Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anlegg til BMW E36 sedan, noen råd om hva som spiller pent?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jeg oppdaterer videre i håp om at noen skal komme med noe vettug

    Har i dag testa litt viedere med "hus-subben" i bilen og må si meg imponert over hvor godt denne egentlig trøkker hvis jeg først lar den spille på litt.
    Var i starten redd for å nå xmax uten at jeg selv merket det, men fant etter en rask kikk i bagasjerommet at subben nesten ikke slo. Så jeg skrudde opp nivået på subben og kjente at det virkelig begynte å bli greit med trøkk, særlig på enkelte sanger. Da jeg spilte Africa av Toto for eksempel, fikk jeg innblikk en ny dimensjon i sangen, nemlig den heftige dunkinga som alle disse årene her lagt skjult for meg.

    Igjen må jeg bekrefte at det er en enorm forskjell mellom baksetene oppe og nedfellt, men virkelig artig blei det først når jeg satte subben i passasjersetet foran. DA kjente jeg trøkket

    Men nopk en gang gjør bilen det vanskelig for meg å få gjøre som jeg vil.
    Jeg tok ut hanskerommet og oppdaget at der var det trangt.
    Skal slite med å få plass til noe mer enn 20L kasse der tror jeg, og et anna problem blir å feste den der.

    Et par bilder fra bilen:
    Click image for larger version

Name:	DSC00987.jpg
Views:	1
Size:	19.1 KB
ID:	293155
    Click image for larger version

Name:	DSC00988.jpg
Views:	1
Size:	19.3 KB
ID:	293156
    Den boksen til høyre er ABS-systemet, så den kan ikke fjernes. Det kabelkaoset kan nok heller ikke fjernes, så mitt eneste håp er å kunne fjerne den svarte plast-greie i midten, som jeg ikke helt forstår hvorfor sitter der.
    Det blir uansett en komplisert affære, så det spørs om jeg ikke dropper det.
    Lurer litt på om jeg skal koble fra høyttallerene bak og fjærne de, for å se om de hullene som orginalt er i hattehylla er store nok til at det kommer greit med trykk inn i kupeen.

    I morra får jeg forhåpentligvis sjekka hvordan det står til inni dørene, og eventuellt sjekke hvordan det er med plass bak sparkepanelene.

    Det skal ikke være lett å få det som en vil ha det, det kommer tydelig frem :P

    Comment


    • #32
      Har desværre ikke fått kikka bak sparkepanelene, og vet ikke helt om jeg gidder å ta meg bryet. Har holdt opp en grill tilhørende en 6,5" og det ser ut til at det er marginalt med plass.
      Får se hva jeg gidder utover kvelden, men slik det står nå heller jeg mot å enten støpe til dørpanelene eller bare slå meg til ro med et 5,25" kompsett, slik at jeg slipper å modde at for mye. (Men må nesten se hva det er plass til av høyttalere i sparkepanelene uansett ...)

      Har i alle fall bestemt meg (nesten) for at jeg vil ha 2 stk. Alpine Type R subber baki bagasjen. Men det jeg lurer på er om en H\K CA1500M vil være kraftig nok til å håndtere disse to subbene, og om jeg må/bør koble i 1 eller 2 Ohm. Husker ikke om butikken har 2x2 eller 2x4Ohm elementer, men tror de har 2x4 inne, så da ligger det ann til 1Ohm kobling, altså 900W RMS fra H\K forsterkeren.
      Etter det jeg vet om H\Ks hjemmeforsterkere, så skal de levere godt over hva de lover, så jeg vil da tro at 900W skal være nok.

      Tror jeg dropper alle andre butikker nå og holder meg til den fysiske butikken rett borti her.
      Så foreløpig ser handlelista slik ut:
      2 x Alpine SWR-1242 (i kasse(r))
      1 x Harman\Kardon CA1500M
      1 x Harman\Kardon CA280
      1 x ukjent komponentsett (DLS R6A dersom det blir 6,5" jeg skal ha)

      For ca 13 000,- tenker jeg, avhengig av kompsettet.

      Noen som har en anbefaling av 5,25" kompsett som spiller pent og som ikke har vondt av at jeg drar opp i 110-115dB en gang i ny og ne?

      Noen kommentarer? (værsåsnill)

      Comment


      • #33
        Jeg fikk kikka inn bak sparkepanelet på passasjersiden og fant der et høyttalerelement fra NOKIA. Dette er uten tvil det mest skuffende ved bilen, og elementet er et av de dårligere jeg har eid. Opphenget virket å være i en slags skumgummi som minnet veldig om den du finner i disse isolerende begrene som man gjerne får hamburgere servert i, og responsen i elementet var dårlig. Jeg trykket det inn og kunne se det sakte men sikkert skli tilbake til utgangspossisjonen, i tillegg virker xmax til å ikke kunne være mer enn noen ytterst få millimeter; maks 4-5mm.

