Får ikke dette til å stemme.. har fått en Audison SRx4 i posten som skal klare 2x170W brokoblet, men det er 15A sikring på den? WTF? Trodde effekten Audison oppga var sånn tålelig ærlig jeg.. men 15A*14.4V = maks trekk 216W.. med knallbra virkningsgrad til klasse AB da får jeg maks uteffekt 2x54W, eller 1x108. Eller er det noe jeg ikke skjønner..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
15a sikring, 340W uteffekt
Collapse
X
-
jeg har også lurt på dette.Min har 3x30a og skal klare 4x130w+2x180w i 4 ohm kontunerlig og hele 3900w max i 2 ohm.
men rms watt er jævelig useriøst da dette ofte betyr at det ermålt på 1khz sinus tone ofte med 0,05% forvrengning.
Hender jeg ser dette med 1% forvregning.Ikke akkurat seriøst.
Man sier gjerne at du får ca 40% lavere fra 1khz ved0,05% og går til ordentlig mårling som er målt ved 20hz-20khz ved 0,01%
så hvis du har 100watt rms i 4 ohm så har du ca 60watt målt over hele registeret i 4 ohm.
og jeg vet ikke om noen som pleier å høre på 1khz
har også sett subber(i kasse)hvor dem garanterer 125 db på 300hz
Enda de fleste deler godt under 80 hz. wtf
-
så hvis du har 100watt rms i 4 ohm så har du ca 60watt målt over hele registeret i 4 ohm.
og jeg vet ikke om noen som pleier å høre på 1khz
har også sett subber(i kasse)hvor dem garanterer 125 db på 300hz
Enda de fleste deler godt under 80 hz. wtfMusikk uten bass er som jenter uten Pupper.
Comment
-
Men dette er jo liksom snakk om Audison Ikke Bøss eller Vampire audio 10 000 whatts.. Får håpe den 15A sikringen ikke er på strømkabelen da, det virka liksom så utrolig dumt.. manualen bekrefter at den er 15A da. Hadde det vært to stykker og ampen vært klasse D/G.. da hadde det kanskje nærmet seg, men tror den er klasse AB og tror ikke det er to.. However ampen er prikk lik monoblokka i samme serie.. hms.
NOMINAL OUTPUT POWER (RMS)
@12VDC, THD 0.3% 4 Ohms... 45Wx4
Fuse.................................. strip, 15A
Comment
-
Ja det har min og. Det er noe fishy her. To-kanaleren som presser ut 130W har 20A sikring mens 4-kanaleren på 340W har 15A sikring? Hva i helvete..
BTW det er kun en sikring, ikke to.. Den er av typen du sikkert kan kortslutte i en time før den ryker da, gammel sølvtråd-type.
Comment
-
Kan jeg få prøve meg på en liten teori?
Det behøver ikke å være fishy sånn som jeg ser det.
Det kommer helt ann på hvordan de strømforsyningen på de to forsterkerne er bygd opp.
Maks effekt du kan få ut med batteriets spenning er:
12V / 4ohm = 3A
12V * 3A = 36W
(dette resultatet vil selvfølgelig bli høyrere ved høyrere batterispenning og lavere belastning)
130W / 20A = 6.5V
Her kan det være brukt en ganske vanlig spenningsdelende trafo eller tilsvarende for å gi like mye spenning til hver utgang, dvs halvparten av batterispenningen (eventuellt halv spenning til hver motkoplet transistor).
340W / 15A = 22.6V
For å få mer guffe ut av forsterkeren enn det man klarer ved vanlig batterispenning har man gått inn med en spenningsregulator som øker spenningen. Resultatet er mer guffe (og varme), men mindre belastning på strømtrekket.
---
Okei, bare en teori fra min side. Kan være jeg har misforstått regnemetodene totalt og gått ordentlig på trynet her, så dere får i såtilfelle korrigere meg. Som sagt; bare en teori...Last edited by h-75k; 13-07-2008, 22:19.
Comment
-
Det kan hende ja, men på audisons nettsider står det at nye SRx 4 har max strømtrekk på 24A.
http://elettromedia.de/media/pdf/audison/SRx4.pdfOlav L.
Volvo 740 GLT -90
Comment
-
Originally posted by h-75k View PostKan jeg få prøve meg på en liten teori?
Det behøver ikke å være fishy sånn som jeg ser det.
Det kommer helt ann på hvordan de strømforsyningen på de to forsterkerne er bygd opp.
Maks effekt du kan få ut med batteriets spenning er:
12V / 4ohm = 3A
12V * 3A = 36W
(dette resultatet vil selvfølgelig bli høyrere ved høyrere batterispenning og lavere belastning)
130W / 20A = 6.5V
Her kan det være brukt en ganske vanlig spenningsdelende trafo eller tilsvarende for å gi like mye spenning til hver utgang, dvs halvparten av batterispenningen (eventuellt halv spenning til hver motkoplet transistor).
340W / 15A = 22.6V
For å få mer guffe ut av forsterkeren enn det man klarer ved vanlig batterispenning har man gått inn med en spenningsregulator som øker spenningen. Resultatet er mer guffe (og varme), men mindre belastning på strømtrekket.
---
Okei, bare en teori fra min side. Kan være jeg har misforstått regnemetodene totalt og gått ordentlig på trynet her, så dere får i såtilfelle korrigere meg. Som sagt; bare en teori...
Det her er ikke helt riktig nei
Gidder ikke ta en laang forklaring men hvis du bare har 12 volt railspenning på utgangstransistorene (dvs. benytter deg av en spenningsdeler e.l. for å jukse deg til en bipolar spenningskilde slik at du får +6v refspenning) klarer du ikke trykke ut mer enn 8.48v RMS, dvs. (8.48v^2)/4ohm = 17.9 watt eller deromkring.. dette stemmer vel bra med hvor mye effekt du klarer å få ut av en cd-spiller.
Comment
-
Tja ikke veit jeg.. men jeg målte strømtrekket til ca. 11A RMS når jeg spiller litt høyt, og det er kun gjennomsnittlig.. så det er nok mer at det er valgt en veldig treg sikring, det er peaker på sikkert 30a.. brukte bare tangampmeter og det tracker ikke akkurat kjempefort
Comment
-
Originally posted by Pappa View PostDet her er ikke helt riktig nei
Gidder ikke ta en laang forklaring men hvis du bare har 12 volt railspenning på utgangstransistorene (dvs. benytter deg av en spenningsdeler e.l. for å jukse deg til en bipolar spenningskilde slik at du får +6v refspenning) klarer du ikke trykke ut mer enn 8.48v RMS, dvs. (8.48v^2)/4ohm = 17.9 watt eller deromkring.. dette stemmer vel bra med hvor mye effekt du klarer å få ut av en cd-spiller.
Comment
Comment