Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny forsterker..Budsjettklasse...Front+bakre +subkasse

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ny forsterker..Budsjettklasse...Front+bakre +subkasse

Har nettopp kjøpt meg bil..
    En honda civic 92-modell lsi hatchback 1,5 liters motor..

Tingen er den at jeg ønsker å tilføre anlegget i bilen en forsterker.

Nå har jeg dette utstyret:
    spiller : Jvc kd-lh70r
    2 høyttalere installert i hattehylle trolig 6x9 husker ikke merke
    Nylig kjøpt subkasse http://www.netthandelen.no/visAuksjo...onsID=12208679 (la vær å kritiser for kvalitet etc...)
    Og 2 nye kjøpte 4" fronthøyttalere

De originale høyttalerne som var installert framme på hver dørside er tatt vekk (forrige eier).
    Det er allerede blitt strukket 2 stk sett med signalkabler på bilens venstre side fra spiller til bagasjerommet. Trolig brukt til forsterkere..Det er også strukket en strømkabel på motstatt side.

Og så ligger det og slenger en jordingskabel i bagasjerommet..

Jeg har ikke de helt store forventningene til å få et bra anlegg..derfor lavt budsjett og ikke de store kravene..

Så jeg leter etter en billig forsterker som kan drive dette på en grei måte..Maks 500 kr vil jeg bruke..Leter da på bruktmarkedet..
    1. Noen anbefalinger?

Har også noen spørsmål

2. Bør man koble alt inn på forsterkeren? 3.Hva anbefales? Jeg har ihvertfall lyst til å kombinere forsterker med sub+høyttalere.

4.Hvordan er det med min sub?5.Hvilken forsterker bør jeg se etter for at den skal passe, det er jo tross alt 2 stk. i kassen..

6.finnes det forsterkere som kan drive både front+bakre høyttalere+en subkasse med 2 elementer i?

Tror jeg uansett må koble de nye front høyttalerne inn på forsterkeren da det er kuttet masse kabler bak spilleren....har ikke peiling på hvor de evt burde kobles på spilleren..de bakre er jo koblet til spilleren , men jeg har vel ikke peiling på hvor ledningen er koblet til bak..er jo så mange farger og kuttede ledninger...

7.
    Fint hvis noen kan kan forklare hvordan de nye komponentene bør kobles sammen?

legger ved bilder sjekk link nederst...8.hva er den ubrukte hvite iso kabelen til?
    9.Og hvorfor er den tykke grønne ledningen som har en hvit og en rød rca kontakter i enden koblet til signalkabler?

Mange spørsmål her og rotete beskrivelse, men håper på verdifull hjelp og råd...

http://s319.photobucket.com/albums/mm474/bilbaoo/

NB..det er 2 sider med bilder..

som du nenvte, du kan ikke for vente all verden.
    Det jeg ville gjort hadde vært å sett etter en 4 kanaler.

Du kopler frontsett rett på cdspiller, 6x9 på to av kanalene og brokopler de to andre til sub. Grunnen er at 6x9 låter mye bedre med litt skikkelig forsterker.

Så let etter er "ok" 4 kanaler er min anbefaling.
    MSN: smack_me@hotmail.com
    IRC: #bimmers.no @ quakenet

Comment

Originally posted by wabby View Post
      som du nenvte, du kan ikke for vente all verden.
      Det jeg ville gjort hadde vært å sett etter en 4 kanaler.

Du kopler frontsett rett på cdspiller, 6x9 på to av kanalene og brokopler de to andre til sub. Grunnen er at 6x9 låter mye bedre med litt skikkelig forsterker.

Så let etter er "ok" 4 kanaler er min anbefaling.
      Problemet er bare hvor jeg skal koble frontsettet på cd-spilleren..jeg har ikke funnet ut hvor de bakre høyttalerne er koblet på spilleren enda..Som sagt så er jeg veldig neewbie på dette..hvordan brokobler jeg suben til de 2 andre kanalene? er det et skjema jeg kan bruke eller?

Comment

Det kommer til å stå "bridge" på forsterkeren du kjøper, så det er en smal sak.
        Brokopling vil si at du bruker to utganger på forsterkeren til å drive et element.

