Announcement

Collapse
No announcement yet.

Porta kasse, trenger hjelp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Porta kasse, trenger hjelp!

    Dette har sikkert blitt spurt om mange ganger før, men jeg prøver allikevel!

    Hadde tenkt å gå til innkjøp av kasse nå, å fant en som passer perfekt inn i min bil(volvo 740 sedan)
    Problemet er da om den passer sammen med mine bassere?
    -boxter pro eliminator. qts:0,36, vas:55,48, fs:31,14
    Har lekt meg litt med bassbox pro og hvis jeg har fostått det rett så bør jeg ha 111l volum i kassa (portet).
    Problemet er da at den kassa jeg har sett på kun er på ca 75-80 liter

    De basserne jeg har blir nok byttet ut etterhvert, men ettersom bilen er noget vanskelig å bygge kasse i vil jeg tro det lønner seg å kjøpe bassere som passer til kassa istedet for kasse som passer til basserne
    Og bare for å nevne det, jeg er ikke ute etter mest mulig DB, jeg er bare ute etter noe med grei lyd som ikke tar opp hele bagasjerommet




    Det egentlige spørsmålet mitt blir da hva som skjer med lyden hvis jeg har for liten/stor porta kasse?

    Hvis ønskelig kan jeg se om jeg får lagt ut bassbox pro fila ett sted

    Er takknemlig for alle svar

    - Daruu
    1989 Volvo 740 GL

  • #2
    Det programmet ditt må nok ha en bug, for de tallene der stemmer ikke.
    Veldig grovt regnet kan man si at et element som har Qts på 0,37 skal ha kasse så stor som Vas for lineær frekvensgang.
    Den kassa vil da ha f3 omtrent rundt Fs.

    Høyere Qts trenger større kasse for å fortsatt være lineær.
    Høyere Qts i for liten kasse gir en forhøyning i frekvensgangen OG dårligere transienrespons.
    Dette kan man til en viss grad utjevne ved å tune kassa lavere, men det er en balansegang som krever erfaring for å få bra resultat.

    Bassreflekskassenes dårlige rykte ligger nettopp i at mange putter for mange - eller for store - elementer i for liten kasse.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Okey jeg må innrømme at jeg ikke skjønte alt i innlegget ditt :P

      Men jeg skal altså ha 2 slike boxter bassere i samme kassa, derfor kassevolum 111l grovt regna. Dette burde jeg jo selvfølgelig ha presisert i førstposten! (regna med at det var dette som du mener var feil, er ikke helt inne i alle utrykkene)

      Så det er ikke bra at kassa er for liten altså, men det gjør ikke så mye om kassa er for stor? forsto jeg det rett?

      Takk for svar ihvertfall

      Edit: jeg skal jo etterhvert bytte ut de elementene med noen andre også, så om de ikke spiller optimalt i den kassa gjør ikke SÅ mye så lenge det er mulig å få tak i 2x 10" som spiller bra i kasse med disse målene

      Edit nr 2: er forøverig ei slik kasse det er snakk om http://www.backesljudbygg.se/volvo/b252.htm
      Last edited by daruu; 09-08-2008, 00:28.
      1989 Volvo 740 GL

      Comment


      • #4
        Originally posted by daruu View Post
        Så det er ikke bra at kassa er for liten altså, men det gjør ikke så mye om kassa er for stor? forsto jeg det rett?

        Takk for svar ihvertfall

        Edit: jeg skal jo etterhvert bytte ut de elementene med noen andre også, så om de ikke spiller optimalt i den kassa gjør ikke SÅ mye så lenge det er mulig å få tak i 2x 10" som spiller bra i kasse med disse målene

        Edit nr 2: er forøverig ei slik kasse det er snakk om http://www.backesljudbygg.se/volvo/b252.htm
        Med mindre det er uhyggelig tynne vegger i den kassa er ikke den på mer enn rundt 55 liter, og det er for lite.
        Største problemet med den kassa er portlengden, den er alt for kort og tuningen blir dermed for høy, noe som gir slaskete og upresis bass.
        Men hvis det kun er en midlertidig løsning er det jo bare å prøve.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Ah okey

          Får se litt hva det blir til da, blir det helt forjævelig går det vel muligens ann å kle igjen porten å bruke den som lukket istedet?

          For det blir ikke optimalt med den kassa uansett hva man putter inn, ettersom den er tuna for høyt?

          Takk igjen for at du gidder å svar

          Edit: Prøvde å "kle igjen" kassa i bassbox, altså lukket kasse med samme mål, å var f3'n på 71,62 hz og det blir vel også noe høyt?
          Last edited by daruu; 09-08-2008, 12:15.
          1989 Volvo 740 GL

          Comment


          • #6
            Originally posted by daruu View Post
            Ah okey

            Får se litt hva det blir til da, blir det helt forjævelig går det vel muligens ann å kle igjen porten å bruke den som lukket istedet?

            For det blir ikke optimalt med den kassa uansett hva man putter inn, ettersom den er tuna for høyt?

            Takk igjen for at du gidder å svar

            Edit: Prøvde å "kle igjen" kassa i bassbox, altså lukket kasse med samme mål, å var f3'n på 71,62 hz og det blir vel også noe høyt?
            Det kan nok hende at det blir litt spinkelt med lukket kasse ja, men det er jo verdt et forsøk.
            Den kassa er nok beregnet på folk som ikke er veldig opptatt av lydkvalitet, for den har nok greit med trøkk, men antageligvis noe upresis bass.
            De elementene du har trenger relativt stor kasse, men de er til gjengjeld lettdrevne.
            Det finnes 10 tommere i dag som spiller "optimalt" i 20 liter reflekskasse, men det er fryktelig upraktisk da porten blir fryktelig lang.
            Dessuten er disse elementene utrolig inneffektive.
            Når man utvikler basselementer handler alt om å finne en balanse mellom 3 kriterier: følsomhet, kassestørrelse og dypbass-utstrekning.
            Man kan få 2 av disse egenskapene i en eller annen konstellasjon, men aldri alle tre.
            Høy følsomhet og dyp bass = stor kasse.
            Høy følsomhet og liten kasse = lite dypbass.
            Liten kasse og dyp bass = lav følsomhet.

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Takk for flott svar igjen

              Det blir nok så jeg kjøper den kassa ettersom den passe så bra i bilen, så får jeg heller kjøpe litt mere "riktig" kasse og basser(e) i min neste bil. Skal nok også eksperimentere litt med å ta ut porten og tette den hvis lyden blir dårlig

              Men du tror jeg får lyd ihvertfall med de to subbene drevet av en mtx x1000d altså, selv med kassa sånn som den er?
              1989 Volvo 740 GL

              Comment

              Working...
              X