Announcement

Collapse
No announcement yet.

anlegg i campingbuss

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • anlegg i campingbuss

    har en Daf campingbuss som jeg har tenkt å bygge anlegg i

    har noe forsterkere fra før som jeg evnt kan bruke

    arizona eagle 4x50w rms og en profile 600 monoblokk.

    2 stk 6x9" i kasse husker ikke merke på de.tenkte å henge de oppe i taket eller noe .

    hadde tenkt meg 2x 10" kan bygge de inn i salongen

    eller har dere noen andre forslag .hadde tenkt å bruke rundt 10000kr

    har også kenwood cd/radio med usb utgang,til spiller.

    har bilder av bussen på nettby.under filer daf campingbuss hvis intr

  • #2
    Om jeg forstår deg riktig trenger du kun to 10-tommere, og skal bruke maks 10 000,-? Hva blir bruksområdene til dette systemet?

    Comment


    • #3
      anlegg i campingbuss.

      ja trenger 2 10" evnt 12" vet ikke helt hva som låter best jeg ?

      har den proflie forsterkeren vet ikke om jeg burde hatt en større en eller ikke.?

      anlegget skal brukes til mest country og danseband musikk .farter endel rundt på festivaler.anlegget får et lastebilbatteri på 235ah å evnt lader i tilegg

      Comment


      • #4
        Har jeg da rett dersom jeg antar at bruksområdet vil være "vanlig" bilstereo til bruk underveis, bakgrunnsmusikk på rolige kvelder og partyanlegg når folk føler for å danse?

        Sannsynligvis vil du ha nytte av flyttbare hovedhøyttalere, slik at du kan sette dem på utsiden av DAFen når det skal festes, og på en eller annen måte festes inni bilen til vanlig.

        Anbefaler deg egentlig å skjele til proffene hva elementer angår. Et par 8-tommers koaksiale elementer i 20-30 liters kasser har høy følsomhet (trenger ikke stor forsterker for å spille høyt) og lav effektkompresjon (beholder lydkvaliteten også ved høye lydtrykk og har evne til å spille høyt lenge uten å stresse).

        B&C 8CXT, ca 4200,- per par (inkl. frakt og mva.) fra PartsExpress.com



        Med en følsomhet på 93 og 103 db bør du kunne drive dem fint med Arizona Eagle-forsterkeren, selv om jeg nok ideelt sett ville anbefalt en annen pga. levetid, stabilitet, konstruksjon osv. Billige forsterkere kan låte "helt greit", men generelt sett tjener man på å legge litt mer penger i det

        I bunn kunne det vært interessant å gå for en relativt kompakt hornkasse. Du vil måtte ofre litt i den aller dypeste bassen, men med tanke på musikkvalget vil jeg helt klart heller prioritere litt mer trøkk mellom 50-80 hz. Mulig Dag Johansen kan komme med noen synspunkter ang. dette?
        Last edited by epifant; 04-06-2008, 21:17. Reason: måtte forandre bildetag-en fra "url" til "img"...

        Comment


        • #5
          Engen Audio har forresten en 5-kanals SoundStream Lil' Wonder forsterker på salg for bare 2300 kroner. Sammen med B&C-elementene havner du da på 6500 kr, og har 3500 igjen til en bassløsning i tillegg til pengene du måtte få for komponentene du har i dag. Til den prisen kan nok hr. Johansen finne på noe lurt, og da har du et system av en helt annen klasse enn hva du har i dag.

          Jeg liker i utgangspunktet ikke å anbefale noen å selge alt de har for å kjøpe noe annet dersom det de har er brukbart, men i dette tilfellet mener jeg simpelthen du vil bli langt mer fornøyd med nye komponenter

          Comment


          • #6
            ok,takk for svar .

            så du mener jeg burde gå for 2stk 8" som mellomtone og basskasse utenom.

            Comment


            • #7
              Ja, B&C-elementene på bildet er koaksiale, altså er diskanten "innebygd". Den kan så vidt skimtes på undersiden av elementet. Deles mot basskassen rundt ~80 hz.

              Comment

              Working...
              X