Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til kjøp av ny subwoofer!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjelp til kjøp av ny subwoofer!

Skal gå til innkjøp av ny subwoofer i min audi 80 94modell. Skal drivast av ei dynabel bf4501 monoblokk som leverer 450 W RMS i 4ohm, 800 i 2ohm og 1200 i 1ohm. Vil helst ikkje "presse" den meir enn ned til 2ohm for å bevare lydkvaliteten.

Har tenkt en del på seas lotus sw300, dynabel dy9412, dy9812, alpine type R 12", kicker S12L7 og FI Q 12". Lydkvalitet er absolutt viktigast, SQ. Vil ha god lyd, spes på moderat volum, og kunne skru opp så det speler høgt og trykker godt. Tenke å sette 1 eller 2 element inn i ei maks 50 liters lukka kasse.

Er open for alle forslag og blir takknemlig for all respons! Vil òg gjerne høre om erfaringar på nevnte element
    Dynabel - Soundstream - Pioneer

Vel, skal du ha SQ så er jo valget enkelt, iogmed du har bare listet ett skikkelig SQ element.

Seas Lotus SW300
    Mvh
    Rolf Try Nygård

Comment

Ett alternativ er Hertz Hx300/Hx300D.

Hvilket budsjett har du tenkt på ?
      Mvh
      Lars Engen

Comment

Budsjette varierer litt... om eg finn det perfekte element så kan eg strekke meg litt, men veit det må testast i egen bil for å finne den rette kombinasjon, noko som ikkje er så lett med kjøp over nett... men hadde egentli tenkt ei ca 2000 kr. Har ingen erfaring eller nokon gong vurdert hertz, så berre å komme med alle positive (og negative) sider=D

Tek gjerne i mot erfaring med seas sw300 òg. Det er et element eg vurderer sterkt. Vil det halde med 1, eller burde eg gå for 2 sjølv om de då vil koste meir?

Comment

En 12" kan trøkke rått fra seg, men om du har audi 80 sedan, så har du jo det evinnelige problemet med at 10-12db forsvinner kjapt :/
          Mvh
          Rolf Try Nygård

Comment

Jeg har gode erfaringer med alpine sine R ellementer men da kun i borta kasser
            Audi A4 2002 Mod, Alpine, Harman kardon, JL audio og MB quart

Stor takk til Rune Burås på Spaceworld Hønefoss for god hjelp og gode priser=)
            Spaceworld Hønefoss, eneste Spaceworld i Norge med bilstereo

Comment

Originally posted by neptyr View Post
              Vel, skal du ha SQ så er jo valget enkelt, iogmed du har bare listet ett skikkelig SQ element.

Seas Lotus SW300
              Grei pris på det elementet nå, synes fullprisen er litt stiv med tanke på at det er et helt alminnelig Kinaprodukt som ikke Seas har mange forskningstimer i.

Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Takk for svar!

Har fortsatt ikkje bestemt meg, så kom gjerne med fleire forslag og idear! Noken som he formeining om ej burde gå for 2 10" eller 1 12" ? Hertz er òg tatt med til vurdering, så kom med innspel angåande dette og andre element

Comment

To 10-tommere gir deg mer membranareal enn én 12-tommer, men er som oftest nesten dobbelt så dyrt også... Generelt sett vil du få mindre trykk i de helt laveste frekvensene ettersom mindre elementer har lettere membran og høyere Fs, men det avhenger selvsagt av dataene på elementene som vurderes (og tuningen av kassa osv.).

Hva du bør velge kommer an på hva slags bil du har, hvilken "type lyd" du ønsker, hva slags krav du stiller til lydtrykk og hva du skal drive elementet/-ene med. Har du for eksempel liten bil, bare skal lytte til akustisk musikk på normalt volum holder det ofte med én 8- eller 10-tommer. Har du større bil, hører på elektronisk musikk og er et basshode er det ikke engang sikkert to 12-tommere er tilstrekkelig

Comment

Kjøp suben min da? hehe http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=3199
                    Mvh.
                    Roy
                    Mob: 40 30 99 06

Comment

Originally posted by aFFekak View Post
                      Det ha våre tøft=D men rekna med at forsterkaren min ikkje klare å drive den... prisen va litt stiv i forhold til mitt budsjett, og den kjøme til å ta litt for stor plass i bagasjerommet mitt:P kor mykje effekt treng den? va dual 2ohm? så belasting på forsterkarn blir 1ohm, der ej levera 1200rms... nok?

Comment

Den trenger minst 1000 skikkelige watt for å spille bra vil jeg tro.. Den er litt kravstor egentlig..

Dual 2ohm på denne ja, så du får den ned i 1 ohm, sant det=)

1200wrms burde holde, men da er det viktig med rikelig strøm, og ikke minst konstant strøm.. Strømtap kan ikke forekomme.. Prisen er litt stiv ja sier du, men jeg føler nesten at jeg må ha såpass for en så dyr sub.. Jeg skriver også at jeg vurderer bud over 4000,- om jeg ikke får noen høyrere
                        Mvh.
                        Roy

Comment

XXX-elementene skal være helt knall, og til ~5000 kroner tror jeg du vil tape minimalt (om noe) dersom du ikke blir fornøyd og selger den igjen. Sånn sett er brukt utstyr ganske kjekt

Comment

Originally posted by epifant View Post
                            XXX-elementene skal være helt knall, og til ~5000 kroner tror jeg du vil tape minimalt (om noe) dersom du ikke blir fornøyd og selger den igjen. Sånn sett er brukt utstyr ganske kjekt

Får lett solgt den videre for 4000++.. Grunnen til at jeg selger så "billig" er at jeg må bli kvitt den, så jeg får brukt pengene på noe mer nyttig..
                            Mvh.
                            Roy

Comment

Originally posted by aFFekak View Post
                              Den trenger minst 1000 skikkelige watt for å spille bra vil jeg tro.. Den er litt kravstor egentlig..

Dual 2ohm på denne ja, så du får den ned i 1 ohm, sant det=)

1200wrms burde holde, men da er det viktig med rikelig strøm, og ikke minst konstant strøm.. Strømtap kan ikke forekomme.. Prisen er litt stiv ja sier du, men jeg føler nesten at jeg må ha såpass for en så dyr sub.. Jeg skriver også at jeg vurderer bud over 4000,- om jeg ikke får noen høyrere
                              Vart veldig frista no
                              Ka so må til for at ej ska få nok strøm?
                              Å ka kassedimensjona (lukka) anbefala du?

Comment

Working...
                              X