Da har jeg testet litt på det alle spør om men aldri får svar på
Har en carisma 2002 dette er en bil som er veldig tett og dempet fra bagasje til kupe,ihvertfall for de dypere frekvenser.
Fordelen her er att jeg har muligheten til å vippe baksetet og dette gir en perfekt bass
Men det er vanskelig å overbevise to staute karer i baksetet at det er beste måten å sitte på
flaut er det også når alle vet at du har grøse store basser og mange hundre watt og så kommer det bare dink dink og bink fra bagasjen.
unnskyldingen med av det er mye daukjøtt i veien enner gjerne opp med blåveiser
så på tide å bli mere teknisk,tok med meg gode gamle radio shack db måler.
på min bil ved ca 116 db og en god bassplate i spilleren med ryggen nedfelt
spiller det riktig fint og dynamisk,helt til jeg hiver opp ryggen igjen
da spiller det bare 106-107 db ett tap på 9-10 db.
sikkert noen her med enda verre tilfeller
DA HAR DET STORE SPØRSMÅLET ALLTID VERT : HJELPER DET Å TA UT HATTE HØYTALERNE ?
SVARET ER KORT ..JA
det hjalp i mitt tilfelle med ca 5 db (sitter 6,5"orginalt med slikt gitter montert i hattehylla som jeg lot være igjen,så penere ut en to hull)
da har jeg to 10" i en kasse med port på sidene.Med bassene vent mot ryggen.
Det intresange nå da er å prøve andre stillinger på subben.
med bassen mot seteryggen så hadde jeg minst ristelyder og lavest bass.
med bassene vent oppover mot hattehylle vant jeg ca 2-2,5 db,med en del mere karosserilyder(trengs å dempes litt )
med bassen vent bakover og intil sete vant jeg ca 1,5-2db
med bassen bak i bagasjen vent mot sete vant jeg ca 1,5-2db
alt dette fra baksete i riktig stiling og mål etter at hattehøytalerne er fjernet.
da har db måleren ligget på armlene forran med micken vent forover.
etter å ha kartlagt dette justerte jeg opp bassnivået tilsvarende på sub pre out for å sammenligne basskvaliteten.
Dette ble gjort med 36 år gamle misbrukte ører..
kort svar er ta ned ryggen det låter best,uavhengig av vinkel på subb og nivå fra spiller,best med bassene vent mot kupe,i mitt tilfelle.
de nyansene og forkjellene jeg hører i bassen er for meg viktig og totalt uintresant for andre.
For dem vil det være nok å fjerne hattehøytalerne og justere på spilleren.
BARE Å PRØVE MED ANDRE ORD.
JEG ENDTE MED BASSENE MOT SETE OG RYGGEN FELT NED OG SELVFØLGELIG INGEN HØYTALERE I HATTEHYLLE.
ikke så ofte det sitter noen der og det tar 2 sek å vippe bassene opp mot hattehylle
Har en carisma 2002 dette er en bil som er veldig tett og dempet fra bagasje til kupe,ihvertfall for de dypere frekvenser.
Fordelen her er att jeg har muligheten til å vippe baksetet og dette gir en perfekt bass
Men det er vanskelig å overbevise to staute karer i baksetet at det er beste måten å sitte på
flaut er det også når alle vet at du har grøse store basser og mange hundre watt og så kommer det bare dink dink og bink fra bagasjen.
unnskyldingen med av det er mye daukjøtt i veien enner gjerne opp med blåveiser
så på tide å bli mere teknisk,tok med meg gode gamle radio shack db måler.
på min bil ved ca 116 db og en god bassplate i spilleren med ryggen nedfelt
spiller det riktig fint og dynamisk,helt til jeg hiver opp ryggen igjen
da spiller det bare 106-107 db ett tap på 9-10 db.
sikkert noen her med enda verre tilfeller
DA HAR DET STORE SPØRSMÅLET ALLTID VERT : HJELPER DET Å TA UT HATTE HØYTALERNE ?
SVARET ER KORT ..JA
det hjalp i mitt tilfelle med ca 5 db (sitter 6,5"orginalt med slikt gitter montert i hattehylla som jeg lot være igjen,så penere ut en to hull)
da har jeg to 10" i en kasse med port på sidene.Med bassene vent mot ryggen.
Det intresange nå da er å prøve andre stillinger på subben.
med bassen mot seteryggen så hadde jeg minst ristelyder og lavest bass.
med bassene vent oppover mot hattehylle vant jeg ca 2-2,5 db,med en del mere karosserilyder(trengs å dempes litt )
med bassen vent bakover og intil sete vant jeg ca 1,5-2db
med bassen bak i bagasjen vent mot sete vant jeg ca 1,5-2db
alt dette fra baksete i riktig stiling og mål etter at hattehøytalerne er fjernet.
da har db måleren ligget på armlene forran med micken vent forover.
etter å ha kartlagt dette justerte jeg opp bassnivået tilsvarende på sub pre out for å sammenligne basskvaliteten.
Dette ble gjort med 36 år gamle misbrukte ører..
kort svar er ta ned ryggen det låter best,uavhengig av vinkel på subb og nivå fra spiller,best med bassene vent mot kupe,i mitt tilfelle.
de nyansene og forkjellene jeg hører i bassen er for meg viktig og totalt uintresant for andre.
For dem vil det være nok å fjerne hattehøytalerne og justere på spilleren.
BARE Å PRØVE MED ANDRE ORD.
JEG ENDTE MED BASSENE MOT SETE OG RYGGEN FELT NED OG SELVFØLGELIG INGEN HØYTALERE I HATTEHYLLE.
ikke så ofte det sitter noen der og det tar 2 sek å vippe bassene opp mot hattehylle
Comment