Announcement

Collapse
No announcement yet.

kondis vs batteri??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• kondis vs batteri??

hei.
    føl dere frie til å slenge inn noen meninger her.Tenkte å prøve å diskutere dette mest på generelt grunnlag og ikke nødvendigvis bare i forhold til hva jeg har

kan nevne at i mitt tilfelle så venter jeg på å få en dynamo fra statene på 180 amp.
    i dag har jeg 90 amp og har en ladespenning på mellom 13,98 og14,44 v.
    og da spiller jeg HØYT.(ligger normal mellom 14,25 og 14,44)
    akkurat nå har jeg 2 forsterkere som skal yte 3900 hobus fungus watt hver
    har et maxima batteri,og spiller sjeldent eller aldri uten å kjøre.
    har seas performance forran og crappshit bak+2x10"subb.
    har totalt ca 75mm2 tsjukke kabler overalt også dynamo og jord.

så til saken.
    på visse innspillinger så er det antydning til noe blink i lysa.(umulig å se utenifra i dagslys)
    da snakker vi 116db på subben
    mulig dette blir borte ved innkobling av ny dynamo.men regner kanskje med senere å kjøpe en kraftig monoblokk på rundt 2500 watt i tilegg til det jeg har og droppe 10 tomerne mot noen 12 tommere isteden.

STORT SPØRSMÅL:
    HVA MENER DERE ER DET NESTE SKRITTET??

selv mener jeg at når dynamoen leverer nok og batteriet ikke har problemer og jeg aldri spiller lenge uten motor igang,,så må jo kondis da i mitt tilfelle være det eneste riktige?

får etter det jeg har kjønt så er kondiser ekstremt mye sjappere enn ett batteri.
    og en hvis treghet er det sikkert i det voltmeteret jeg bruker også,så det sier nok langt ifra hele sannheten.

så kan man begynne å diskutere størelser på disse,da har jeg kjønt at proffa sier minst 1 farrad pr tusen watt.Det vil si at jeg trenger 8 farrad slik anlegget er i dag??

forøvrig så er jeg enig i at en kondis ikke kan erstatte ett alerede slitent strømsystem som ikke kan levere nok.

nå prøver jeg meg på en påstand så for dere korigere eller komme med innspill

jeg mener at hvis man skal ha mega mye bass i bilen og dette skal låte riktig flott og med en superstram bass som er megadynamsk
    og bli spilt (mf)høyt så er man nødt til å ha kondis får å få levert varen fort nok(i tilegg så skal selvfølgelig det andre være upp to date også)
    hvis ikke så for man den slappe pølse følelsen

kom med innspil,har jeg driti på leggen så er det ikke første gang

ps hva mener dere om "full size" kondiser kontra hybrid og "nuclear"litt usikker på navna her men dere sjønner hva jeg mener.

selv har jeg lett får å tenke at de grøse sakene er det som er tingen og er litt skeptisk til de små.
    men må si at de små er ganske fancy og mere dekorative øøhhh,what?
    men åssen er kvaliteten og hva bør man velge?

i ett litt heftig anlegg hvor man finner det best med ca 15 farrad er det jo lekkert med en box nuclear kontra 15 grøse.(Og hvor faen skal jeg putte de)

veldig fint med noen tilbakemeldinger erfaringer osv også fra dere som driver butikk.
    har alt handla så håper jeg ikke har driti på leggen.pakke i morgen=juleaften

Comment

Originally posted by 2fastgt4 View Post
      ps hva mener dere om "full size" kondiser kontra hybrid og "nuclear"litt usikker på navna her men dere sjønner hva jeg mener.

selv har jeg lett får å tenke at de grøse sakene er det som er tingen og er litt skeptisk til de små.
      men må si at de små er ganske fancy og mere dekorative øøhhh,what?
      men åssen er kvaliteten og hva bør man velge?

