Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lurer på en sak ang lyd i bil. Vil ha forklaring!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lurer på en sak ang lyd i bil. Vil ha forklaring!

Som den evige kverulant jeg er, så lurer jeg nå på følgende sak:
    Hvorfor i all verden mener folk at lyden i bilen(stereo) skal komme fra foran deg akkurat som om musikken du hører på, kommer fra et band som spiller på panseret ditt? Og hvem har så funnet på dette? Kanskje vanskelig spm det siste da men..
    Har diskutert det såvidt med Klovnster og Re-Loud, men kom ikke akkurat noen vei med det. "Det var bare sånn"

Uansett da.. sånn jeg ser det, kan jeg skjønne denne teorien hvis man sitter å hører på en live-innspilling av en konsert eller lignende. da føles det jo rett at lyden kommer fra "scenen".

MEN, jeg hører så og si aldri på en live-inspilling.
    Den musikken jeg som regel spiller, er da spillt inn i studio, på mikser, data osv. For meg føles det da mer rett at lyden skal fylle rundt meg, om dere skjønner. Jeg vil være inne i musikken.
    Siden vi mennesker normalt har evnen til å oppfatte lyd fra forskjellige hold, vil jeg da mene at lyden skal komme like mye fra bak som foran, sånn at man som sagt hører musikken rundt seg. lyden er delt opp i stereo, altså høyre-venstre, ikke foran-bak.
    hadde jeg brukt surround i bilen, så er det jo mer naturlig at lyden kommer fra forskjellige steder, siden lydsignalet er oppdelt sånn, nettopp for å gi deg følelsen av å være "inne" i lyden.

Venter i spenning på et flott svar.
    Street A 151 dB
    NM 07 Champion
    Memphis Caraudio MOJO 4 KW
    Atomic APX 12"
    TEAM RE-LOUD
    DreamTm.no

Innspillingene er gjerne spillt inn i stereo, og ikke surround, ikke sant?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
      Innspillingene er gjerne spillt inn i stereo, og ikke surround, ikke sant?
      Joda... det er så sant.. og det skrev jeg også.
      Men da skulle du egentlig hatt en høyttaler på hver side av deg, ikke foran.
      så vennligst prøv igjen...
      Street A 151 dB
      NM 07 Champion
      Atomic APX 12"
      TEAM RE-LOUD
      DreamTm.no

Comment

Men når innspillingene ikke er _ment_ for at man skal sitte _mellom_ vokalist og trommis, så blir det feil å "lage" surround lyd ut av en stereoinnspilling?
        Mvh Tony

Comment

??
          Vennligst prøv igjen.. Jo jo..
          Innspillingene er gjerne spillt inn i stereo. Altså har man lyd fra høyre og venstre. Et normalt oppegående individ vil oppleve det som naturlig at lyden ligger i forkant av en. Hvorfor? Fordi man befinner seg rettet med ansiktet mot det man fokuserer på. Naturens utvikling.
          Men at du liker å ha lyden mer fyldig rundt hele deg kan ingen ta i fra deg. Det har jo tross alt med smak å behag å gjøre da

Eneste måten å få lyden direkte fra høyre og venstre måtte da være å bruke headphones.. ?
          [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

historien bak stereo lyd..
            http://history.sandiego.edu/GEN/recording/stereo.html
            sound.vision.soul

Type R

Comment

Men når innspillingene ikke er _ment_ for at man skal sitte _mellom_ vokalist og trommis, så blir det feil å "lage" surround lyd ut av en stereoinnspilling?
              Jeg mener ikke å lage surround av lyden, men når en innspilling er i stereo, mener jeg at det ikke absolutt ikke skal komme framifra. vet ikke hva slags ører du har, men jeg klarer å høre lyden i stereo, selv om den kommer bak-fra eller frammifra, derfor mener jeg at den bør fordeles likt mellom foran og bak, slik at det nesten blir som å ha på seg et head-sett. med rette innstillnger, kan man få til det.

Originally posted by thomasekeli View Post
              ??
              Vennligst prøv igjen.. Jo jo..
              Innspillingene er gjerne spillt inn i stereo. Altså har man lyd fra høyre og venstre. Et normalt oppegående individ vil oppleve det som naturlig at lyden ligger i forkant av en. Hvorfor? Fordi man befinner seg rettet med ansiktet mot det man fokuserer på. Naturens utvikling.
              Men at du liker å ha lyden mer fyldig rundt hele deg kan ingen ta i fra deg. Det har jo tross alt med smak å behag å gjøre da

Eneste måten å få lyden direkte fra høyre og venstre måtte da være å bruke headphones.. ?
              Da er ikke jeg et normalt oppegående individ da? hehe. det du skriver, har jeg selv skrevet i første post. hadde det enda vært innspilling av en konsert eller lignende, så er jeg helt enig, men så lenge det er en vanlig innspilling, mener jeg det er mer rett å ha lyden rundt seg. jeg befinner meg i bilen, veien er foran meg, ikke lyden. jeg mener da det er mer rett å være inne i selve innspillingen, og den er IKKE retningsbestemt foran-bak, men høyre venstre.
              Selvfølgelig er det opp til meg hvordan jeg ønsker å ha det, men jeg er da nyskjerrig på hvorfor det ikke skal være sånn.

Næh.. hvorfor det? går da ann å stille inn lyden rimelig greit etter hvor man er plassert.

Originally posted by LLH View Post
              Dette forklarte null og niks av det jeg lurer på... jeg vet jo hva stereo er, men hvorfor absolutt foran?
              Greit nok det, men som skrevet i første post.. jeg er og blir en kverulant. jeg ville høre hva dere sier, mer morsomt det.
              Last edited by yosh_jt; 30-05-2008, 03:07.
              Street A 151 dB
              NM 07 Champion
              Atomic APX 12"
              TEAM RE-LOUD
              DreamTm.no

Comment

Hmz. Kunnne jo spurt en plateprodusent om dette uten å føre ledende spørsmål. Jeg vedder alle mine fem kroner på at en hver seriøs plateprodusent ville ønsket at du hørte lyden komme mot deg.

