Announcement

Collapse
No announcement yet.

dynaBel og Hertz = ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• dynaBel og Hertz = ?

Morn!

Jeg har vel aldri vært inne i gamet hva gjelder bilstereo, men er glad i musikk og er stadig på jakt etter bedre komponenter i "hi-fi"-oppsettet (selv om dette har ligget litt på is den siste tiden).

Nå har jeg igjen fått dilla på lyd i bil og har nå tatt i bruk den stakkarslige 12" JBL'n jeg har hatt stående noen år (mener det er en JBL GT3-12), etter at jeg gikk på et lite impuls-kjøp av en dynabel BF4501 for et par uker siden.

Men det har seg nå slik at jeg ikke er fornøyd og har en stund sett på en god del bass-elementer jeg kan få tak i for en rimelig penge slik at det blir enten 2x10" eller 2x12" pluss et godt frontsett (det være seg komponent eller coaxial).. Så da kommer omsider spørsmålet:

Er det muligheter for at jeg kan bli fornøyd med et par Hertz ES250D eller 300D?

Eller kanskje noen har tips til andre alternativer til bass-elementer og/eller frontsett?

Mvh

Lars (brand spanking new på forumet)
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Hertz tror jeg nok du vil bli fornøyd med! Kommer litt annpå hva du er ute etter.. dunk dunk riste riste, eller litt strammere "rundere" bass. Kjenner folk som har bytta ut Rockfordene sine mot Hertz og blitt missfornøyd fordi det dunka mindre. Men også folk som liker Hertz bedre (dem er det mange av her inne hehe).
    Prøv å testlytt litt i biler og se/lytt på hva du synes er best, er ikke noe standardsvar for nettopp hva DU liker.

Det er MASSE å velge i, men som jeg skrev; Hertz er ingen dum idè
    Reinhardt

Comment

Vælkømmin!

Hva slags oppsett har du inne? Lettere å anbefale ditt eller datt når man vet hva du har i stua/lytterommet, i hvert fall om man går ut fra at du ønsker en liknende lydsignatur i bilen

Comment

Takk for velkomsten!

Er ikke all verden jeg har inne heller da, må vel innrømme det.. Og er langt fra fornøyd.

Men for øyeblikket har jeg et par Patos Basic 410 mk2 sammen med en Luxman L120a, men har ikke hatt cd-spiller på lang tid og bruker derfor pc'ene som lydkilde. Det byr ikke på noen store lytteopplevelser, men er i det minste til tider morsomt!

Har lyst på en mer fysisk opplevelse av musikken i bilen enn det jeg har inne, men det skal jo strengt tatt ikke mye til. Men trenger mer midbass og en (mye) fastere bass med litt mer kick og mindre romling (mye ligger vel i bilen også regner jeg med (volvo 740)).
        Alpine 137BTi
        B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Er det noen som har erfaringer med denne BF4501-forsterkeren sammen med es eller hx250d-elementene (eller andre svært like elementer)?

Er halvannen centimeter fra å kjøpe 2 stk hx250d her nå! :P
          Alpine 137BTi
          B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Jeg vurderer forsåvidt å selge en JBL 1200 GTi. Ny i eske, har aldri vært montert. Den bør kunne gi deg en ganske fysisk opplevelse Men den spiller best i litt store kasser, noe ikke alle har lyst til å prioritere. På det punktet er hx250-ene "litt" greiere å ha med å gjøre.

Comment

burde komme noen fler svar innom her etter hvert, men gi meg et pling om du bestemmer deg

Comment

Små krav til kassevolum er nesten et krav i seg selv, da det blir umulig å bruke bagasjen til noe "vettugt" om jeg bygger rundt kravstore tolvtommere..

Men var det noen som hadde erfaring med/hadde testet BF4501 og da kanskje har noen innspill på hvordan det vil gjøre jobben sammen med for eksempel 2 stk Hertz HX250d?

Og er det overhodet mulig å kjøre i 2 ohm når man har dobble 4ohms-spoler og da 2 element? Må bare få klarhet i det.. :P
                Alpine 137BTi
                B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Nei da kan du koble i 1ohm eller 4ohm. Dynabel BF4501 er stabil i 1ohm så det går fint. Jeg har en slik selv som driver en DY9815 det går fint så tror ikke det er noe problem med to stk. hertz hx250d, da får de 600w rms pr. stk så det er sikkert nokk.

Comment

har brukt en slik bass på 160w, og funket som fy ( basskanalen på en Ep5 forsterker)

Comment

Jammen ble det ikke et par Hx250D!

Nå sitter jeg vel egentlig bare å lurer på om batteri, dynamo, kondensator og mdf må kjøpes inn slik at jeg får testet det her skikkelig?

Batteriet jeg har i dag er ikke rare greiene, for det lader seg ut etter relativt kort tid med spilling, så det er under vurdering.. Dynamoen er jeg usikker på da det er en klinke original (bosch?) volvo-"bæta".

Hvilket forhold har dere til kondensator forresten? Er dette noe jeg vil oppleve som en kraftig forbedring?

Mdf får jeg bare ta som det kommer.. Da jeg er usikker på om jeg skal drøye installasjonen til jeg får tak i ny bil!
                      Last edited by Keltern; 19-08-2008, 11:09.
                      Alpine 137BTi
                      B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

jeg ville heller lagt den 1000lappen du bruker i et bedre batteri. akkurat den kondensator diskusjonen er det mange diskusjoner om.
                        mvh Sindre Carlsen

Comment

Er viktig med batteri og dynamo så det blir nokk strøm
                          88-Volvo 740
                          Kenwood
                          Rockford fosgate
                          Pioneer

Comment

Hvorfor er alle så opphengt i så svær dynamo?

Om du skal børpe i flere timer, ja, da ser jeg vitsen, men om du skal bare spille vanlig musikk med litt dunkdunk, så er det ikke så fantastisk mye strøm som brukes.
                            Mvh
                            Rolf Try Nygård

Comment

Batteri er nok det som er mest aktuelt å bytte her tror jeg.. Kondensator har jeg ingen erfaring med så det er for øyeblikket opp til andre å avgjøre.

Men jeg ser helt klart at et batteri ville gjort mer for min del nå enn større dynamo. For jeg har fort mer strøm på batteriet etter en bitteliten kjøretur, så jeg antar de nye børstene får holde for nå!

Men da, med tanke på at jeg kjører volvo og mest sannsynlig kommer til å kjøre volvo en stund fremover (kommer mest sannsynlig til å gå fra 740 til 940 om kort tid) og jeg samtidig har intensjoner om å bruke bagasjerommet til andre ting i tillegg til stereo, så hadde jeg tenkt å bygge inn basskassene i hvert sitt "hjørne" under hattehyllen med elementene pekende bakover..

Eller har dere noen innvendinger på plassering og retning med tanke på lydkvalitet? Trenger alle hint og tips jeg kan få her føler jeg!
                              Alpine 137BTi
                              B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Working...
                              X