Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal ha ny 12", har forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Da har vi begynt på kassa.. Bruker 22 mm spon, og kassa blir i underkant av 30 liter. Tenkte kanskje jeg skulle isolere kassa.. Noen som har noen innspill om jeg bør gjøre/bør ikke gjøre dette? Og hva skal jeg bruke til å isolere?

    Comment


    • #17
      Jeg har brukt glava i alt jeg har bygd og det har alltid fungert gull. Pass på å bruk den litt solide typen som ikke hårer så voldsomt. Jeg pleier å ta med meg noen himlingsplater som det er fettmerker eller rifter i fra jobben, disse er ganske solid glassvatt som ikke hårer og den hvite overflaten er fin å lime på.

      Skal du ha portet kasse bør du bruke noe annet da glassfiberstøv er helsefarlig og det vil komme slikt støv ut av porten.

      Skal du kjøpe nytt (dvs. du har ikke noe liggende) kan det kanskje være noe i å kjøpe slikt som er tiltenkt formålet, er ikke så mye dyrere det.



      Edit: Om du bør eller ikke bør gjøre dette er det mange som har meninger om.. men det skader iallefall ikke å gjøre det. Har ingen direkte erfaringer fra subkasser men når jeg bygde 4x12" gitarkabinett (egentlig mellomtone da) låt det ganske annerledes med og uten.. tightere og mindre hul lyd med dempestoff.

      PS Hertz anbefaler at du kler veggene innvendig med http://installbay.no/product_info.ph...oducts_id=1178 . På biltema har de tilsvarende men litt mindre stoff til 79, men tror det blir samme prisen tatt mengden i betraktning. Men så var det dette med frakt, da er det greit å bo rett ved biltema.
      Last edited by Pappa; 30-06-2008, 00:36.

      Comment


      • #18
        Jeg har nå alltid hørt at det ikke er noen vits å ha dempe matriale i ei basskasse jeg da...
        Jeg vill heller brukt pengene på litt maling og malt kassen innvendig så den blir tett.

        Noen som kan korigere om dette er riktig tips?
        TEAM RE-LOUD
        http://www.teamreloud.com

        Norwegian Champion 08

        Comment


        • #19
          Originally posted by xcetera View Post
          Jeg har nå alltid hørt at det ikke er noen vits å ha dempe matriale i ei basskasse jeg da...
          Jeg vill heller brukt pengene på litt maling og malt kassen innvendig så den blir tett.

          Noen som kan korigere om dette er riktig tips?
          Hvis du har bygget kassa slik at det må maling til for å få den tett, da har du bomma hehe

          Men enig med deg, demping i kasser som skal spille under 80Hz er bortkasetet
          Mvh
          Pål Andréas Bryng
          Bilstereosenteret.no
          Vi forhandler bl.a.:
          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


          Følg oss på Facebook
          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

          Comment


          • #20
            Har kjøpt dempematter på biltema alt.. kosta 100 kr:P Men tar disse opp mye volum.. for jeg har bygd kassa på rett under 30 liter, og anbefalt er 27,7 liter.. Bør jeg ikke sette inn disse da?

            Comment


            • #21
              Tja. Du vil få litt mer volum ved å dempe kassa innvendig.. avhengig av tykkelsen på materialet og typen materiale. Hvis du har kjøpt de skummattene med eggkartong-mønster tror jeg ikke de har rare effekten, kanskje du kan legge til et sted imellom 5-10 prosent volum. Se om de er lette å puste imellom, det sier litt om tettheten og effekten.

              Greia med disse er i hovedsak å forhindre at du får stående bølger innvendig i kassa.. men det har ikke så mye å si på en subb uansett. Det som er greia er at de demper evt. harmoniske resonanser fra element og kasse..



              PS ja jeg mener du får MER volum. Det har noe å gjøre med at hastigheten til lyd i luft er høyere enn hastigheten til lyd i dempematerialet du bruker, slik at volumet i kassa virker høyere enn det egentlig er.
              Last edited by Pappa; 01-07-2008, 22:17.

              Comment


              • #22
                Husk at elementet tar opp litt plass også.

                Comment

                Working...
                X