Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan angripe denne sidedøren?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan angripe denne sidedøren?

God kveld!

Har lekt med tanken om å ordne litt bedre lyd i bilen og har bestemt meg for å starte med sidedørene framme.
    Bilen er ikke akkurat gatebil, men jeg vil ha et godt utgangspunkt for god lyd så rimelig som mulig.

Det jeg har lyst til er å montere ett par 6,5" i sidedørene mine med tilhørende diskant og delefilter.
    Har sett på litt på prosjekt-delen av forumet og har blitt såpass inspirert at det kribler i magen

Lurer på hvor på døren det bil være best å montere komponentene. Har tatt utganspunkt i å eksperimentere med formbart materiale som glassfiber etc.

Slik jeg ser det vil nede til høyre være enklest, men vet ikke om setet vil "stjele" mye av lyden.
    Det beste hadde jo kanskje vært under sveiven?

Merk: Jeg er rimelig grønn på såpass "avansert" lydmekking

Last edited by Ulv; 30-06-2008, 23:01.
    "Fly-fishing is the most fun you can have standing up."

Arnold Gingrich, 1969

Først og fremst ville jeg plukket av dørtrekket og sjekket hva som er bak. Prøv å få høyttalerne så langt frem på døra som mulig.

Den "lomma" i bunnen av døra ser jo helt perfekt ut til å modifisere for å få inn et par 6" elementer. Ville begynt med å lage/kjøpe noen MDF ringer til 6" og prøvd meg litt frem med plassering og vinkling. Så er det bare å skjere hull til høyttalerne i dørlomma og feste MDF ringen i den vinkelen du ønsker med smeltelim. Så baker du den fast med støpeplast eller strekker fleece over og smører med polyester. Selv ville jeg nok bruk støpeplast til en såpass liten dørlomme som dette. Du bør klare å plassere elementene under sveiva til vinduet, hvis ikke kan du lage spor i "høyttalerkassa" du lager, slik at sveiva går klar.

Bor du langt unna Tønsberg eller Hamar? Hvis ikke, ta deg en tur innom oss, så kan vi se på mulighetene sammen og du kan få høre på forskjellige høyttalere.

PS: ikke glem å dempe dørene når du er igang å bygger dørsider
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Takk for gode tips!

Har ett par komposittsett fra Sony som jeg ikke er helt fornøyd med, så hvem vet hva det blir til

Holder på å jage ut fukt fra bagasjerommet for tiden og lurte på om jeg skulle lydisolere mens jeg var i gang. Har revet ut det meste av interiør bak der så utgangspunktet kunne ikke vært bedre.

Hvordan kommer man seg billigst ut av det? Prisene på isoloasjon er jo relativt stive..

Mvh

Arnold Gingrich, 1969

Comment

En bulkpakke med Vobroplast M1 og en bulkpakke Splen 3008 gjør susen. Koster endel, men gir veldig bra resultat
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Hehe!

Glemte jeg å fortelle at bilen har en verdi på under 20000? :P (Toyota Carina II 1.6 Xli 1990-modell)
          Nesten fire tusen i dempemateriell alene på den bilen blir litt råflott. Jeg får heller dempe ordentlig når jeg kjøper ny og dama overtar denne

Jeg putter heller penger i bedre forsterker og sidehøytalere. Lyden kan jeg jo faktisk ta med meg til en eventuell ny bil

edit: Legger ved bilde av isoleringen jeg kjøpte ett par ark av
          Attached Files
          Last edited by Ulv; 03-07-2008, 21:46.

Arnold Gingrich, 1969

Comment

Working...
          X