Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lurer på en sak ang lyd i bil. Vil ha forklaring!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

skal fordyppe litt mer det som andre allrede nevner. Når det lages et lyd vil dette i utganspunkt ha en konsentret og definer lydpunkt og den sprer seg ai alle retninger samtidig, når den treffer på andre legemer blir den reflektert eller absorvert ettersom, men øret vil oppfatte mye klarere og detaljert den direkte lyden som kommer rett foran oss siden den når øret mye tidligere enn den reflekterte som allrede er blitt påvirket av legemets struktur som igjen har endret frekvens gangen og er forsynket i forhold til det opprinellig signal, disse reflektser skapper ambiensen og hjernen vår bruker dette til å lage et bilde av størrelse på rommet eller utformin osv, osv, osv,

ellers er frekvens følsomheten til øret ikke linjært og den er målt forfra... den karakterisktikken avviker mye mer om lyden kommer bak/opp/nede-fra og i tilleg følsomheten synker mange decibel i en ulinear kurve

håper du ble noe gluppere....
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Kurven James nettopp nevnte heter Fletcher-Munson-kurvene. Og som han også sier "skal" lyd komme forfra nettopp fordi øret vårt er konstruert for å oppfatte og analysere lyder som kommer rett forfra. Vi kan plassere lyder fra sidene, ovenfra og bakfra også, men her er også ørene mindre følsomme og lettere å "lure".

Originally posted by yosh_jt View Post
      Og joda, du har rett i at øret bedre fanger opp lyder som kommer forfra, men burde ikke da lyden vært mer fokusert bakfra da kanskje? For å kompansere den manglende høre-forskjellen bak kontra foran?
      Det blir jo det samme som å si at alle burde tvinges til å lære å skrive med tærne, fordi vi skriver langt dårligere med tærne enn med fingrene?

Multikanals lydgjengivelse kommer nok mer og mer etter hvert, men husk uansett på at ei vanlig stue, en bilkupé, en kinosal og et sett hodetelefoner er veldig forskjellige akustiske miljøer. Å mikse ei plate som spiller "best" uansett hvor man spiller den av er av naturlige årsaker ikke mulig

Comment

Originally posted by Erik André View Post
        LLH er inne på det her. produsenter av stort sett all musikk lager en slags scene på inspillingen hvor høyre og venstre høyttaler forsvinner i stereobildet. Du hører i steden en scene mellom høyttalerne.

Drar du en høyttaler på hver side av øret må du høre denne scenen i "dybde" eks i bil: sangeren står inni hodet ditt, bass står i passasjer setet mens gitaren står i venstre side rute. For du dette foran deg rett justert med plassering og fokus vil det høres ut som sangeren står mitt i mellom yttere venstre og yttere høyre (hva man kaller senter av stereo bildet) som regel er dette mitt på dasjen, da vil bass stå ved høyre vindus visker og gitaren vil stå på dasjen bak rattet.
        Det finnes elektrisk musikk med god scene, du kan godt få høre infected mushroom i bilen min når vi møtes på et treff engang i fremtiden skal jeg demonstrere akuratt dette.
        Om dette er en måte du ikke liker å høre på musikk står du så klart fritt til å gjøre hva du vil. Om du vil ha headphones virkning er det jo bare å montere høyttalere på siden eller hva du måtte ønske.
        Men dette er grunnen til at i hvertfall jeg velger å ha høyttalerne foran meg.
        Det du skriver her, gir jo en viss bedre forklaring enn hva som er skrevet tidligere. Men, igjen sånn jeg ser det, baserer da dette seg mer på innspillinger som er laget for å skape en scene i lydbildet som vil gi en mer "konsert-aktig" lyd. Og ja, jeg kan være helt enig i dette. Men det gir meg fortsatt ikke forklaring på hvorfor foran. med andre ord. Det vil da være avhengig av hva slags musikk man hører på. Hører man på f.eks et rocke-band, kan kanskje lyden komme fra foran for å gi deg den rette "scene" lyden, mens hvis man da lytter på en trance/electronica eller lignende, er dette ofte basert på et helt annet opplegg. Jo, den psykadeliske opplevelsen av musikken. (merkelig valg av ord her, ja), der det heller føles mer rett å være "inne" i sangen, altså ikke retningsbestemt annet enn høyre-venstre.
        Håper du skjønner hva jeg mener her nå.
        Jeg tar gjerne en lytt i bilen din jeg.