Bare en digresjon.. Fanger øret bedre opp lyder som kommer forfra - med tanke på evelusjonens utvikling av den organiske formen på øret..?
                [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

Originally posted by thomasekeli View Post
                  Hmz. Kunnne jo spurt en plateprodusent om dette uten å føre ledende spørsmål. Jeg vedder alle mine fem kroner på at en hver seriøs plateprodusent ville ønsket at du hørte lyden komme mot deg.

Bare en digresjon.. Fanger øret bedre opp lyder som kommer forfra - med tanke på evelusjonens utvikling av den organiske formen på øret..?

Vel, du svarer da i hvertfall ordentlig.
                  Tja, mulig plateprodusenten mener det, men hvorfor framifra? da blir det jo egentlig HELT feil lyd om man bruker et headsett da?

Og joda, du har rett i at øret bedre fanger opp lyder som kommer forfra, men burde ikke da lyden vært mer fokusert bakfra da kanskje? For å kompansere den manglende høre-forskjellen bak kontra foran?
                  Så lenge man har egenskapen med å høre hvor lyder kommer fra, bør lyden i bilen da rettes etter det.
                  Street A 151 dB
                  NM 07 Champion
                  Atomic APX 12"
                  TEAM RE-LOUD
                  DreamTm.no

Comment

Originally posted by yosh_jt View Post
                    Så lenge man har egenskapen med å høre hvor lyder kommer fra, bør lyden i bilen da rettes etter det.
                    Hvorfor det, når produsenten ikke har laget platen for det?
                    Mvh Tony

Comment

Hvorfor det, når produsenten ikke har laget platen for det?
                      Mulig jeg uttaler meg klønete altså. Men jeg må nå gjenta spørsmålet:
                      (Og jeg snakker IKKE om SURROUND, men STEREO!)

Hvorfor foran? Når platen er spilt inn i høyre-venstre?
                      Street A 151 dB
                      NM 07 Champion
                      Atomic APX 12"
                      TEAM RE-LOUD
                      DreamTm.no

Comment

er jo han som sitter i studio og mikser skrur på knotter/mikrofon oppsett som bestemmer hvordan scena "ser" ut på en innspilling.. altå den som synger står ikke 2 plasser på scena, (høyre-venstre) på scena. hu står jo på midten eller tilnærmet lik midten.. så har du alle andre instumenter rundt..
                        Last edited by LLH; 30-05-2008, 04:15.
                        sound.vision.soul

Type R

Comment

Originally posted by LLH View Post
                          er jo han som sitter i studio og mikser skrur på knotter/mikrofon oppsett som bestemmer hvordan scena "ser" ut på en innspilling.. altå den som synger står ikke 2 plasser på scena, (høyre-venstre) på scena. hu står jo på midten eller tilnærmet lik midten.. så har du alle andre instumenter rundt..
                          Vel.. det forklarte fortsatt ikke noe da da. nei, den som evnt synger på scena, er jo i midten, altså i mono. instrumentene rundt er da i stereo.
                          Det gir ingen forklaring på det jeg lurer på, men bare viser hvordan musikken ofte kan være satt opp.
                          Og ja, ved i konsert-innspilling eller lignende, ville jeg vært helt enig.
                          Street A 151 dB
                          NM 07 Champion
                          Atomic APX 12"
                          TEAM RE-LOUD
                          DreamTm.no

Comment

Originally posted by yosh_jt View Post
                            Som den evige kverulant jeg er, så lurer jeg nå på følgende sak:
                            Hvorfor i all verden mener folk at lyden i bilen(stereo) skal komme fra foran deg akkurat som om musikken du hører på, kommer fra et band som spiller på panseret ditt? Og hvem har så funnet på dette? Kanskje vanskelig spm det siste da men..
                            det er ganske enkelt å svare på dette egentlig... det skyldes at ørene våres er "montert" slik at disse vil oppfattet lyden på best måtte når den kommer forfra... hehe... nå var jeg litt sarkastisk men anatomi er noe vi alle har lært på skolen det er grunnen yosh_jt forresten det er derfor OGSÅ orkesten elle hvem det skulle være skal helst stå foran for å bli hørt på mest optimal måtte...
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

LLH er inne på det her. produsenter av stort sett all musikk lager en slags scene på inspillingen hvor høyre og venstre høyttaler forsvinner i stereobildet. Du hører i steden en scene mellom høyttalerne.

Drar du en høyttaler på hver side av øret må du høre denne scenen i "dybde" eks i bil: sangeren står inni hodet ditt, bass står i passasjer setet mens gitaren står i venstre side rute. For du dette foran deg rett justert med plassering og fokus vil det høres ut som sangeren står mitt i mellom yttere venstre og yttere høyre (hva man kaller senter av stereo bildet) som regel er dette mitt på dasjen, da vil bass stå ved høyre vindus visker og gitaren vil stå på dasjen bak rattet.
                              Det finnes elektrisk musikk med god scene, du kan godt få høre infected mushroom i bilen min når vi møtes på et treff engang i fremtiden skal jeg demonstrere akuratt dette.
                              Om dette er en måte du ikke liker å høre på musikk står du så klart fritt til å gjøre hva du vil. Om du vil ha headphones virkning er det jo bare å montere høyttalere på siden eller hva du måtte ønske.
                              Men dette er grunnen til at i hvertfall jeg velger å ha høyttalerne foran meg.
                              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Working...
                              X