Announcement

Collapse
No announcement yet.

Instillinger på forsterker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Instillinger på forsterker

Jeg har kjøpt meg ny forsterker, en Rockford Fosgate T600-4 og lurer litt på Hertz instillingene på denne.
    skal bruke denne til å drive 2 par med rockford X152s komponentsett på 100 Watt RMS.

Forsterkeren har disse hertz instillingene:
    Crossover Controls Front High-Pass (HP): 50-500Hz 24dB/octave Butterworth
    Front Low-Pass (LP): 50-500Hz 24dB/octave Butterworth
    Rear High-Pass (HP): 50-500Hz 24dB/octave Butterworth
    Rear Low-Pass (LP): 50-500Hz 24dB/octave Butterworth

høytalerne har disse instillingene :
    Frequency Response 70 Hz - 22 kHz
    Sensitivity 88 dB

Så spørsmålet mitt er skal jeg stille hertzn på 70 ? eller skal jeg stille den på 500Hz på forsterkern? driver dem i High-pass, men burde jeg drive dem i Normal ? Håper noen kan gi meg en leksjon med det der med Hertz, vil spille høyt, men vil også spille fint.

sett forsterkeren så den spiller hele frekvensregisteret å så deler du på cd-spillern i stedet er mye enklere
    MVH, Øivind Sandvik
    sigpic
    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
    www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Hva har du utenom denne forsterkeren og komponentsettene da?

Comment

1: feil plass å poste
        2: Ikke alle spillere som har innebygd delefilter vettu NOZ_87
        Mvh
        Rolf Try Nygård

Comment

Originally posted by freddie View Post
          Hva har du utenom denne forsterkeren og komponentsettene da?
          har 2 stk dynaBel 10" subber,
          er delefilter på komponentsettet, men bruker pc(carputer) til å styre anlegget, ikke cd spiller bare dvd-rom

Comment

Det beste er jo at du setter deg ned og lytter selv. Skal frontsettet deles, bruker du High-pass filteret, det vil filtrere vekk frekvenser under det området du angir (f.eks 70hz, her med 24db pr. oktav), Low-pass er omvendt, du fjerner frekvenser over angitt område(denne brukes til subwoofer/bass)
            Do-It-Yourself - DIY stash

Comment

Originally posted by Auto-Bilstereo View Post
              Det beste er jo at du setter deg ned og lytter selv. Skal frontsettet deles, bruker du High-pass filteret, det vil filtrere vekk frekvenser under det området du angir (f.eks 70hz, her med 24db pr. oktav), Low-pass er omvendt, du fjerner frekvenser over angitt område(denne brukes til subwoofer/bass)
              måtte en Sunndaling til for å forklare meg dette bra Thank you :P
              bare få ferdig kassene og sette på plass forsterkerne i kveld no så blir det å koble på kabler og justere litt så er jeg klar til dB-drag på lørdag

Comment

low pass = lave frekvenser passerer
                high pass = høye frekvenser passerer

Som Auto-Bilstereo sier må du nesten prøve deg frem til delefrekvensene, da disse varierer med plassering, montering, samspillet komponentene mellom osv. EDIT: glemte å nevne at høypassfrekvensen til frontsettet slett ikke trenger å bli det samme som lavpassfrekvensen på bassene, det er f.eks. mulig at det blir best å dele frontsettet på 75 hz og bassene på 55 hz. Men det lytter og prøver du deg som sagt frem til

Om du har carputer kan du jo fint kjøre filtrering, EQ, tidskomp osv. derfra med software. Sjekk f.eks. ut norske Audiolense. Koster like mye som en billig forsterker og gir deg masse muligheter. Du kan også bruke VST-hosten Console og passende VST-plugins.

Comment

Originally posted by vangen View Post
                  måtte en Sunndaling til for å forklare meg dette bra Thank you :P
                  bare få ferdig kassene og sette på plass forsterkerne i kveld no så blir det å koble på kabler og justere litt så er jeg klar til dB-drag på lørdag
                  Hell yeah :=)
                  Do-It-Yourself - DIY stash

Comment

Originally posted by Auto-Bilstereo View Post
                    Hell yeah :=)
                    ble iallefall lyd i går men bare i subbene, høytalerne tar jeg i dag slo ut 2 bilalarmer i garasjen i kjøpesentret der jeg bor og dem var helt på andre sia av garasjen :P

Comment

Working...
                    X