Originally posted by matador View Post
        skal fordyppe litt mer det som andre allrede nevner. Når det lages et lyd vil dette i utganspunkt ha en konsentret og definer lydpunkt og den sprer seg ai alle retninger samtidig, når den treffer på andre legemer blir den reflektert eller absorvert ettersom, men øret vil oppfatte mye klarere og detaljert den direkte lyden som kommer rett foran oss siden den når øret mye tidligere enn den reflekterte som allrede er blitt påvirket av legemets struktur som igjen har endret frekvens gangen og er forsynket i forhold til det opprinellig signal, disse reflektser skapper ambiensen og hjernen vår bruker dette til å lage et bilde av størrelse på rommet eller utformin osv, osv, osv,

ellers er frekvens følsomheten til øret ikke linjært og den er målt forfra... den karakterisktikken avviker mye mer om lyden kommer bak/opp/nede-fra og i tilleg følsomheten synker mange decibel i en ulinear kurve

håper du ble noe gluppere....
        Her kom det et mye bedre forklart svar.
        Dette gir meg en mye bedre forståelse av oppsett av et lydbilde.
        Men om JEG er enig i om lyden skal komme framifra, bakfra eller fra siden, det får være en annen sak, vi vet alle hva vi selv liker, det var heller ikke meningen å få frem noe personlig synspunkt i saken, men rett og slett en forklaring på hvorfor. Glupere ble jeg neppe, men kanskje litt mer opplyst.
        Street A 151 dB
        NM 07 Champion
        Memphis Caraudio MOJO 4 KW
        Atomic APX 12"
        TEAM RE-LOUD
        DreamTm.no

Comment

Originally posted by epifant View Post
          Kurven James nettopp nevnte heter Fletcher-Munson-kurvene. Og som han også sier "skal" lyd komme forfra nettopp fordi øret vårt er konstruert for å oppfatte og analysere lyder som kommer rett forfra. Vi kan plassere lyder fra sidene, ovenfra og bakfra også, men her er også ørene mindre følsomme og lettere å "lure".

Det blir jo det samme som å si at alle burde tvinges til å lære å skrive med tærne, fordi vi skriver langt dårligere med tærne enn med fingrene?

Multikanals lydgjengivelse kommer nok mer og mer etter hvert, men husk uansett på at ei vanlig stue, en bilkupé, en kinosal og et sett hodetelefoner er veldig forskjellige akustiske miljøer. Å mikse ei plate som spiller "best" uansett hvor man spiller den av er av naturlige årsaker ikke mulig
          Altså vil det da avgjøres av hva slags musikk man lytter på og hva slags feeling av musikken en selv ønsker.

Og her kommer da saken som er grunnen til at jeg lurer (dette er da basert på hva jeg selv liker)
          Ofte får jeg høre folk som sier at det skal låte best framme, ingen vits å ha noe bak, ha lavere lyd bak osv..
          Nettopp fordi det er et personlig valg av hvordan man liker å ha lyden.
          Når man da gir tips til en annen, bør man da kanskje spørre personen hvordan HAN/HUN vil ha det i stedet for å trumfe frem at SÅNN skal det være, ferdig med det!
          Street A 151 dB
          NM 07 Champion
          Atomic APX 12"
          TEAM RE-LOUD
          DreamTm.no

Comment

mens hvis man da lytter på en trance/electronica eller lignende, er dette ofte basert på et helt annet opplegg.
            Javel?

Ca _alle_ trancelåter bygger på bruk av stereo for å lage en effekt, og når du da putter høytalere bak deg, så ødlegger du hele lydbildet artisten driver å bygger opp pga ørene ikke har like god stereo separasjon bakfra.
            Og musikken har lett for å bli kjedelig..
            Mvh
            Rolf Try Nygård

Comment

jeg skrev noe i natt, som jeg tok vekk.. kan nok hende noen leste det.. men nå som vi har blitt delvis eniger om dette med innspillinger og at øra våres er i stereo. SÅ :

-I all sin tid har folk sett på underholdnings kilden, se arenaer osv, helt fra oldtiden er de bygget i sikrel osv..
              - så godt som all musikk begynner som live musikk. da står man og ser på scena og ørene er dermed vendt mot den som synger, som står forann deg..
              -

Derfor kan man kalle det Folkeskikk innarbeidet over "et par genrasjoner"..
              sound.vision.soul

Type R

Comment

Nettopp fordi det er et personlig valg av hvordan man liker å ha lyden.
                altså det er jo en kjent sak at lyden er avhengi av den personlig smak -og den saken er greit- MEN når man skal konkurrere så må man definere og bli enig om visse regler slik at alle som blir dømt blir dømt under samme forutsetning da blir mer rettferdig og gir bedre sammenlignings grunnlag... uansett "den personlig smak"....

