Dette er jo et faktum som ofte blir skrevet litt om men aldri grundig nok forklart synes jeg. Er det noen som kan tenke seg å skrive litt om de forskjellige målemetodene? Det er jo snakk om kina-watt og Genesis-watt, hva er egentlig forkjellen???
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Forskjellige måter å måle effekt...
Collapse
X
-
Forskjellige måter å måle effekt...
Last edited by Tobbelobb; 27-07-2008, 18:06.Thor-Brede Kvalvåg
Mercedes-Benz W124 300CE Bilstereoprosjekt!
Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500
Tags: None
-
Originally posted by Tobbelobb View PostDette er jo et tema som ofte blir skrevet litt om men er det noen som kan tenke seg å skrive litt om de forskjellige målemetodene. Det er jo snakk om kina-watt og Genesis-watt, hva er forkjellen???Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.
-
Ja selølgelig, det jeg mener er at noen fabrikanter måler jo med 12v og andre med 14,4(etter hva jeg har forstått). Jeg er egentlig på jakt etter hvordan enkelte merker kan måle og merke en forsterker med 1200w på en målemetode mens den blir målt til 1300w på en anen metode.Thor-Brede Kvalvåg
Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500
Comment
-
Originally posted by Tobbelobb View PostJa selølgelig, det jeg mener er at noen fabrikanter måler jo med 12v og andre med 14,4(etter hva jeg har forstått). Jeg er egentlig på jakt etter hvordan enkelte merker kan måle og merke en forsterker med 1200w på en målemetode mens den blir målt til 1300w på en anen metode.Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.
Comment
-
CEA2006 er vel den eneste målestandarden.
http://www.cea2006.com/howtomeasure.htm
Ikke alle bruker denne, siden det koster peng...
Comment
-
"Genesis" watt synes jeg egentlig er tåpelig, men greia er at de måler effekten inn i 8 ohm (eller 6 ohm) istedenfor 4 ohm som er mest vanlig. Effekten på kina-forsterkere er vel effekten den trekker når man kortslutter utgangene med maks gain og lynnedslag inn på RCA inngangene.
Comment
-
Originally posted by Pappa View Post"Genesis" watt synes jeg egentlig er tåpelig, men greia er at de måler effekten inn i 8 ohm (eller 6 ohm) istedenfor 4 ohm som er mest vanlig. Effekten på kina-forsterkere er vel effekten den trekker når man kortslutter utgangene med maks gain og lynnedslag inn på RCA inngangene.
Comment
-
rms watt er uansett etter min målestokk useriøst.
å måle etter 14,4 v så lenge det er oppgitt er seriøst da alle forsterkere får dette på de fleste biler/ dynamoer.(vil nesten si at det er noe galt hvis du ikke har over 14 volt på bilen)
grunnen til at jeg synes at RMS watt er useriøst er fordi det er målt etter en sinus tone på 1khz.Noe som i værste fall gir en dobbling av efekten og normalt ca 30% mere.
Dette sier veldig lite om hva en forsterker klarer over hele registeret fra 5hz-20khz.
På bilstereo i vanlig klasse er det godkjent å måle i 4 eller 2ohm da de fleste høytalere har denne motstanden.I motsetning så blir hjemme hifi når det måles seriøst vel og merke altid målt i 8 ohm derav de lave watt efektene.
Derfor har de fleste begynt å måle dette også i 4-6ohm og i rms.
typisk kan en forsterker som leverer
50 watt i 8ohm 20hz-20khz gi ca
80 watt i 8 ohm rms (1khz) som igjen kan f.eks også være
80 watt i 4 ohm 20-20khz og veldig typisk så får du da
110 watt i 4 ohm rms 1khz så kan du få videre
200 watt i 2ohm rms 1khz og hvis forsterkeren er stabil så får du
400 watt i 1 ohm rms 1khz.
dette er kun generelt og ikke riktig på alle forsterkere men en typisk måling.
når det gjelder volt så kan man si at det er mere seriøst å oppgi efekt i 12 volt
og da vet du at hvis forsterkeren er laget for høyere spenning så vil du også få mere efekt.
Går du fra 12 v - 14,4v så måles det også normalt 40% mere efekt.
Det som selger for en vanlig forbruker er masse efekt til nesten ingen penger.
DERFOR er det altid på bilstereo oppgitt enten 13,8 eller 14,4 volt og brokoblet i 2 ohm så får du så så mye efekt "PEAK" ELLER MAX.
SÅ der kom enda ett begrep. PEAK er hva en forsterker klarer å levere i en målt motstand gjerne over kortest mulig tid før den plutselig blir svidd av.
Så hvis du da ser på målingen over som gir 200watt i 2ohm ved rms 1khz så kan dette pluselig bli 350watt kanskje mere i noen tilfeller.
Og bare får å få inn mest mulig på dette innlegget så kan vi begynne å prate om forvregning som ofte blir oppgitt i %.
på seriøs hjemmehifi i tyngre klasse blir watt ofte oppgitt med 0,001%forvregning målt over hele registeret 5hz-20khz og i 8 ohm.
Slik er det ikke på bil.
Der blir det gjerne oppgitt efekt i 2 eller 4ohm rms(1khz) ved 0,1% forvregning.Mindre seriøst ser vi 0,5%.
Beste jeg har sett på bilstereo er 0,01%
jo høyere forvregning dess høyere watt.
Men alle disse målemetodene er forsåvidt greie for de som har noe innsikt over dette
Så neste gang dere ser en forsterker som koster ingenting og har 3800watt så er det gjerne en peak efekt målt i 2ohm rms med 0.5%
Comment
-
Takk for et fyldig og informativt svar . Det var dette jeg var på jakt etter!Thor-Brede Kvalvåg
Comment
-
2fastgt4 - jeg er enig i at måleenheten "RMS watt" kan være useriøst, det avhenger mest av hva produsenten legger i "RMS". Som du nevner har du noen av de useriøse med 1khz sinustone, men du har også noen som måler med 20hz-20khz hvit støy o.l. også.
Comment
-
De fleste oppgir RMS fra 20Hz til 20KHz, 1KHz er vel det man kalte DIN power før. Jeg trodde alle oppga RMS ut fra hele frekvensspekteret jeg, men mulig det har blitt mye juks på markedet ja..Roar Sørlie
Tlf 90127075
Strandgata 26; mitt andre hjem :P
Comment
-
så vidt meg beskjent så ble DIN watt altid oppgit i 1khz ja.
mulig jeg har gleppi lidt på rms watt og hva det står for men hvis jeg kaller det em trykkleif så tror jeg nok de fleste alikevel har fått en bedre insikt i hvordan/hvorfor en 2x100watt forsterker plutselig er på 1000watt med store bokstaver på eska
Comment
Comment