Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kobling av jord

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kobling av jord

    Heisann
    Lurer på om det går fint å koble jordinga fra 2 forsterkere til jordingspunktet på batteriet, eller skal det kobles utenom batteriet?

  • #2
    Snakker du om batteriet foran?

    Å strekke jording helt fra forsterkeren til batteriet foran er orntli fy-fy.

    Jo kortere jording jo bedre. Kople jordingen rett til chassis, så nærme forsterkerne som mulig. Sørg for at det er god kontakt i jordingspunktet, dvs puss vekk lakk osv.

    Bruk helst et jordingspunkt som er forankret i solide fester, ikke platemetall. Boltfester til dempetårn, baklukelås, sikkerhetsbelter osv er bra eksempler.

    Oppgrader også jordingen foran ved batteriet til minst like tykk kabel som forsterkerne bak. Også denne skal være så kort som mulig og festet rett i chassis.

    Til slutt, bruk minst like tykk kabel til jording som pluss-kabelen du bruker.
    Last edited by h-75k; 01-07-2008, 16:26.

    Comment


    • #3
      Har batteri under baksetet så blir ikke lange kabelen
      Så kortere jo bedre?
      Får se om jeg får jordet forsterkerne til noe annet da.
      Takk

      Comment


      • #4
        Originally posted by h-75k View Post
        Snakker du om batteriet foran?

        Å strekke jording helt fra forsterkeren til batteriet foran er orntli fy-fy.


        Til slutt, bruk minst like tykk kabel til jording som pluss-kabelen du bruker.
        Hmm, rart flere av de mestvinnende bilene i streetklassene strekker ørten meter med både jord og + direkte fra bagasjerom til batteri forran?

        Har sjøl strekt 2 50mm2 til pluss og jord, 4 meter hver lengde.. Kan ikke si jeg har noe spenningsfall å snakke om hvertfall (130A +- har jeg målt)

        Og hvorfor MÅ man ha minst like tykk kabel til jord som plusskablen som går framover? Resistansen i en leder kommer av lengde delt på areal.. Så om det er 30cm til jordingspunkt i bilen ser jeg ikke noen vits i å MÅTTE bruke like stor kabel der..
        1993 BMW 318is coupe

        Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

        Comment


        • #5
          Jord fra karosseri er skikkelig fy fy ja, men det er det jo ett svært lite fåtall som har skjønt, som har hørt det ene og det andre om at ting skal jordes i karosseri..

          Å jorde bilstereo i karosseri slutta jeg med for ett par år siden ja, du verden så mye mindre problemer det skaper (dvs ingen problemer)

          Comment


          • #6
            Originally posted by Techpoint View Post
            Jord fra karosseri er skikkelig fy fy ja, men det er det jo ett svært lite fåtall som har skjønt, som har hørt det ene og det andre om at ting skal jordes i karosseri..

            Å jorde bilstereo i karosseri slutta jeg med for ett par år siden ja, du verden så mye mindre problemer det skaper (dvs ingen problemer)
            Hva slags problemer skaper det? Bare lurer

            Comment


            • #7
              Hm..

              Mulig jeg er gammeldags av meg. En gang i tiden fortalte alle bilstereosjappene jeg snakket med at det var fy-fy (det var forøvrig på den tiden man også ble fortalt at det ikke var behov for ekstra batteri. En kondis ville løse biffen like enkelt )

              Men det kan selvfølgelig være de snakket i sammenghengen råne-anlegg
              (første gang jeg fik disse anbefalingene var fra hifi-klubben - som forøvrig nå har sluttet med bilanlegg såvidt jeg vet).

              Klart om man trekker nok jordkabler med nok dimensjon så er jording til batteri det beste, ettersom man da oppnår en jordbane med mindre resistans enn bilkarrosseriets motstand. Men jeg vil tippe at for feks for en enkelt kabel så er jordingsresistansen mindre igjennom karosseriet en igjennom den kabelen.

              Anyhow...kommer helt an på hvilket nivå man skal legge seg på, i guess.

              Og, neida kablene MÅ ikke være like tykk tatt i betrakning lengden på kabelen. Flisespikkeri igrunn. Men det er dumt å ha den tynnere og oppnå en flaskehals i den korte stubben. Kall det mer en tommelfingerregel om dere vil.

              Having said that, jeg ser heller ingenting negativt å bruke chassis som jord om man gjør en god jobb i alle ledd av installasjonen. I alle tilfeller hvor jeg har vært borti jordproblemer så har det IKKE vært chassiet sin feil, men snarerer installatøren som ikke har tatt alle forhåndsregler.

              (BTW: Når man kjøper man slike ferdigsett med stereokabler så får man gjerne med 5meter plusskabel men bare en meter jordkabel (iallefall i alle de settene jeg har vært borti). Burde ikke disse settene leveres med 5m jordkabel også?)
              Last edited by h-75k; 01-07-2008, 22:25.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Trilene View Post
                Hva slags problemer skaper det? Bare lurer
                Hei! Det korte svaret er at det er lett å få støyende forsterkere ved å jorde i karosseriet. Det lange svaret orker jeg ikke ta akkurat nå, og jeg er fryktelig dårlig til å ordlegge meg og forklare ting

                Hvis du har batteriet under setet slik som jeg har er det jo uansett bare snakk om noen meter kabel så trekk rett til batteri. Anbefaler deg også å trekke kabel fra minus på batteriet til spilleren din slik at også denne kommer på samme jordingspunkt som forsterkerne.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Pappa View Post
                  Hei! Det korte svaret er at det er lett å få støyende forsterkere ved å jorde i karosseriet. Det lange svaret orker jeg ikke ta akkurat nå, og jeg er fryktelig dårlig til å ordlegge meg og forklare ting

                  Hvis du har batteriet under setet slik som jeg har er det jo uansett bare snakk om noen meter kabel så trekk rett til batteri. Anbefaler deg også å trekke kabel fra minus på batteriet til spilleren din slik at også denne kommer på samme jordingspunkt som forsterkerne.
                  Trenger vel ikke så grov kabel til spillern?

                  Comment


                  • #10
                    bruk 2-5mm2 du
                    www.eirikaspaas.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by klovnster View Post
                      bruk 2-5mm2 du
                      Burde vel også ha en sikring på ledningen?

                      Comment


                      • #12
                        stemmer.. ta en 2,5mm2 kabel og sikre den med 10a du
                        www.eirikaspaas.com

                        Comment


                        • #13
                          bruker selv 2x6mm2 til spilleren og 1 x 50mm2 pluss og 1 x 50mm2 minus fra batteriet og bak.

                          har slutta med å tatt ut minus fra karoseriet jeg også. kan være en del plasser man får overgangsmotstand på i karoseriet. som feks, sveiseskjøter og plater som bare er skrudd hardt sammen. trekk minusen fram til batteriet også du
                          MVH, Øivind Sandvik
                          sigpic
                          www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                          www.sandviksbassogbongel.com

                          Comment

                          Working...
                          X