Når man da gir tips til en annen, bør man da kanskje spørre personen hvordan HAN/HUN vil ha det i stedet for å trumfe frem at SÅNN skal det være, ferdig med det!
                hehe... greit å spørre /rådføre seg men det er deg som skal høre på lyden i din bil til daglig... så, ja: juster lyden slik du vil ha det ... så: ørene våres er rettet fremover -derfor må lyden ideelt sett komme forfra...

ellers er egentlig bare i SQ konkurranser at man forlanger en slik lydbilde og da krever det flere duppeditter for å få det til -men det er en annen sak
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Jeg ser hva du mener Josh_it, er mange som tror de har fasit på bra lyd her på forumet.. må være aktiv deling, må være foran, må ditt og må datt.. er mange muligheter på lyd i bil og hvis en har lyst til å bruke høyttalere bak så bruk for all del det, ikke alle som er hifi guruer, men har lyst til å ha lyd i bilen på en enkel måte og bryr seg mindre om hvor lyden kommer fra.

enda værre er når noen skal ha litt lyd, så blir de bedt om å dempe bilen, demping av bilen gir bedre lyd ja, men skal fyren ha p4 på vei til jobben gir ikke dynamat, stp etc NOE SOM HELST P4

Men er målet å gjenspeile musikk som det er ment så har det seg sånn at øret er best motaglig for lyd forfra. Derfor som flere har sagt før så er det mest naturlig å ha lyden forfra.
                  Vil man høre alt på plata andbefaller jeg i hvertfall å ha lyden forfra..
                  Vil du ha diskotek i bilen så er jo så mange høyttalere som mulig tingen.. en masse fasefeil, reflekterte lyder, mye bass og høyt nivå.. ikke noe hifi i dette, men kan sikkert være morsomt, men kan hende du savner dansegulvet i bilen.
                  sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                  IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Hehe.. er det ikke morsomt med sånne diskusjoner?
                    Både gøy, opplysende og informativt, om du spør meg.

Til syvende og sist, er vi egentlig enige. Er bare løsningen som er induviduell.
                    Hvordan en selv vil ha det.
                    Street A 151 dB
                    NM 07 Champion
                    Atomic APX 12"
                    TEAM RE-LOUD
                    DreamTm.no

Comment

Jeg var også ganske skeptisk til dette! Helt til jeg fikk meg høytalere fremme og subb i bagasjen! Jeg merket rett og slett ikke høytalerene bak, da dem ble overkjørt av subben og lyden fremme!

Jeg vil heller kalle det unødvendig med høytalere bak, fremfor dårligere! Man får kanskje fylle ut lyden pittelitt, men om man river i et godt komponent-frontsett, er forskjellen liten!

Ellers står det mye om dette på www.bilradiospes.no ! Dem grunngir litt hvorfor man skal satse på lyd fremme kontra bak!

direkte link: http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=48&ids=artID
                      Last edited by hyys; 31-05-2008, 07:49.

Comment

Originally posted by Bilradiospesialisten.no
                        Alt for ofte ser vi at stereoanlegg komponeres feil.
                        Jommen sa jeg smør..

Originally posted by Bilradiospesialisten.no
                        Husk at billigere utstyr ikke kan gi deg samme kvaliteten.
                        Amen 2 that!
                        [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

Syns de hadde noen gode poeng jeg.. men jeg kan definitivt få samme kvaliteten som det oppsettet de hadde i den golfen der til mindre penger, eller bedre oppsett til samme summen.

Men det var mest bullshit. Ikke gadd jeg lese hele greia heller. Dårlig oppbygd artikkel, den var slitsom å lese.

Comment

Working...
                          X