Fronthøytalerene setter du der du ønsker dem, og trekker kabler frem til spilleren. Dersom det er noe gammel skrot fra før du skal erstatte så kan du bruke de eksisterende kablene. Er det ISO kontakter bak gammel spiller, Dvs at du mer eller mindre kan dytte inn den nye cd spilleren. Så vil nok frontsettet spille av seg selv ved bruk av de eksisterende kablene.
        MSN: smack_me@hotmail.com
        IRC: #bimmers.no @ quakenet

Comment

somregel er det alltid 4 sett høyttaler utganger på spilleren.

som oftest et sett

lilla, hvit, grønn og grå. om det var til hjelp ellers støtter jeg tipset til wabby om å se etter en "ok nok" 4 kanaler

brokople subben:

ta en høyttaler kabel fra tilkoplingen inn på kassa. + og -

se for deg de 4 tilkoplingene på "rear" kanalene på forsterkeren. Ofte står det "brigde" over en pluss og en minus. du kopler da pluss på den ene kanalen og minus på den andre

sikkert noen med mulighet for å tegne det opp om nødvendig

Comment

der var du før meg gitt tok et par min pause i skrivingen

Comment

si ifra når du har funnet en forsterker.
              Ikke sikkert at den er stabil nok i 2ohm.

jeg har ett par xo fence 10" selv og de krever litt kontroll.
              Har den som er på en måte en modell over.
              Mulig din er noe lettere å drive.
              Hvis du får med en bruksanvisning på forsterkeren så står det ofte der om den er stabil i 2 ohm.

hvis du har høytaler ledninger strukket i bilen og fargekombinasjoner ikke stemmer med hva du har inne i daschen så kan du måle dette med ett multimeter til under 100 lappen.
              Sett multin på beep så beeper det når du finner riktig.

Comment

Originally posted by 2fastgt4 View Post
                hvis du har høytaler ledninger strukket i bilen og fargekombinasjoner ikke stemmer med hva du har inne i daschen så kan du måle dette med ett multimeter til under 100 lappen.
                Sett multin på beep så beeper det når du finner riktig.
                Dette satt jeg også akkurat og tenkte på.. Koble dem sammen i ene enden og beep..

Comment

Jeg har en Kicker forsterker du kan bruke muligens..
                  Ligger på QXL om du vil ta en titt..

Link her
                  Magnus kjører Corolla E11...

Comment

Hmm kassa har jo to tilkoblinger, dvs. en til hver subb. Da må du i tilfelle finne en 4-kanaler som kan brokobles i 2 ohm, og det finnes ikke i den prisklassen du er i.

Uansett, du får nok ikke forsterker som kan drive alt sammen til 500 spenn. Kanskje du finner en 4-kanaler på netthandelen som kan drive subben.

Comment

Originally posted by Pappa View Post
                      Hmm kassa har jo to tilkoblinger, dvs. en til hver subb. Da må du i tilfelle finne en 4-kanaler som kan brokobles i 2 ohm, og det finnes ikke i den prisklassen du er i.

Uansett, du får nok ikke forsterker som kan drive alt sammen til 500 spenn. Kanskje du finner en 4-kanaler på netthandelen som kan drive subben.
                      kan alltids heve budsjettet til 1000 kr for en forsterker...men da vil jeg helst ha noen råd om hvilket merke jeg bør se etter..blir vel bruktmarkedet jeg må lete...den som "dexterdf" selger på qxl, hva synes dere om den?Er den kanskje litt for enkel?...

Comment

den forsterkeren han selger er en tokanaler og alt for liten til deg
                        VW Golf 4
                        Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                        Simen Sormbråten

Comment

bare så litt på finn.no

http://pal.finn.no/finn/bap/object?f...5&WT.svl=Bilde
                          http://pal.finn.no/finn/bap/object?f...75&WT.svl=Link
                          VW Golf 4
                          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                          Simen Sormbråten

Comment

hvis den forsterkeren faller fra 250 i 4ohm til 65watt i 2 ohm så er den neppe noe særlig stabil...

Comment

http://pal.finn.no/finn/bap/object?f...5&WT.svl=Bilde

hahaha, snakk om å prøve å leve på gamle Alpine V12 sitt rykte
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

Comment

Working...
                              X