        Så jeg tipper at jeg vil oppleve en enorm forskjell bare ved å bytte ut disse, derfor har jeg bestemt meg for å droppe ombyggningsplanene og bare satse på 5,25" høyttalere, med mindre det viser seg at jeg klarer å presse inn et 6,5" element (noe som dere ser ut i fra bildet at kan bli vanskelig når hullet der er på litt over 12cm i diameter).

        Click image for larger version

Name:	123456789.jpg
Views:	1
Size:	18.5 KB
ID:	293157

        Spørsmålet nå er hva jeg bør kjøpe av komponentsett. Har fått tilbud om et fra JBL som skal selges ut til ca halv pris, og jeg får det for 1200; men jeg vet ikke helt om jeg stoler helt på at det er bra, så får høre litt på det i morra hvis jeg får tid.
        Har sett litt på Infinity sine kompsett og tenker også litt på DLS eller Pioneer, men er veldig i tvil.

        Comment


        • #34
          Nå gadd jeg ikke vente lengre, så jeg slo til på 5,25" kompsettet fra JBL.
          Det viste seg å være et fra Power serien, og modellnavnet er P550C. I butikken låt det helt greit, men ikke mer, men til den prisen, og siden jeg er utolmodig, så kjøpte jeg det bare.

          Har etter litt om og men fått montert mellomtonene og jeg er egentlig litt skuffa over forskjellen fra de orginale. Hadde forventa litt mer forskjell enn det det var, men bedre blei det i hvertfall.
          Det eneste jeg merka var at det kom en skurrelyd på førersiden når jeg gnudde på litt, men det er ikke elementet, men nok bare veggen elementet er montert i som vibrerer litt.
          Forventer endel mer forskjell når jeg bytter diskantene, men slik det spillte i dag, så tror jeg at jeg med fordel kan bytte ut til 6,5" av bedre kvalitet etterhvert som jeg får spart litt og bygd meg opp mot til å kutte i bilen :P

          Handlelista ble slik:
          2 stk. Alpine Type-R 12"
          1 par JBL P550C 5,25"
          1 stk. H\K CA1500
          1 stk. H\k CA280
          1 stk. Lukket kasse, dobbel
          1 stk. Stinger 10F hybridkondensator

          Pris: ca 13 800

          Kassa og to-kanaleren måtte bestilles, men det skal komme i løpet av et par dager. Alt som mangler er kabler, og det må jeg ser litt på før jeg kjøper; litt måling og tenking må til.

          Satser på å montere diskantene i morra, med mindre det fortsetter å regne som det har gjort i dag. Skal uansett koble fra og fjerne bakhøyttalerene, uten at det er den utgjør den store forandingen.

          Men det er en ting jeg lurer på angående monteringen av mellomtonene og det er om jeg bør kutte hull i eller fjerne den skumgummikoppen som stod bak orginalhøyttalerene. Jeg antar at den tilfører en del motstand og demping så på den måten bidrar den bra, men jeg er bekymret for om elementet får nok kjøling slik det er nå.

          Til slutt litt bilder:
          Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	19.6 KB
ID:	293158
          Et syn som gjorde dagen litt lysere
          Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	19.7 KB
ID:	293159
          Gammel vs. ny
          Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	19.6 KB
ID:	293160
          ... fra baksiden
          Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	19.9 KB
ID:	293161
          Montert på passasjersiden uten store problemer
          Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1
Size:	19.6 KB
ID:	293162
          Og etter litt om og men også montert på førersiden

          Oppdatering følger, kommentarer hadde vært fint

          Comment


          • #35
            dette minner vel om en prosjekt tråd

            Comment


            • #36
              Ikke min feil at ingen vil svare :P
              Det starta som et forsøk på å få hjelp, men siden ingen ville svare har jeg oppdatert videre i håp om at noen ville kommentere på det nye jeg lurte på.
              Men flytt gjerne til prosjekt-underforumet.

              Det blir nok ikke så mye oppdatering fremover, har egentlig bare igjen å koble opp ting.
              Kompsettet er satt på plass, og alt som mangler der er å lokalisere hvor kabelen fra spilleren deler seg til diskant og mellomtone, slik at jeg får plassert ut delefilteret. Slik det er nå spiller det ikke særlig behagelig.
              Den orginale diskanten hadde en motstand koblet på seg, men den kasta jeg vekk, for jeg tenkte at delefilteret ville gjøre samme nytten for JBL settet.

              Et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på:
              Vil delefilteret redusere lydnivået på diskanten, eller må jeg sette på en motstand selv?

              EDIT: JA, det hjalp betraktelig å få på delefiltrene; nå spiller det bra!
              Har fått kasse også forresten. Ikke helt lik den som ble planlagt, men enda fetere:
              Click image for larger version

Name:	123.jpg
Views:	1
Size:	19.8 KB
ID:	293169
              Har ikke sskrudd det fast og kobla det opp enda, men gleder meg til det blir ferdig
              Last edited by Bluum; 09-07-2008, 22:50.

              Comment

              Working...
              X