Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tapper batteri. Hva bør gjøres?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tapper batteri. Hva bør gjøres?

    Jaa, da skjedde det jeg fryktet. Jeg har et forholdsvis nytt biltema batteri i bilen. (65Ah mener jeg) Og idag så tappa jeg det. Nettop fått nytt anlegg i bilen, og jeg regnet med at jeg måtte ha nytt batteri, men nå er det tomt for penger, så jeg lurer på om det er noen andre tiltak jeg kan gjøre?..

    Anlegget:

    http://www.ryda.com.au/Fusion-NV-AM2.../nvam20004.htm
    Også kjører jeg 2x12" fusion elementer på den forsterkeren..

    Jeg er litt små usikker på om jeg faktisk trenger nytt batteri? Er ikke helt inne på akkurat det her med batterier og hva som skal til for å drive den forsterkeren.

    Når jeg spilte idag så drev jeg å målte hvor mye spenningen falt.. Den gikk ned til 10,7V med bilen igang. Etter jeg hadde spilt en stund, så stoppa jeg bilen, målte spenningen som var 11,7V, for så å prøve å starte den igjen. Dette gikk som normalt, startet fint. Målte igjen etter at jeg hadde stoppa bilen, da var spenningen omtrent det samme. Men så skulle jeg ut igjen etter noen timer og starte bilen. Da ville ikke startmotoren turne engang. Spenningen var nede i 8V. Remoten er riktig koblet, så forsterkeren trekker ikke strøm når jeg har stoppa bilen.

    Er det en idè med nytt batteri her? Eller er det noe annet jeg kan gjøre? Det står på lading nå.
    Det er godt mulig jeg er helt på jordet her, isåfall må jeg bare beklage, ser for meg at under disse omstendighetene så er det en selvfølge at nytt batteri må til.. Men samme det.


    Edit: Jeg bruker et multimeter til 100kr... Vet ikke om dette måler riktig?

    Mvh
    Morten Gjerde
    Last edited by Solar; 16-06-2008, 21:46.

  • #2
    hjelp, virker som om ikke dynamoen din lader om du når 10,7v med motoren igang, med mindre du tok helt av med volum knappeb da

    spørs nok om du skulle sjekket den, og for all del ikke stå stille og spill med bly batteri

    Comment


    • #3
      Dynamoen lader mener jeg.. Hvilespenningen til batteriet er ca 11,8V, når jeg starter bilen så går den opp til ca 12,6V.

      Ja og forresten jeg tok nok litt av med volum knappen xD

      Comment


      • #4
        dymanoen skal vel uansett lade ca 14,4-14,5v minus litt tap bort til batteriet om kabelen er dårlig/ tynn

        Comment


        • #5
          Originally posted by golfnos View Post
          dymanoen skal vel uansett lade ca 14,4-14,5v minus litt tap bort til batteriet om kabelen er dårlig/ tynn
          Ok, hvordan kan jeg sjekke dette ? Kablene fra dynamoen tok jeg en titt på idag, og de så ganske tynne ut. Kan jeg bytte ut disse?
          Kan "børstene" eller hva det nå heter i dynamoen være slitte?

          Comment


          • #6
            om bilen var noen år gammel kan de godt være slitne ja, enkel jobb å bytte på de fleste dynamoer.. har ikke børster hos oss, men fler steder det selges

            Comment


            • #7
              biltema, torshov +++++++
              VW Golf 4
              Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
              Simen Sormbråten

              Comment


              • #8
                Originally posted by golfnos View Post
                hjelp, virker som om ikke dynamoen din lader om du når 10,7v med motoren igang, med mindre du tok helt av med volum knappeb da

                spørs nok om du skulle sjekket den, og for all del ikke stå stille og spill med bly batteri
                for all del ikke stå stille og spill med bly batteri?????
                VW Golf 4
                Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                Simen Sormbråten

                Comment


                • #9
                  Får vel ta en tur ut og sjekke de børstene da =)

                  Comment


                  • #10
                    både egenerfart( ødelagt cellene) og med beskjed fra leverandør i nærheten at man tar knekken på blybatterier ved slik tapping som f.eks trådstarter her har gjort. under 10v og fortsette å spille er å drepe batteriene..

                    Comment


                    • #11
                      Skruene på dynamoen er umulige å skru opp uten at jeg tar ut hele sjiten, så jeg får ta det imorgen.. Men dere har ingen andre konklusjoner på hva som er feil med dynamoen? Hva koster eventuelt en ny?

                      Comment


                      • #12
                        hvilken bil har du?

                        kan være laderegulatoren på dynamoen også, den får du sjekket hos verksteder osv

                        Comment


                        • #13
                          Hva slags bil er det du har?
                          Du kan eventuelt sjekke på mekonomen (taster inn regnr ditt der) så ser du sånn ca hva butikker tar generelt.
                          Reinhardt

                          Comment


                          • #14
                            Bmw e30 89 mod=)

                            Comment


                            • #15
                              Etter litt googling og noen tall som stod på dynamoen så fant jeg den ;D

                              http://www.autofix.pl/product_info.p...roducts_id=565

                              Comment

                              Working...
                              X