Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lurer på endel nybegynnerting.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lurer på endel nybegynnerting.

Hei!
    Jeg er utrooolig noob når det gjelder bilstereo og skal for første gang sette sammen et "system"

Jeg skal ha 2 forsterkere, en til bassere og en til høyttalere, og DER oppstår første problem og spørsmål. Hvordan gjør jeg det med kontakt mellom spiller`n og forsterkerne? Det er to 4-kanals forsterkere som skal brukes der jeg brokobler siden jeg skal bruke bare 2 høyttalere på den ene og 2 bassere på den andre, frontsettet drives av spiller`n.

Også er det noe på iso-kontakta som heter "Remote" en liten rar female-kontakt, denne skal vel antakelig inn i porten det står "Remote" på forsterkeren, men hva slags kabel bruker jeg der, og hvordan gjør jeg det når jeg skal ha to forsterkere? No slags splitteropplegg? Eller er det bare å kjøre begge kablene i samme klemma?

Hvordan gjør jeg det med strøm til begge forsterkerne? Bare å slenge på sko på to ledninger til hver sin? Eller er det noe spesielt opplegg med det?

På basskassa er det RCA-porter til basserne, men på forsterkeren er det bare RCA til INPUT (Mulig det er RCA ut til bassere på den andre jeg prøver å skaffe) Men om det ikke er det, klipper jeg bare av kontaktene og skrur de til i klemmene da? Slik ser output`n ut

Mulig det kommer flere spørsmål etterhvert som jeg får hardwaren i hus.

hei.har du ikke bruksanvisning da?pleier å få svar på det meste der.
    remoten kan du lage ett T ledd på slik at de når begge forsterkera,bare sjekk at den ikke er til en fjernkontrol(remote).Da bør det være en annen tynn ledning ofte uten noen plugg som det står ant(enne)på eller amp(lifire)... når det gjelder basskassa di så håper jeg du tar feil,,Det er sikkert bananplugger/skruterminaler til høytalerkabler.
    På forsterkeren din på bildet så er det utganger til høytaler/subb.
    De rca inputtene på forsterkeren er til lyd ut fra cd/spilleren din.Du vil se tilsvarende rca plugger på den(cdspilleren). Hvis det er flere på spilleren din så bruk dem som er merket output.
    (Hvis du har rca/aux så er disse ikke til forsterker)
    Hvis du ikke har rca output så erdet mulig å kjøpe en overgang fra høytaler utgang til lavnivå rca,,DETTE ER IKKE Å ANBEFALE,,KJØP NY SPILLER MED MINIMUM 2XRCA,HELST 3.
    mEN SKAL du bruke frontsettet på spilleren??
    Har du noen grøse store høytalere bak i tilegg til subben da eller?

Dette går som en lek når du bare setter deg ned å ser på dette.
    håper jeg ikke har misforstått noe her.
    er du usikker så sleng ut bilder av alt du har med kontakter så kan vi forklare.

Comment

Og hvilken "basskasse" er det snakk om her? Er enklere for folk og forklare om du nevner hvilket utstyr du har. f.eks Alpine 9450r cd-spiller og proson bassrefleks subkasse med 2 x 10 tommere eller hva du har (den var nesten litt frekk,sorry mn du skjønner)
      sigpic

Comment

Var NESTEN den med basskassafaktisk =P Er det billigste av det billige som skal inn.

Spiller: Pioneer DEH 3900MP
        Front: Avant 3-veis 100w 4"
        Bak: Sony 3-veis 300w 6x9"
        Subkasse: Fence 2x10" 300w

Forsterker til 6x9 uscarvor 800w
        Forsterker til sub a/d/s 1800w (muligens)

På spiller`n er det bare en RCA utgang, men er ikke så aktuellt å kjøpe ny spiller når denne er helt ny. Kan vel skaffe en RCA-splitter så jeg får gitt lyd til begge forsterkerne? Er vel kanskje bananplugg på subkassa ja, har ikke fått sett på det enda, får den i dag i posten. Men en bananledning skal jeg da alltids kunne fikse selv.
        Last edited by Clerion; 25-06-2008, 01:04.

