Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mange nybegynner spørsmål

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mange nybegynner spørsmål

Skal ha en Audi 80 eller Honda Accord (90-96 mod sedan).

Skal ha bare ha to høytalere, og de skal sitte fremme.

Har prøvd et par andre forum også, uten hell. Så håper det går bedre her

Ellers skal jeg ha:
    Sony CDX-GT620U Spiller
    Alpine SBE-1243R Subwoofer
    Cadence FXA4060 4 kanals forsterker.

Skal spille mest rock/tungrock.

Sitter 10 cm originalt i audien i dashbordet og 13 cm i hondaen i frontdørene. (har tenkt til og bruke original størrelse)

Har mange spørsmål: (Kjempefint om noen tar seg tid til og hjelpe en som ikke kan noe hehe)

Hva er remote kabel? Hva brukes den til?

Hvor skal minus kabelen kobles til?? (er dette det samme som jord?)

Skal antenne kabelen kobles rett i spilleren? (som fra den gamle spilleren)

Skal som sagt ha en 4 kanals forsterker og brokoble to av de til sub. Hvordan brokobler man?

Hvordan skal man legge opp kablene inne i bilen, med tanke på dører, dashbord, (hvor i bilen skal kablene ligge), og hvilke kabler skal ikke ligge sammen osv?

Vil denne kabelpakken holde til en Honda Accord eller Audi 80?
    http://www.bilstereospesialisten.no/...=53&c2=720&c3=

Eller må jeg ha lenger eller tykkere kabler? (vil helst overdimensjonere litt for og være på den sikre siden, og god kvalitets kabler er viktig)

Lønner det seg og ha forsterkeren i bagasjerommet ved siden av bassen?

Skal legge 1200 - 1700 kr i høytalerne. Har tittet litt på 4" som passer til Audien.

Hvilken av disse er best?

Alpine Type-E 4"(10cm)
    FOCAL 100CA1 4" (10cm)
    Ground Zero GZRC 4"
    Infinity Kappa 42.7i 4"
    Polk Audio db-401
    JBL GTO-427 4"
    DLS 424 4"
    FOCAL 100CVX 4"

Ble veldig mange spørsmål, men fint om noen tok seg tid.

På forhånd takk!
    Last edited by ole; 17-07-2008, 22:55.

Hva er remote kabel? Hva brukes den til? - Remote gjør så at forsterkeren kun er på når spilleren er på.

Hvor skal minus kabelen kobles til?? (er dette det samme som jord?) - Jord = Minus

Skal antenne kabelen kobles rett i spilleren? (som fra den gamle spilleren) - Antenne skal rett i spilleren ja.

Det var det jeg følte jeg var kompetent nok til å svare på. :P

Comment

Kan tilføye at kabler trekker man langs gulvet og gulvlistene ytterst mot dørene.

Legg signal kabel på ene siden av bilen. Og strøm på den andre for å hindre at du får dynamorstøy på signalkabelen.

Brokobling av en forsterker betyr at man bruker + fra den ene kanalen og - fra den andre kanalen. siden du har 4 kanaler vil du brokolbe to av dem til sub, og bruke de to andre til frontsettet ditt.

Comment

Det er ingen Fasit på hvordan man legger kabelen...
        Erik-Andre har den vel under bilen f.eks.

Og det er ikke alle forsterkere som tåler brokobling, og det er ikke alltid pluss til minus, du må bruke forsterkerens oppgitte måte å koble på.
        (mener på at jeg har sett noen som har hatt pluss til pluss)
        Mvh
        Rolf Try Nygård

Comment

Ok. Tusen takk for svar!
          Så hvis man velger og strekke de langs gulvet, hva skal man feste de med?
          Og de skal da ligge på utsiden (synlige) av gulvlisten?

Hvis jeg har forstått det riktig skal minus (jord) bare kobles til f.eks setebelte eller noe? Noen som har et godt forslag på en bra plass og koble minusen hvis man skal ha forsterken bak? (i bagasjerommet)

Fremme ved spilleren ligger det vel pluss og minus klart fra den forrige spilleren?
          Eller blir de for underdimensjonerte?
          Slik at man bare trenger og strekke til forsterker?
          I så fall hvor henter man ut strømmen fra batteriet?

Er det noen som kan svare på resten av spørsmålene?

På forhånd takk!
          Last edited by ole; 17-07-2008, 22:44.

Comment

I Audi 80 er det kanaler som går på gulvet fra kick-panel bak i baksetet. Disse er veldig greie å legge kabel i. Du river av de dekslene som er opphøyd fra lista, disse bør du klare å få av med fingrene, men hvis ikke kan du bruke en liten flattrekker. Når du har fått av dekslene ser du skruene som holder kanalene på plass, skru ut disse så er det bare å dra av hele dritten. Så legger du kabel under her, det er t.o.m. en skillevegg her. Disse kanalene er også relativt romslige, jeg har f.eks. 2x6mm2, 3 par rca kabel, 2 par 4mm2 høyttalerkabel og 2 par 2.5mm2 høyttalerkabel i kanalene mine uten noe særlig problem.

For å få kabel inn i dørene er det greiest å ta av sparkedekslene (ved fothviler), da må du ta ut en liten propp på dem og skru ut en skrue. Deretter er det bare å dra dem ut rett mot deg (ikke opp eller ned). Du skjønner åssen de sitter når du har fått av den ene

Inni her er det masse reléer og sikringer og sånn dritt, men det er også gjennomføringer til dørene her og ganske sikkert noen som er ubrukte, det er en stor propp laget i isopor som er veldig grei å dra ut og tre ledningene inn i (er et snitt i den). Så er det bare å skyve ledningene inn i døra imellom gjennomføringen, det kan hende du må ta av gummibelgen imellom døra og bilen, det måtte jeg. (PS ikke ta av belgen altså men ta den løs og tre ledningene imellom den, og så feste den igjen).

