Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passivradiator kasse! Hvor kan man plassere elementene i kassen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Passivradiator kasse! Hvor kan man plassere elementene i kassen?

    kan man plassere slave elementet/elementene på alle sider av kassen,eller må de stå i frontbaffel,sammen med subben?

    F.eks,man har en vanlig bass i front og en eller 2 slaver på toppen av kassa.Går det?

  • #2
    Originally posted by Vinje View Post

    F.eks,man har en vanlig bass i front og en eller 2 slaver på toppen av kassa.Går det?
    Det går fint.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Toppers Hvordan vil et slikt oppsett fungere med en 15" sub og 2 stk 15" slaver kontra,en stk 15" sub i portet kasse?

      Har ikke prøvd eller hørt et slikt oppsett før.Litt lyst til å teste ut dette

      Comment


      • #4
        Originally posted by Vinje View Post
        Toppers Hvordan vil et slikt oppsett fungere med en 15" sub og 2 stk 15" slaver kontra,en stk 15" sub i portet kasse?

        Har ikke prøvd eller hørt et slikt oppsett før.Litt lyst til å teste ut dette
        Rent elektromekanisk oppfører en slave seg som en port, men har noen fordeler:
        Man slipper portstøy (blåselyder)
        Man kan tune lavt nok uten å tukle med meterlange porter.

        Spør du meg synes jeg det er merkelig at ikke slaveelementer er mer utbredt.
        Markedet tyter over av elementer som skal spille dyp bass i bitteliten portet kasse, hvor man skal gjøre av porten overlater mange produsenter til kunden selv.
        Mange setter i alt for kort port og resultatet er elendig bassgjengivelse.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          er det slik at slaven bør være mest lik det funksjonele elemente, eller har ikke det stor betydning? kan du f.eks la et normalt elment stå i samme kassen bare ikke tilkoblet ?
          hvordan bergner du kassen i forbindelse med bruk av slaver ?
          takker for svar
          Aleksander Hammernes
          Trondheim (Hitra)
          JBL THE SOUND OF LIVE MUSIC
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=905

          Comment


          • #6
            Originally posted by Hammernes View Post
            er det slik at slaven bør være mest lik det funksjonele elemente, eller har ikke det stor betydning? kan du f.eks la et normalt elment stå i samme kassen bare ikke tilkoblet ?
            hvordan bergner du kassen i forbindelse med bruk av slaver ?
            takker for svar
            Det trenger ikke være likt, det viktigste er at parametrene stemmer.
            Slaver har ofte mye høyere bevegelig masse for å få riktig tuning.
            Beregning av kasser gjør man med programmer, dette er et område jeg ikke har stor erfaring med.

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Earthquake har slaver i 12" og 15" som er tilpasset magma og subzero elementene deres. Den hjemmekinosubben de har med en Magma 15" og en Slaps 15 er mannevond Naboen hater meg enda
              Mvh
              Lars Engen

              Comment


              • #8
                Hehe,er ikke alltid like gøy å være nabo nei:P


                Hm,er det ingen som har utprøvd dette med slaver i bil litt da? Som kan komme med litt info,om hvordan det spilte ?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Vinje View Post
                  Hehe,er ikke alltid like gøy å være nabo nei:P


                  Hm,er det ingen som har utprøvd dette med slaver i bil litt da? Som kan komme med litt info,om hvordan det spilte ?
                  Hadde i sin tid en Taunus med 6stk 8" i hattehylla... hvorav 4 som slave.
                  Spilte relativt bra det i den bilen. 2 stk 12" som "bunnfyll"..
                  Nå er dette så mange år siden så jeg husker ikke merke på elementene, men vil si det var vesentlig forskjell med og uten slavene.
                  Reinhardt

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Vinje View Post
                    kan man plassere slave elementet/elementene på alle sider av kassen,eller må de stå i frontbaffel,sammen med subben?

                    F.eks,man har en vanlig bass i front og en eller 2 slaver på toppen av kassa.Går det?
                    Jeg har lest at horisontal montering ikke anbefales fordi membranen til en slave i mange tilfeller, er svært tung. De største jeg vet om, har en vekt på 2,1kg. Det vil derfor som oftest være bedre å montere de aktive elementene horisontalt og slavene vertikalt.

                    Lydmessig kan jeg ikke se at den vil oppføre seg så veldig forskjellig fra en portet kasse med samme tuning. Som Dag nevnte, slipper man eventuell portstøy. I tillegg ruller den av litt brattere enn en portet, men alt i alt kan jeg ikke skjønne at dette utgjør mye.

                    Frode
                    Last edited by fhl; 10-06-2008, 21:54.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Engen Audio View Post
                      Earthquake har slaver i 12" og 15" som er tilpasset magma og subzero elementene deres. Den hjemmekinosubben de har med en Magma 15" og en Slaps 15 er mannevond Naboen hater meg enda
                      Sånn apropo Earthquake Magma.. Savner den gamle min, var igrunn utrolig fornøyd med det elementet, og det spilte helt rått og dypt.. Får du tak i de lenger, eller er de godt ut av produksjon?

                      Angrer så på at jeg solgte elementet mitt..
                      1993 BMW 318is coupe

                      Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

                      Comment


                      • #12
                        Har lest litt,anngående plassering av elementer.Det anbefales å ha aktivt element foran på kassen,og slaven på baksiden av kassen.

                        Comment


                        • #13
                          slaps

                          Hei, jeg bruker en 12" earthquake magma i bilen nå (Bjaa sitt tidligere) med tilhørende earthquake slaps... Aldri hatt så stram og kontant bass i bilen før!! mere fornøyd med denne en med jl w7:-)

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by lillemongo View Post
                            Hei, jeg bruker en 12" earthquake magma i bilen nå (Bjaa sitt tidligere) med tilhørende earthquake slaps... Aldri hatt så stram og kontant bass i bilen før!! mere fornøyd med denne en med jl w7:-)
                            Godt å høre du er fornøyd med den, savner den virkelig nå...
                            1993 BMW 318is coupe

                            Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

                            Comment


                            • #15
                              hehe, har prøvd å selge den og slapsen i kasse for 2500- men ingen som har kjøpt... vært svært mange inntreserte, men ingen med penger:-)

                              Comment

                              Working...
                              X