillte med setene oppreist. SVS SB12+ spiller kanskje litt vel dypt for å stå i en bil virker det som, jeg synes i alle fall at det blei litt for mye av det dype og ørlitegrann lite av slagbassen, men volumet var i og for seg greit nok. "peaka" på rundt 115dB men ble veldig begrensa av orginalhøyttalerene som bare vrengte seg og ikke leverte nok midbass.
                                Så 1x12" skal gå greit virker det som.

                                Den dårlige nyheten er at det mest sannsynlig ikke er plass til 6,5" i sparkepanelet foran, som igjen betyr at jeg må ty til en av to løsninger.
                                Enten må jeg klare meg med 13cm kompsett, eller så må jeg modde døra.
                                Bilen er helt orginal (les: urørt), så jeg kvier meg litt for å kappe til og modde dørpanelet, selv om resultatet fort kan bli bra.
                                Har tenkt litt på å stikke oppom høggern og se om han har et par passende dørpaneler som jeg kan kjøpe billig. På den måten er det ikke så farlig om jeg fucker det til, for da har jeg fortsatt orginalene ...
                                Så da spørs det om jeg skal slå meg til ro med 5,25", eller om jeg skal ta den helt ut og maltraktere dørene. Lyden blir jo mye bedre på den måten, men jeg har veldig lite tid til overs i sommer, og ikke noe sted jeg kan jobbe inne (ikke at været ser ut til å bli noe problem fremover). Har i tillegg en omfattende rubbe-ripefjerne-bone-runde som jeg er omtrent halvveis med nå, etter tre kvelders jobbing.

                                Noen som har noen tanker om noe?
                                Er det bare jeg som synes at 13cm frontsett fort kan bli litt spinkelt?
                                Vil en Alpine Type-R 12" subwoofer spille tilsvarende min SVS SB12 Plus hvis jeg putter den i en trykkammerkasse og forsterker den med en H\K 500W monoblokk?
                                En liten komentar eller et råd hadde jeg satt pris på

                                Comment

                                Working...
                                X