Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sprenge elementer uten at det vrenger?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sprenge elementer uten at det vrenger?

Hei

Jeg har holdt på med å lage anlegg i bilen min i noen uker nå, og har egentlig fått det til å låte ganske bra (etter mine standarder iallefall).

Jeg har en Dynabel BF0756 4x75wrms + 2x200wrms @ 4 ohm, som jeg mater med en 35mm2 kabel, så nok strøm skal det også være. Jeg kjører dette sammen med Rockford basselementer (2xP1S410 150wrms) og RF 6x8" og 5 1/2" komponentsett. Høytallere yter 60wrms.

Det spiller så høyt nå at jeg ikke klarer å høre hva folk sier (inne i bilen vel og merke) med mindre de roper, og lyden er fremdeles klar og fin.

Spilleren er en Pioneer DEH-P7000UB, med 3x4v lineutganger.
    Gain'en på forsterkeren er ikke skrudd opp på mer enn rundt 25% eller mindre per kanal. Har justers det ved å sette spilleren på maks, og så justere forsterkeren så høyt som jeg kan før det vrenger, og så ølitegrann tilbake. Er det riktig?
    Problemet var at det spilte såpass høyt at jeg ikke hadde sjanse til å høre om det faktisk vrengte eller ikke, jeg bare syns det var høyt _nok_.

Det jeg lurer på, er det mulig å sprenge elementer selv om det ikke vrenger og/eller skurrer. Har ikke allverden av erfaringer med bilstereo, og syns igrunn nå at det spiller såpass høyt at jeg er redd for å ødelegge noe hvis jeg spiller max over litt tid.

Takker og bukker
    Mvh Marius
    '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
    Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

for å svare på dette... både ja og nei.
    En kan sitte i baksetet og høre kjempebra lyd, mens de som sitter foran hører at det vrenger (el vica versa).
    De fleste elementene jeg har vært borti har tålt at det har vrengt seg litt, spiller det kun "grøt" er det litt verre, da ryker det meste uansett hvor flott og dyrt det var...
    Prøv å lytt deg fram litt... skru av "Loudness" når du gir på, ha moderat bass/diskant på så går det nok bra.
    Reinhardt

Comment

Loudness er av og eq'en står på flat.
      nå vet ikke jeg hvor mange DB dette oppsettet er i stand til å yte, og det er jo heller ikke så viktig for meg, men lurer bare på om det (anlegget, ikke jeg, det er for sent ) kan ta skade av å spille vanvittig høyt over lengre tid (les: 30 - 60 minutter av gangen maks) når det ikke er vrenging.
      Mvh Marius

Comment

er jo ikke direkte uvanlig at folk spiller høyt så lenge da... bruker litt over en time inn til Oslo som jeg er en del, gir på hele veien med lyd jeg da... aldri tatt noe skade det. Og har hatt mange forskjellige løsninger når det gjelder oppsett/koblinger/komponenter.

Er du veldig usikker kan du jo sikkert få en eller annen til å høre på det/se over det. Er flere her inne fra din kant her som sikkert vil hjelpe deg.
        Reinhardt

Comment

Takker for svar.
          Ja, jeg må en tur innom til Innstallbay her i Tønsberg etter mer vibroplast til uka, så da kan jeg jo høre om de kan ta en liten lytt om de har tid. Vet at bl.a. klovnen jobber der.
          Mvh Marius

Comment

jepp hør med dem eller Eirik (klovnster)
            Reinhardt

Comment

Vi spilte vel rimelig høyt 14 dager i strekk i russetida Målte annlegget til 139dB@48Hz med termlab... Gikk bra det. Suste litt i ørene innimellom

Da var altså alt justert maks uten ulyder, ting ble varmt, men forhåpentligvis ikke varmere enn det er beregnet for. Bare pass på så du har nok strøm til forsterker så går ting som regel bra. Sjekka at ladespenninga er sånn som den skal være? Vi hadde vel 14,6V på tomgang i Van vår
              Last edited by Buoyen; 13-06-2008, 16:44.
              R-Design

Comment

Originally posted by vwboy View Post
                er jo ikke direkte uvanlig at folk spiller høyt så lenge da... bruker litt over en time inn til Oslo som jeg er en del, gir på hele veien med lyd jeg da... aldri tatt noe skade det. Og har hatt mange forskjellige løsninger når det gjelder oppsett/koblinger/komponenter.

Hva med øra dine? ,^^

Comment

ikke ha gain på spilleren helt på max, om du har egen justering, gjort feilen selv og begynte med støy og utviklet seg til brente diskanter og subber

Comment

Working...
                  X