Ps er ganske sikker på at det går an å få 5.25" i døra uten noe særlig problem.
            Last edited by Pappa; 17-07-2008, 22:45.

Comment

Er det høytaleruttak i dørene på Audi 80? Sitter det altså originalt der? Trodde det bare var i dashbordet fremme? I hvert fall det jeg har blitt fortalt før og at det er kun 4" det er plass til. Eller tar jeg feil?

Comment

Originally posted by ole View Post
                Er det høytaleruttak i dørene på Audi 80? Sitter det altså originalt der? Trodde det bare var i dashbordet fremme? I hvert fall det jeg har blitt fortalt før og at det er kun 4" det er plass til. Eller tar jeg feil?
                Hvis ikke jeg husker helt feil kunne siste generasjon Audi 80 leveres med flere stereoalternativer, hvor den ene var midbass i døra, mellomtone i dashen og diskant (bose anlegg elns), så tror det er gjort klart. Jeg kan sjekke det opp på vwaudi-club hvis du ikke er medlem..

Comment

Ok, takk for svar. Er det noen som kan svare på resten av spørsmålene?

Comment

http://www.bilstereospesialisten.no/...=53&c2=720&c3=

Noen som vet om denne kabelpakken holder til det oppsettet jeg skal ha (med tanke på tykkelse og lengde?
                    Eller bør jeg oppgradere til 35mm? Vil helst overdimensjonere litt for og være sikker.

Skal legge 1200 - 1700 kr i høytalere, noen som vet hvilken av disse høytalerne som er best til rock/tungrock?
                    Hvilken av disse er best?

Alpine Type-E 4"(10cm)
                    FOCAL 100CA1 4" (10cm)
                    Ground Zero GZRC 4"
                    Infinity Kappa 42.7i 4"
                    Polk Audio db-401
                    JBL GTO-427 4"
                    DLS 424 4"
                    FOCAL 100CVX 4"

Er det greit og stasjonere forsterkeren bak i bagasjerommet sammen med subwooferen? Og jorde rett i karroseriet i bagasjerommet?

Ligger det pluss og jord kabler klart fra den gamle spilleren og til den nye?
                    Eller bør man evt bytte ut en eller begge disse?

Comment

De beste koax elementene jeg har hørt til under 2000,- er Soundstream Tarantula SST serien. De finnes også som 4" og koster veil kr 895,-
                      http://www.engenaudio.com/Produkter/...eam/SST3.5.jpg
                      Mvh
                      Lars Engen

Comment

Takk for svar. Noen som er enig i dette?
                        Eventuelt har andre kommentarer/tips?

Comment

kabelpakka holder helt sikker til deg, og kablene er lange nok til begge bilen du ser på. ser også ut til at det følger med kabelsko store nok til ledningene med skru kontakt så du slipper å lodde.

du må nok kanskje kjøpe den en ekstra signalkabel siden du skal bruke fire kanaler.. evt kan du kjøpe ett y-ledd med det er vel ikke å anbefalle.

minus/jord kan du gjerne koble på ett setebeltefeste eller andre bolter som er festet i karossen på bilen. puss vekk litt lakk så du får kontakt med bart metall og mål gjerne med ett multimeter at du har god jording..
                          sleng gjerne på litt antirust etterpå så det ikke ruster der du har pussa vekk lakken.
                          96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
                          Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
                          tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

Comment

Takk for svar!
                            Forhørt meg litt med nettbutikken og de sier at 4" gode høytalere samt en grei forsterker ikke vil dekke lydbilde godt nok, stemmer dette? (i tilegg til subwoofer selvfølgelig)

Han anbefalte 6*9 i hattehylla, men jeg har hørt mer positivt om 16 cm så jeg tror jeg går for det i steden hvis jeg skal ha 4 høytalere (hvis dette er nødvendig?) Eller tar jeg feil ang størrelsen?
                            Men hvis jeg skal dette må jeg vel også ha en større/evt ekstra forsterker enn 4 kanals eller?

Jeg har også tittet litt på andre oppsett og har funnet ett jeg liker litt bedre tror jeg.

Sony CDX-GT620U Spiller http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736
                            I
                            nfinty Kappa 42.7I 4" høytalere pluss evt andre??? http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

JBL GTO-1204BR Subwoofer(er denne grei?) http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

JBL GTO504 Forsterker
                            http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736
                            Eller:
                            Lightning Audio S4.400.4 Forsterker http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

Ser at lightning forsterkeren har flere watt pluss delefilter, men han i nettbutikken anbefallte JBL forsterkeren til rock. Hva tror dere? Ser ut til at Lightning forsterkeren er bedre eller?

Lanzar AMPKIT4 kabelsett http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

Hva er spade og ringterminaler til?

Hvor stor sikring bør jeg ha til plusskabelen på forsterkeren?

Hvor stor sikring bør jeg ha på remote kabelen?

Comment

4" og sub vil nok bli litt fattig i midbassen.

Såvidt jeg kan se har du ennå ikke bilen i gården? Vent til du har kjøpt bil og utforsk mulighetene derifra. Vil absolutt anbefale dørplassering og minst 5.25" eller større hvis det er mulig i bilen din.

Glem bilstereoen før du har bilen.. greit nok at du sikkert vil begynne å installere så fort du får nøklene i hånda, men det er så jævlig kjipt når noe ikke passer.

PS siste pakka di tror jeg nok du blir misfornøyd med uansett hvilken forsterker du velger.

Comment

Working...
                              X