Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omvendt brokobling av sub?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Omvendt brokobling av sub?

Hei, er helt fersk på området, men har tenkt til å bestille med bilstereo fra USA.
    Det anlegget jeg har satt opp foreløpig er

Fronthøyttalere:
    Alpine SPR-13C 5-1/4" 2-Way Car Audio Speakers

Bakhøyttalere:
    Rockford Fosgate T1693C 6"X9" Power Series 3-Way Car Audio Speakers

Sub:
    MTX SLH-T5512X2-D 12" 1200 Watts Enclosed Car Audio Subwoofer
    2 x 12"
    2 ohm
    600W RMS

Spiller:
    Alpine CDA-9884 CD/MP3/WMA/AAC Car Audio Receiver

Kondensator:
    Rockford Fosgate RFC2D 2 Farad Hybrid Digital Stiffening Capacitor

Forsterker(e):
    Her kommer spørsmålet da. Når man har 2 x 12" elementer, hva lønner seg å ha av forsterkere da? Jeg tenker å ha en 4 kanals til høyttalerne og en 1 kanals til suben, men går det? Går det å brokoble så man får 2 sub inn på 1 kanal? Jeg sliter nemlig litt med å finne sterk nok 2-kanals forsterker.

Kicker 06ZX650.4 4-Channel Car Audio Amplifier
    120 watts x 4 chan. @ 4 ohms

Kicker 08ZX750.1 1-Channel Car Audio Amplifier
    375 Watts x @ 4 Ohm
    750 Watts x 1 @ 2 Ohm

Kan jeg bruke disse forsterkerne, og hvor tykk strømkabel trenger jeg til anlegget?
    Tar gjerne i mot innvendinger på systemet jeg har satt opp

Takker for alle svar.

Noen tanker herifra:
    - Bilstereospillere fra usa burde du unngå da disse som regel er levert med oddetall på radiodelen (frekvens-stepp).
    - Personlig ville jeg byttet ut kondensatoren med et batteri..
    - Du kan paralellkoble 2 subber på en monoforsterker ja, men pass på så du ikke går under det forsterkeren liker av last (målt i ohm). Den sub`n du refererer til er det 2 X 2 ohm? Eller er det 2 ohm til sammen?
    -Strømkabel holder vel med 35mm2, men kjøp gjerne 50mm2, jo større jo bedre.
    Reinhardt

Comment

takker,
      du mener et ekstra batteri? Hvor nødvendig er det?
      Her står specs på sub: http://www.techronics.com/index.cfm?...roduct_ID=5591
      Jeg vet ikke om det er til sammen eller ikke.
      Specs på forsterker er her: http://www.techronics.com/index.cfm?...roduct_ID=8396

Hvilke kabler trenger jeg for å koble sammen to forsterkere bortsett fra RCA kabel?

Comment

Kassa han tenker på er kablet til 2 ohm, altså to paralellkoblede 4 ohms elementer.

Men totalsummen på dette kommer på minst 10 000,- NOK, for veldig "mainstream" komponenter som ikke utmerker seg på noen spesiell måte. Jeg tviler ikke på at det vil spille både høyt og kraftig, men jeg våger å påstå at du kan få bedre lyd for pengene ved å velge andre komponenter. Eller for å si det på en litt annen måte; hvorfor velge en Skoda Fabia 1,6 til 250 000,- når du for de samme pengene kan sikre deg nøklene til en Audi S6 4.2 Quattro? Og jeg antar du, som alle andre, har lyst til å få mest mulig igjen for pengene? Dessuten vil helt sikkert forhandlerene her på forumet hjelpe deg med å sette sammen en god pakke til samme pris
        Last edited by epifant; 17-08-2008, 02:23.

Comment

du får også ett rydigere og mere riktig lydbilde hvis du kutter ut bakhøytalerne.
          Da har du fort noe mere penger til kabler eller kanskje bedre front eller basser

har selv vært "avhengig" av bakhøytalere før men det snudde seg fort etter at jeg satte meg i baksetet for å lytte.Kan si at det låt bare feil
          Da jeg har sedan så fungerer disse hullene bedre til å få fram noe av bassen

Comment

Takk for svar.
            Noen som vet om suben krever 1 eller 2 kanaler? Er det to utganger fra den?

Jeg har stasjonsvogn til opplysning, vet ikke om det har noe å si for om jeg bør kutte bakhøyttalerne?
            Noen som har forslag til bedre pakke til samme pris?

Comment

subben er koplet til 2 ohm, regner med det da er en terminal ut ifra den. denne kan du kople rett på forsterkeren du linket til,da den takler 2 ohm.

Om du venter et par timer dukker det nok opp noen pakker her

Comment

Working...
              X