i ett litt heftig anlegg hvor man finner det best med ca 15 farrad er det jo lekkert med en box nuclear kontra 15 grøse.(Og hvor faen skal jeg putte de)

veldig fint med noen tilbakemeldinger erfaringer osv også fra dere som driver butikk.
      har alt handla så håper jeg ikke har driti på leggen.pakke i morgen=juleaften
      er viktig med mye strøm uansett. jeg har kjøpt ett konkurranse batteri og det hjelper noe helt sykt når du har noen strømtørste forsterkere. kondis ble litt lite hos meg. ett bra konk batteri er tingen mener jeg da....
      Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

Comment

enig, men jeg tenkte mest ut ifra at man egentelig/tilsynelatende har nok strøm.
        Og da er spørsmålet kan et konkuransebatteri levere fort nok til sultne forsterkere med bassere
        Hvis man er ute etter den siste snerten i bassen så tror jeg ikke at det hjelper å hive inn enda ett konkuransebatteri som heller ikke er raskt nok til å levere

jeg kan kjønne at i en db konkuranse så er det kun strøm som gjelder da man "bare" skal spille høyt
        er vel ike helt hurtighet,snert å strammhet som er det tellende der.

MEN jeg snakker MUSIKK
        og da er det detaljer hurtighet strammet transienter kontroll osv som teller.
        Mye av dette åpnår du med bare å hive på med nok strøm.
        Men det hjelper svert lite hvis det ikke kommer fort nok.

hvorfor har man i det hele tatt kondisser lissom?er det humbug for oss sarte sjeler som vil oppnå det beste??

jeg vet at alle forsterkere har en kondis bank gjerne bestående av både "store"og"små"kondisser!
        PGA dette så finnes det sikkert flere gode "dyre"forsterkere der ute som klarer seg bedre enn de "billigere"uten at man må hive på ekstra utvendige kondiser.
        Er Dette Grunnen til at mange her mener at det er nedprioritert eller er det bare DBDrag gutter her

håper jeg provoserer nok til å få tilbakemeldinger

og dere som jobber i butikk her hvorfor selger dere kondisser,er det ikke netopp pga det jeg sier

mulig det er en som sitter å gliser brett nå som jeg alerede har kosta på meg 3000 spenn på en slik nuke

Comment

Neste skritt vil jeg tro vil være å oppgradere kabler i motor rommet.

bytte ut eller legge i tillegg (altså legge nye uten å fjerne de gamle)
          *Jord kabel fra batteri til chassi
          *Jord kabel fra dynamo/motor til chassi (dette MÅ du, om oppgraderer dynamo)
          *Strøm kabel fra dynamo til batteri (dette MÅ du, om du oppgraderer dynamo)

eventuelt bytte ut batteriet fra det maxxima gel batteriet til et AGM batteri, Stinger, Odessey, kinetik, Apollo og sikkert enda fler som ikke jeg vet om eller husker i farta

En kondensator kan være nyttig spessielt på litt gamle forsterkere da disse ikke har like stor kondensator bank innebygd som nyere forsterkere, jeg fikk løft i boom bassen på Audison VRX 1.500 med kondensator da dette er en forsterker som ble utviklet for ganske lenge siden Denne forsterkeren har også egen inngang på forsterkeren til kondensator.
          Til SQ bruk hadde jeg mer enn nok bass og da trengte jeg ikke kondensator, var når den ble kjørt i 1ohm og trakk strøm i bøtter og spann det hjalp.

At kondensatoren er rask er nå en ting, dette er egentlig ikke så viktig, strøm fra ett batteri klarer å levere strøm raskt nok til musikk, men en kondensator klarer å holde lade spenningen mer stabil. Bruker du mer strøm i bass slag enn hva dynamoen klarer å levere vil spenningen automatisk droppe, dette skjer ikke så fort med en kondensator.
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

tror ikke jeg trenger mere kabler i motorrommet
            på dynamo jord har jeg en 50mm2 +2x21(eller en 16mm2 og 21mm2)
            ...dynamo + det samme
            på batteri jord er det en 100mm2 +21 og 16mm2 tror jeg

bakover har jeg 21mm2+16mm2+50mm2

litt kladdete pga at jeg startet med 16mm2 og så har det vokst litt

har to boscmann 6 kanalere som er brokoblet
            rms watt:
            4x 600 4ohm+2x800 4ohm

fins sikkert andre forsterkere som er bedre med riktigere data og kraftigere kondisser men ikke til 1800kr for to stykker

