Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp med kassemål til BM Z3-12Pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp med kassemål til BM Z3-12Pro

    Har nettopp kjøpt 2 stk BM Audio Z3-12Pro. Sikkert ikke noe bra i manges øyne, men godt nok for min del.
    Er det noen her som kunne hjulpet meg med å regne ut volume til en bandpasskasse til disse 2. Har en 3 kamret kasse stående på 30/30/45 liter, men er jo ikke sikkert det vil funke optimalt.

    Her er noen data på elementene:

    revc: 3,145ohm
    fo: 38,762hz
    zmax: 30.4823 ohm
    sd: 0.038sqm
    bl: 10.514tm
    no: 0,224%
    spl: 85.526db
    qms: 4,704
    qes: 0,790
    qts: o,676
    vas: 31,461 liter
    cms: 147.869 um/n
    mms: 114.010 gram
    mmd: 109.631gram
    levc: 23.676mh
    krm: 10.895
    kxm: 23.676
    em: 0.645
    exm: 0.664
    xmax: 16mm
    pmax: 1700w
    ebp: 49.0658
    vd: 0.0608ft3

    Hadde ikke gjort noen om noen hadde orket å forklare meg hva alle disse tallene betyr.
    sigpic

  • #2
    kunne dratt nytte av å følge med her jeg og:P bruttern har akkurat handla seg to sånne også blir vel å bygge kasse snart:P
    MVH, Øivind Sandvik
    sigpic
    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
    www.sandviksbassogbongel.com

    Comment


    • #3
      har to sånne jeg og.
      har kun prøvd 55liters kasse(pr element)lukket og portet.
      foretrakk portet i min sedan.
      forkjellen med port var en renere og sjappere bass som også spilte en del høyere på samme volum.+ at elementet fikk kortere vandring.
      Bassen virket fyldigere lukket.

      Holder på å skråskjære fronten på kassa for å få den til å følge seteryggen og gi noe mere bagasjeplass
      blir da ca 46liter og vil da prøve med port.

      mulig jeg senere prøver en kasse som er enda mindre da dem anbefaler ca 43liter eller noe.

      keep me postet hvis du får prøvd dem i båndpass kasse

      Comment


      • #4
        hvor stor port brukte du på 55liter? og evt lengde?
        MVH, Øivind Sandvik
        sigpic
        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
        www.sandviksbassogbongel.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by NoZ_87 View Post
          hvor stor port brukte du på 55liter? og evt lengde?
          da bruksanvisninga har forslag på 50 L og 42,4L SÅ SJANGSA JEG BARE.
          HAR 0 PEIL PÅ SÅNT.
          Men prøvde på 8x10cm åpning og 32 cm lang.
          Må dog innrømme at det ble feil.
          Siden kassa var ganske stor og firkantet og tung så tok jeg å skråskjerte fronten så jeg kunne dytten nærmere setet.
          Sparte 12cm på det i bagasjenBrukte samme port og det ble mere feil i dypbassen,kassa er nå på 46L.
          Det er dog bedre lyd nå om man spiller dunka dunkamusikk.Enormt kraftig bass

          Er ikke flink til å lage kasse men har akkurat skaffet meg sirkelsag slik at kuttene blir litt rettere nå en med stikksag.

          Føler at jeg har øvd meg nok nå så neste kasse blir på 42,4L med port på ø 10,16 x 28,5cm lang som det står i bruksanvisninga

          Problemet nå er at det ikke finnes rør som er ø10,16 men bare ø10cmm
          og da lurte jeg på om lengden må bli lenger eller kortere?

          etter det jeg har forstått så kan tynnere rør være kortere er det riktig

          min erfaring foreløpig er at disse elementene låter best i liten kontra stor kasse,men det hadde nok hjulpet en del om porten var riktig

          Comment


          • #6
            At porten er riktig har mye å si ja... Gå for det som er anbefalt du, men det er nok 10 cm port de refererer til. det er jo bare en diferanse på 1,6 mm og det har jeg liten tro for at skal ha noe innvirkning... Har ikke fått elementene enda, men har fått forsterkeren i havn så nå gleder jeg meg til å få prøvd...
            sigpic

            Comment


            • #7
              vilken forsterker er det
              bruker to fra boschmann selv.

              Comment


              • #8
                De er på tur i posten. Fikk 2 stk for 1160 kr m/frakt på netthandelen. De skal kjøres på en MDS Audiophile monoblokk så de skal få nok strøm i allefall...
                sigpic

                Comment


                • #9
                  bruker boscmann sin 6 kanaler.

                  2x180 watt brokoblet pr element og det trøkker det også

                  blir sikkert bare bedre den kombon din.

                  ble ferdig med en kasse i går for en stk 12" på 42,5 liter med anbefalt port.
                  Har aldri bare kjørt med en bass før men har brukt balancen og når jeg vrir den til 1 har det låti ganske dødt før,i forhold til to.

                  Nå låt det overaskende bra med 1

                  kommer tilbake når jeg får ferdig den andre,lettere å sammenligne da.

                  tror nok du også bare må prøve å feile med bandpasskassa di.
                  Litt vanskelig å si hva som blir bra

                  Comment


                  • #10
                    har fått ferdig 2 kasser nå på 42,5L og det låter veldig greit.Kunne sikkert fått det enda bedre men erfaringa tilsier at det jeg får i ekstra ett sted i bassen mister jeg ett annet sted

                    men til 900 kr inkludert frakt for to av disse bassene og gratis spon fra jobben så gjør dette underverker

                    fått bassene enda du eller?

                    Comment


                    • #11
                      Tok sin tid før jeg fikk subbene, men nå er de endelig her. Henter dem på posten i morgen og de skal rett i kassa. Blir spennende å se om det vil funke.
                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        husk at de låter bedre etterhvert som du får spilt på de

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TheCharger View Post
                          Tok sin tid før jeg fikk subbene, men nå er de endelig her. Henter dem på posten i morgen og de skal rett i kassa. Blir spennende å se om det vil funke.

                          og hvordan fungerte dette?

                          Comment

                          Working...
                          X