Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varmt element...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Varmt element...

Jeg har et Hertz hx 300 i en portet kasse...å nor jeg spiller høy så blir elementet litt varmt i midten.....tilfører jeg for mye effekt da?

Hvor varmt blir det da? ikke i celcius, men det blir ikke så varmt at du "brenner" deg på det liksom?

Det er jo normalt at det blir litt varmt, siden det er masse friksjon, men blir det for varmt bør det blinke en varsellampe hos deg.. Ikke fysisk, men psykisk:P
    Mvh.
    Roy
    Mob: 40 30 99 06

Comment

Nei ikke så varmt at jeg brenner meg, men det er en liten lunk ja.
      Jeg kan ikke kjenne om det lukter brent heller....for det gjør det i bilen ifra før
      Hadde det nettop kjekt med et gammelt element, å det fikk juling.....å døde
      Last edited by Torris; 18-07-2008, 19:55.

Comment

nå må du ikke spille i stykker elementet du akkurat har kjøpt av meg da:P
        Passat 3B 1999 mod
        Kenwood, focal, pioneer, hertz

Comment

Originally posted by Markro View Post
          nå må du ikke spille i stykker elementet du akkurat har kjøpt av meg da:P
          Nei, det er derfor var litt bekymret....vil jo ikke det....

Comment

helt normalt at det blir noe temp i midten hatt firkantet kicker L7 og de ble gode og varme, men da kjørte vi ca 2500w på også da

Comment

Originally posted by golfnos View Post
              helt normalt at det blir noe temp i midten hatt firkantet kicker L7 og de ble gode og varme, men da kjørte vi ca 2500w på også da
              Ok, jeg får følge litt med da....går sikkert greit...

Comment

Svært liten del av effekten som dyttes inn i elementet omsettes til lydenergi, det aller meste forsvinner bort som varme. Med andre ord helt normalt.

Noe friksjon er det derimot ikke, ettersom spolen ikke tar borti noe

Comment

OK, da kjører jeg på til det lukter svidd.........hehe, neida.......jeg er vertfall ikke bekymret lengre!

Comment

Originally posted by epifant View Post
                    Svært liten del av effekten som dyttes inn i elementet omsettes til lydenergi, det aller meste forsvinner bort som varme. Med andre ord helt normalt.

Noe friksjon er det derimot ikke, ettersom spolen ikke tar borti noe

Vel, friksjon var kanskje ikke det rette ordet, men var det eneste jeg kom på i farta sånn at jeg skulle bli forstått.. =)

Er jo mye fram og tilbake liksom, så det blir varme, sånn er det bare=) Er ikke noe stress om det blir varmt.. Det skal være sånn.. Men begynner det å lukte brent som du sier, og det blir unaturlig varmt, da er det noe som ikke stemmer.. Men-men.. Jeg er for full til å snakke seriøst nå, vi snakkes :P
                    Mvh.
                    Roy
                    Mob: 40 30 99 06

Comment

Dette elementet ble da 1 dag gammelt hos meg......lurer på om det er forsterkeren min som det kan være noe galt med?
                      Det var ikke noe forvrengning da det skjedde,jeg spillte på full guffe i ca 10min...kjennte såvidt litt svidd lukt etter at det sluttet å spille....
                      Jeg kjører 1 par 6*9 nå, å det går kjempefint..
                      Hva kan det være med forsterkeren som gjør at det bare ødlegger elementer?

Comment

Hva slags forsterker snakker vi om?
                        Jeg hadde en VPA 11500 som leverer MYE og jeg straffa to kicker CVS 12" subber så ufattelig at det ikke skulle vært lov. Kom til og med litt lukt, men alt lever i beste velstand.

Når vi målte anlegget sa keko på Bilradiospes at han hadde aldri trodd at de CVS elementene i orginal kasse klarte å levere 142dB

Det jeg mistenker hos deg er dårlig jording eller at du spiller så høyt at du mater elementet med likestrøm. Viktig å ha nok strøm.
                        MSN: smack_me@hotmail.com
                        IRC: #bimmers.no @ quakenet

Comment

Jeg har en eldre Kenwood kac1023......jeg har 2 stk 21mm2 minuskabler som er boltet fast i sikkerhetsselen, der er det ikke noe lakk eller noe som skal hindre god strømføring....likestrøm får du vel om forsterkeren begynner å klippe?
                          Hvordan finner man ut om den leverer likestrøm?

Comment

Det er ikke alltid like lett å se/høre/merke på sub, spesielt ikke om dette er en sedan med bagasjerom da denne isolerer en del.

Men noen små regler er blant annet at "gain" ikke bør gå stort mer enn 50-60% samt at det er stor fare for at du får likestrøm når lysene på bilen starter å blink/dempe.

Du hører det også blant annet om bassen går fra fin til stygg dunking.

Det er ikke alle forsterkere som går i protection av den grunn.
                            MSN: smack_me@hotmail.com
                            IRC: #bimmers.no @ quakenet

Comment

Gain står på ca 40%....jeg har en mercedes 124 stajonsvogn....der jeg hører bassen veldig godt.....lysene blinket bare bittelitt...den trekker vel sikkert veldig med strøm når den leverer likestrøm....
                              Bassen var fin og tight hele tiden....litt ekkelt når jeg ikke hører om noe er galt før det er forsent......

Comment

Working...
                              X