Announcement

Collapse
No announcement yet.

Underlag til forsterker?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Underlag til forsterker?

    Jeg skal begynne å montere effektforsterker i bilen ganske snart.
    Denne blir plassert under gulvet og derfor er plass ganske viktig.

    Jeg lurte på hva som egner seg best som underlag som den skal festes til?
    Det må settes inn en plate av noe slag som den kan festes til, jeg tenker MDF eller kryssfiner. Tynnest mulig og mest mulig solid. Plata bør ikke være mer enn rundt en halv cm for å ikke stjele så mye plass.
    Finnes det andre alternativer? Får man noe som er mer solid?

    A

  • #2
    En halv cm treplate er ikke spesiellt solid. Du vil heller ikke få noe skruhold med så tynn plate. Du kan selvfølgelig bruke islagsmuttere for gjennomgående feste, men 5mm høres likevel spinkelt ut.

    Om du må ha det så tynt ville jeg heller ha satset på en stål-/aluminiumsplate. Du kan også vurdere plexiglassplate. Et annet alternativ er å støpe noe festeannordning i glassfiber. Det er tynt og solid.

    Bruk så gjennomgående skruer med hylsemuttere, islagsmuttere eller liknende på andre siden.

    Comment


    • #3
      Det er vel ikke spes mye svikt i en 5mm MDF?
      Hadde tenkt til å sette på lister langs kanten oppå for å forsterke den.

      Men nå har jeg et par kvadrat med 1cm kryssfiner liggende så jeg kommer til å bruke det i første omgang, har ingenting å bruke det til uansett.
      Det er ikke snakk om en enorm plate her heller, 60x40cm kanskje.

      Hvilke tykkelser får man sånne bruke "støpeplater" i? Sånne glatte brune plater som man bruker til støping av betong/sement (huntonitplater?). De må jo være bortimot det stiveste og mest solide man får av trevirke, har vært litt borti det i jobben og det er skikkelig pes å jobbe med (er ikke snekker nei).

      Jeg trodde det ikke var å anbefale å bruke metall som underlag til forsterkere pga av de er strømførende?

      A

      Comment


      • #4
        MDF har en tedens til å forme seg etterhvert, spesiellt for så tynne plater. I en bil med fuktig klima og temperatursvingninger der du utøver press på plata pga vekt fra forsterkeren....

        Jeg brukte 1cm mdf som gulv i min forrige bil. Støttet opp med jevne mellomrom. Likevel, etter 2 års bruk var gulvet helt banan. Jeg hadde da hatt 2 forsterkere montert på det.

        Skal du bruke så tynt som 5mm -> forsterke.

        Støpeplater? Jeg trur du tenker på forskalingsplater. De er bygget opp på samme måten som kryssfiner. Om du klarer å få tak i slike i 5mm tykkelse er jeg mer skeptisk til.

        Huntonitt er fiberplater, nært beslektet med mdf og spon.

        Så skal du bruke treplater vil jeg anbefale at du bruker mer en 5mm tykkelse.
        1cm minimum.

        Ang metall, hvis du kikker litt rundt her inne så finner du flere som lager bla forsterkerrack av metal. Chassiet på en forsterker er vanligvis jordet. Dermed er det ikke noe problem om det kommer i kontakt med jordet metall i bilen.

        Comment


        • #5
          -Forskalings finer tåler mere fukt en noe annet treværk nevnt i tråden. Den som ikke er foliert blir vridd før den folierte, men den går ikke i oppløsning..
          -normal størrelese er 1500*750*15. Rett og slett fordi den første pressa som pressa finer var så stor..
          -er sterkest den lengste veien..
          -har jobba med 3-5-15-20-22mm forskalings finer, så de finnes ALLE størrelser/tykkelser.
          Last edited by LLH; 22-06-2008, 13:58.
          sound.vision.soul

          Type R

          Comment


          • #6
            Sånn mørkebrune glatte plater er vel slik foliert forskalingsfiner..? Det må jo være noe av det mest solide som er laget av treverk noensinne.

            Uansett så tror jeg at jeg bruke litt av den kryssfineren jeg har liggende i første omgang, det er jo bare å bruke den biten jeg lager nå som mal til neste plate. Det er jo det å lage formen på plata første gangen som er mest pes.
            Får jeg problemer med denne kryssfineren eller at det blir for trangt så blir det 5mm forskalingsfiner neste gang. Får man sånt på feks thaugland?

