Kan bygge fra skratch jeg vettø.. men etter å ha lest litt på forumet så var det visst deg Dag som kunne detta.. Så når du får tid til overs så må du gjerne tegne en.. var visst veldig nøye hvordan det ble utført ettersom jeg forsto.
Har ikke dårlig tid heller
En annen ting.. gikk i bagasjerommet og sjekket forsterkeren etter at protection gikk på pga varmen... Fytti F... å varm den var.. var ikke mulig å holde på den..har jeg ikke opplevd før. Med andre forsterkere altså
Kan bygge fra skratch jeg vettø.. men etter å ha lest litt på forumet så var det visst deg Dag som kunne detta.. Så når du får tid til overs så må du gjerne tegne en.. var visst veldig nøye hvordan det ble utført ettersom jeg forsto.
Har ikke dårlig tid heller
En annen ting.. gikk i bagasjerommet og sjekket forsterkeren etter at protection gikk på pga varmen... Fytti F... å varm den var.. var ikke mulig å holde på den..har jeg ikke opplevd før. Med andre forsterkere altså
Altfor små kabler inn på forsterkeren.. masse spenningstap.
så det du sier er at forsterkeren ikke blir så varm med større kabler? ville tro at det ble mye av det samme jeg bare at jeg får enda mer spenning inn og enda varmere forsterker?.. rein gjetning fra min side
Nei.. forsterkeren må jobbe hardere når den får lavere spenning inn.
Man kan si det slik at strøm lager varme, og spenning og strøm lager effekt.
Med en effekt på 200 watt fra 11.5 volt spenning får man et strømtrekk på 17.4A. Men hvis du øker spenningen til 13.9 volt (dvs tykkere kabel) blir strømtrekket plutselig bare 14.4A..gav det mening?
så det du sier er at forsterkeren ikke blir så varm med større kabler? ville tro at det ble mye av det samme jeg bare at jeg får enda mer spenning inn og enda varmere forsterker?.. rein gjetning fra min side
Når du har så tynn kabel at spenningen går ned går varmeproduksjonen opp
Du vil også merke at kabelen kan gå varm ved store strømtrekk
Ok, det var veldig oppklarende takker for svar.. kabler it is then...
Tror jeg har stillt gain på sub delen ganske høyt for i det hele tatt få noe lyd inn i cupe'en
Heya.. Vært og handlet 6 meter med 50 kvadrats kabel idag og en sikringsholder med voltmeter.
Så da tenkte jeg at jeg skulle sjekke spenningstapet med den kabelel jeg har nå for morroskyld. Er en 10 kvadrats kabel som står i nå fant jeg ut.
Uten annlegget på hadde jeg 14.1 volt og nå jeg slo det på og spillte ganske høyt så datt den ned til 13.4 sånn ca på bateriet.
Så sjekket jeg bak ved forsterkeren og til min store overraskelse så var det ikke mye mer spenningstap der.. gikk mellom 12.9 og 13.4
Bortkastet og montere de store kablene? kan jo få pengene tilbake mener jeg
Heya.. Vært og handlet 6 meter med 50 kvadrats kabel idag og en sikringsholder med voltmeter.
Så da tenkte jeg at jeg skulle sjekke spenningstapet med den kabelel jeg har nå for morroskyld. Er en 10 kvadrats kabel som står i nå fant jeg ut.
Uten annlegget på hadde jeg 14.1 volt og nå jeg slo det på og spillte ganske høyt så datt den ned til 13.4 sånn ca på bateriet.
Så sjekket jeg bak ved forsterkeren og til min store overraskelse så var det ikke mye mer spenningstap der.. gikk mellom 12.9 og 13.4
Bortkastet og montere de store kablene? kan jo få pengene tilbake mener jeg
Det er ikke volt styrken du skal se etter, det er amper!
Du kan få like mange volt i en 1kvadrat som i en 100kvadrat, men ikke like masse amper!!!
Tenk på volt som fart og amper som bredde, jo mer amper jo større kvadrat trenger du. Så installer den kabelen!!!
Og husk at minus er like viktig som pluss, så det nytter ikke med 50kvadrat pluss hvis du bare har 10kvadrat minus!!! Men 35kvadrat minus burde holde hvis minus kabelen er kort.
Det er ikke volt styrken du skal se etter, det er amper!
Du kan få like mange volt i en 1kvadrat som i en 100kvadrat, men ikke like masse amper!!!
Tenk på volt som fart og amper som bredde, jo mer amper jo større kvadrat trenger du. Så installer den kabelen!!!
Og husk at minus er like viktig som pluss, så det nytter ikke med 50kvadrat pluss hvis du bare har 10kvadrat minus!!! Men 35kvadrat minus burde holde hvis minus kabelen er kort.
a) Helt riktig at tverrsnittet er en avgjørende faktor for hvor mange amper du kan kjøre i kabelen før den blir for varm, isolasjonen smelter eller du får stort spenningstap. Det siste punktet er spesielt viktig når man driver med så lav spenning som vi holder på med her.
b) Men kabelen setter absolutt ingen reell begrensning på hvor mange amper man maks kan føre gjennom kabelen - du kan godt kjøre 500A i en 10mm2 og den vil levere 500A den, men spenningstapet ville bli vanvittig og kabelen ville bli så varm at evt. isolasjon hadde smeltet bort.
Comment