Comment

droppe uscarvor og ads, og heller kjøpe en bedre 4 kanaler..

Comment

Jeg gir de et forsøk, a/d/s forsterkeren vet jeg yter greit for den har jeg prøvd og jeg er sikker på at carvor`n drar 120 w rms totalt. Vet om folk som har hatt 500w versionene og de har fungert

Poenget her er ikke å vinne noen pris for best lyd, skal bare kvitte meg med det orginale og få inn noe bedre, så har ikke høye krav til noe som helst egentlig.

Comment

Poenget her er ikke å vinne noen pris for best lyd, skal bare kvitte meg med det orginale og få inn noe bedre, så har ikke høye krav til noe som helst egentlig.[/QUOTE]

SLIK STARTA JEG OGSÅ "skal bare" falt av den ganske fort
              bytte blan annet ut de dyre 8 år gamle alpine front settet med seas performance. + en ekstra forsterker og den 14 dager gamle kenwood spilleren måtte vike for toppmodellen,samme merke.
              litt skuffa over seasene som hadde en resonans,de er til service nå,håper jeg får nye
              ps y ledd er greit så lenge du er fornøyd med de ulempene de har(blant annet så får du ikke brukt spilleren til å "fade"mellom de to forsterkerne)
              og jeg regner med at disse forsterkerne har delefiltre så da blir det sikkert "greit"

Comment

Har ikke råd til å falle av billigtoget nå =P Men, øhøø, delfilter, det har de sikkert =D men da bare kjører jeg på med et y-ledd og en kabel til hver forsterker altså? Nice....

Fikk forresten kassa i dag, så helt grei ut, robust, syns den romma litt lite luft men, nå krever vel kanskje ikke en 300w fence så mye heller 350 kr er den nok verdt!

Comment

Fikk forresten kassa i dag, så helt grei ut, robust, syns den romma litt lite luft men, nå krever vel kanskje ikke en 300w fence så mye heller 350 kr er den nok verdt![/QUOTE]

fence? whwt a f ooooppps det står det på min ogso
                  har den på 2x10" =1000watt
                  hadde noen 8 år gamle orion 10"ere i kasse fra før som spiller overlegent i forhold til dem fra fence.
                  bytta fencene over i den gamle kassa og da spilte de 200% bedre med en gang
                  så prøver å spille de inn får å gi det en sjangse men må foreløpig si at de gamle oironene spiller bedre og de er også en lettere last for forsterkeren.
                  men de imponerer noe jævelig på enkelte spor.
                  betalte 240kroner med kasse så det burde vel egentelig ikke virket engang

Comment

Sikkert greit nok for meg^^ Men, du mener det er for lite luft for de?
                    Er 2x300W 10". Hva hadde et rør gjort med ei slik kasse?

Comment

det med luft var quote fra deg
                      på min fence kasse er det store horn som slipper ut mye luft.

på gamlekasse er det små rør som fungerer bedre på akkurat de elementene.
                      litt dårlig match med andre ord
                      mulig du er mere heldig med matchen.

har også fence sine 6,5" i hattehylla og til under 80 kroner låter de supert
                      hadde de kosta 300 så hadde jeg blitt jævelig skuffa om du sjønner

lyd er en personlig oppfatning og det du liker er det som er bra uavhengig av hva andre sier

Comment

Det er sant (= og også ganske uavhengig av pris, anlegget vi hadde i russebilen kosta liksom 1000 elns, 4x 6x9" og 2x10"(ukjent merke, Torshov, Redsun muligens) Det låt bra i mine ører.

Hmmm, bare å finne ut hvordan/ hvor i ¤#¤vete jeg skal strekke signal og strømkabler nå

Comment

strøm burde legges på en side av bilen og signal på andre siden av bilen
                          VW Golf 4
                          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                          Simen Sormbråten

Comment

Okei, takk flott! Har funnetfram til hvor jeg fører de fra mottorrom og spiller så nå begynner det å ta seg opp, mangler bare de siste høyttalerene og en forsterker nå så er det bare å begynne

Comment

Working...
                            X