            Ja, jeg har sett det er mange som har metall under forsterkerene, men det er jo et tips som blir gjentatt rundt om kring; at man skal bruke tre eller andre ikke ledenede materialer under forsterker og elektronikk.

            A

            Comment


            • #7
              tja, mørk og lys litt ettersom hvem som leverer og hva slags type/kvalitet det er.. Det aller meste vi bruker på jobben kommer fra finland...
              http://www.peri.no//products.cfm/fus.../app_id/11.cfm
              Last edited by LLH; 22-06-2008, 21:41.
              sound.vision.soul

              Type R

              Comment


              • #8
                Sånn her


                Dette er noen harde jævler

                Man får sånn i 5mm? Det burde holde mer enn nok til mitt bruk.
                Hvor kjøper man sånt? Og må jeg kjøpe flere kvadrat når jeg bare trenger en liten flis?

                A

                Comment


                • #9
                  Desværre så er det sånn at veldig få forskalings produkter er hylle vare¨på byggevarehusene rundt om. Og skal du ha noe, så må du kjøpe ei pakke, 25-60 plater


                  3mm +- får du nesten kasta etter deg på byggevare hus om du spør, da det blir brukt som embalasje på litt av vært. 5mm er det nok værre med sånn sett. men kan jo lime sammen to tynne da.. denne er da ikke foliert..


                  og btw:3-5 mm foliert forskalings finer er 3 lags og vesentlig mykere enn 10mm+..
                  sound.vision.soul

                  Type R

                  Comment


                  • #10
                    Ja, de blir vel ganske myke når de blir så tynne..

                    Kjedelig å måtte kjøpe så mange, jeg har ikke plass til å oppevare en sånn plate engang.

                    Jeg skal prøve med den vanlige kryssfineren jeg har liggende som sagt, og dersom den blir for tykk så må jeg tenke på noe annet.
                    Stålplater feks blir sikkert ganske dyrt.

                    A

                    Comment


                    • #11
                      Hør med byggvarehusene, evt med noen folk på en byggeplass om du kan få rote litt rundt i kontaineren deres.
                      Hvis du bare skal ha en liten bit får du helt sikkert tak i noe avkapp helt gratis.

                      Har gjort det flere ganger selv når jeg bare har hatt behov for en halvmeter med list eller en liten platestubb for den sagt skyld. Hver gang har jeg fått den universelle beskjeden; "Du får rote litt rundt i haugen der borte og se hva du finner". Og hver gang har jeg fått biten gratis.
                      Last edited by h-75k; 23-06-2008, 13:32.

                      Comment


                      • #12
                        Ja, det er en veldig god ide, jeg har tilgang til avkapp igjennom jobben til muttern også.
                        Men jeg kom på igår at jeg har et påbegynt hattehylle prosjekt til den gamle bilen som står i kjelleren. Det er en sånn plate, men jeg tror den er 20 eller 22mm, litt for tjukk til dette prosjektet...

                        A

                        Comment


                        • #13
                          Fant ut igår at jeg må heve gulvet litt uansett så da blir det plass til en skikkelig plate uansett.
                          Litt skuffende at jeg må igjennom dem jobben også men da skulle det ihvertfall være godt med plass når jeg er ferdig

                          A

                          Comment


                          • #14
                            Gulvheving er like gøy hver gang. Du får knipse noen bilder etterhvert.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by h-75k View Post
                              Gulvheving er like gøy hver gang. Du får knipse noen bilder etterhvert.
                              Ja, jeg gleder meg kjempemasse til den jobben... not!
                              Men jeg gleder meg som en unge til jeg kan få montert litt stæsj under der.

                              Jeg skal knipse litt underveis ja, har mange prosjekter på gang akkurat nå.

                              Begynte å støpe kasse i reservehjulet igår, også driver jeg å bytter høyttalere i dashbordet pluss dørene foran og bak... Neste blir heving av gulvet, basskasse under gulvet (reservehjulet), forsterker under gulvet og en basskasse til over gulvet
                              Og må ikke glemme å trekke kabler til stereoen og div andre småting..

                              Også kommer jeg til å oppgradere alarmen på et eller annet tidspunkt.

                              A

                              Comment

                              Working...
                              X