Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva ville dere brukt 3000 kroner på først?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kjekt at dere forklarer så at jeg får det inn med teskje

Skal ta og innstallere kabelen jeg. har begynnt å røske ut det gamle.
    Og bare for ordens skyld.. har 5 meter rød kabel og 1 meter svart kabel

Men fytti å tykke de var.. skal bli morro å trekke i mercedes

Comment

Originally posted by Pappa View Post
      a) Helt riktig at tverrsnittet er en avgjørende faktor for hvor mange amper du kan kjøre i kabelen før den blir for varm, isolasjonen smelter eller du får stort spenningstap. Det siste punktet er spesielt viktig når man driver med så lav spenning som vi holder på med her.

b) Men kabelen setter absolutt ingen reell begrensning på hvor mange amper man maks kan føre gjennom kabelen - du kan godt kjøre 500A i en 10mm2 og den vil levere 500A den, men spenningstapet ville bli vanvittig og kabelen ville bli så varm at evt. isolasjon hadde smeltet bort.
      You say potato i say carrot
      sigpic
      /////ALPINE, STINGER, KICKER, HERTZ.

Kna Bodø Gatebil

Comment

Begynner å nærme seg slutten på kabeltrekkinga, må bare ha noen kabelsko når butikken åpner. Så da har jeg et spørsmål mens vi venter.

Ser det er 2 spoler på subben min. har vel bare koblet til en spole nå. Er dynabel'en stabil nok å kjøre denne med 2 spoler? Vil det være mye å hente av lyd i tilfelle? og vil forsterkeren gå fortere varm? pendler 1.5 time til jobb, så jeg vil gjerne at den holder så lenge før den går i protection.

En sånn liten tilleggsting.. Hvis jeg kjører opp hz litt for å få litt mer punch i bassen så blir det bare sånn blafrelyd, ikke mye pent. For liten eller stor kasse kanskje? Er en lukket kasse på 59 liter
        Last edited by comodore; 21-07-2008, 22:30.

Comment

Originally posted by comodore View Post
          Begynner å nærme seg slutten på kabeltrekkinga, må bare ha noen kabelsko når butikken åpner. Så da har jeg et spørsmål mens vi venter.

Ser det er 2 spoler på subben min. har vel bare koblet til en spole nå. Er dynabel'en stabil nok å kjøre denne med 2 spoler? Vil det være mye å hente av lyd i tilfelle? og vil forsterkeren gå fortere varm? pendler 1.5 time til jobb, så jeg vil gjerne at den holder så lenge før den går i protection.

En sånn liten tilleggsting.. Hvis jeg kjører opp hz litt for å få litt mer punch i bassen så blir det bare sånn blafrelyd, ikke mye pent. For liten eller stor kasse kanskje? Er en lukket kasse på 59 liter
          Ikke kjør bare en spole.. du har vel to kanaler på 200 (400 i 2 ohm?) w hver, koble 1 spole til hver av disse?

Kommer det blafring når du krysser subben høyere altså, ikke lavere? Hm kan være ulineæritet i motor/oppheng pga. at du bare kjører en spole. Kassa di skal være grei nok iht. spesifikasjoner, men den høres jo monster stor ut på papiret. Uansett vil jo et element begynne å bevege seg mye i en stor lukket kasse, skal ikke så mye til før det begynner å blafre litt. I en mindre kasse beveger elementet seg gjerne mindre og i en portet kasse nesten ingenting (over portens tuningfrekvens da).

Comment

Jeg ville brukt 3000 på øl i disse fine sommerdager

(sorry for totalt OT, måtte bare :P )
            Mvh
            Rolf Try Nygård

Comment

Har da brukt langt mer enn 3000 til øl i sommer, synes jeg må bruke penger på litt fornuftig også, hvis man kan kalle bilstereo det da

skal vi se... var ute og koblet opp før jeg fikk svar av dere. Koblet subben i 2 ohm (på subben og ikke i forsterkeren) uten at jeg syntes det ble bedre lyd av den grunn.
              Og 50 kvadrats kabler hjalp absolutt ingenting på hvor fort forsterkeren gikk varm. Kan spille knapt en halv time på litt guffe. Har nok litt mye gain på subben sin utgang, men kommer ikke utenom det skal jeg få lyd fram.
              Nå har jeg også tatt vekk medisinluka og lagt kassa slik at elementet peker opp mot hattehylla.

Comment

Working...
              X