Du nevnte at jeg skulle bytte maxima batteriet mot ett agm batteri??
            står på batteriet at det er AGM deep reecycle eller noe sånt.
            Er ikke dette riktig? eller bruker de en fake agm teknologi?
            Last edited by 2fastgt4; 27-06-2008, 23:37.

Comment

Da har jeg montert min STINGER 30FARRADS KONDIS.

for å være helt ærlig uten å overdrive det minste

Det låt jævelig mye bedre på alt slags musikk,for ett atakk i bassen og utrolig snert hele veien stramt og luftigere + mye detaljer jeg ikke har hørt før.

Heiv på den ene låta etter den andre,skrudde opp lyden og dro opp bassen på låter jeg ikke har fått til bassen på før(når jeg spilte høyt)

hehe gikk nesten tom for bensin også der jeg sto forran garasjen.

verdt vær eneste krone,absolutt å anbefale.

Hadde før ett spenningstapp på 0,2-0,3 volt er noe mindre nå men så har jeg lydmessig mere db,mere bass og en utrolig mye mere riktig mellomtone og dermed så ble diskanten mere oppløst også

denne ble kjøpt på BOOMCAR den er på tilbud nå,hvis dem har flere igjen.

Comment

maxxima er vel faktisk et agm batteri, men i forhold til de nevnte batterier blir det litt blekt i forhold, hadde maxxima selv før og i forhold til et syre batteri er det kanon bra og antaglivis så holder det også, men vil påstå at et av de andre er enda bedre, men hjalp det med kondensator så trenger du jo ikke tenke mer på det
                sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Originally posted by Erik André View Post
                  maxxima er vel faktisk et agm batteri, men i forhold til de nevnte batterier blir det litt blekt i forhold, hadde maxxima selv før og i forhold til et syre batteri er det kanon bra og antaglivis så holder det også, men vil påstå at et av de andre er enda bedre, men hjalp det med kondensator så trenger du jo ikke tenke mer på det
                  Nå må du gå og legge deg! Du skal på utstilling imorgen, så skjønnhetssøvn er viktig! Kan ikke sitte her og skrive om syre og annet tull.. Hihi..

Sorry for OT...
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

mulig det blir ett bedre eller ett ekstra batteri senere men først skal jeg ha i hus en 180 amp dynamo som jeg bestilte

Comment

mulig det blir ett bedre eller ett ekstra batteri senere men først skal jeg ha i hus en 180 amp dynamo som jeg bestilte
                      så bra at det ble bedre med kondisen. hehe. lurer på om jeg skal prøve det for morro skyld jeg å. har to stk 1.5 farrads liggende. vet noen om det er bare tull med to stk sammen???
                      forsterkeren er en RF 2000.1bd

sorry for at jeg spør om dette på din tråd, men orket ikke lage ny. hehe

Comment

tror det skal gå bra og parralelkoble de to paulsberg
                        VW Golf 4
                        Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                        Simen Sormbråten

Comment

Originally posted by simso View Post
                          tror det skal gå bra og parralelkoble de to paulsberg
                          takk for svar

Comment

bare husk å bruke minst like kraftige kabler på kondisene
                            sån at du ikke får tap i ledningene

fikk mail fra Iraggi Dominick,dynamoen er sendt

Comment

bare husk å bruke minst like kraftige kabler på kondisene
                              sån at du ikke får tap i ledningene

fikk mail fra Iraggi Dominick,dynamoen er sendt
                              tror jeg går får 50mm2 over det hele.
                              når ankommer den da?

Comment

Working...
                              X