Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor er det beste stedet å jorde?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor er det beste stedet å jorde?

Hvordan skal man legge opp jording? Rett ned i nærmeste karosseri? gjør det noe om man jorder på forskjellige steder i bilen?

I Batteriet!!!

Comment

i batteriet? det har jeg aldri hørt om før!? Kan du utdype det litt mer?

Comment

Originally posted by Gullfisken View Post
        i batteriet? det har jeg aldri hørt om før!? Kan du utdype det litt mer?

Hehe, det vil si at du strekker kabelen fra forsterkeren til batteriet.. Eller det blir jo egentlig fra batteriet til forsterkeren da..

Ikke fest den i karosseriet, men fest den i minuspolen på batteriet =)
        Mvh.
        Roy
        Mob: 40 30 99 06

Comment

ellers blir vil skruen på setebeltet flittig brukt
          mvh Sindre Carlsen

Comment

jeg har planer om 2 forsterkere og 1 kondensator.. skal alle kobles til batteriet da? hver for seg eller koble jordingskabelen sammen på noe vis?

Comment

Originally posted by aFFekak View Post
              Hehe, det vil si at du strekker kabelen fra forsterkeren til batteriet.. Eller det blir jo egentlig fra batteriet til forsterkeren da..

Dette var nytt for meg og Har 2 jordingskabler i hver sitt beltefeste
              www.mitsubishi-klubben.no
              Pioneer RockfordPower PhoenixGold Focal

Comment

For å få best jord kobler du rett i batteriet.

Og i forhold til forsterker, kondensator osv, så er det ikke noen forskjell annet enn at kabelen går helt frem til batteriet istedet for rett i karosseri.

Comment

Originally posted by aFFekak View Post

Men skal du ikke jorde så nærme som mulig det som skal jordest??
                  07 VW Touran 2.0TDI DSG Highline
                  97 VW Polo 1.4

Comment

med en grei kabel får du mindre motstand gjennom den en gjennom karosseriet.. det er jordet helt frem uansett om du har den i setebelte festet eller gjennom kabel.. Før i gamle dager med et stort fast chassie var det nok bedre å jorde i chassie en i "klipp og lim" bilene vi kjører nå...

Comment

Spesiellt hvis du trekker mye strøm gjennom forsterkerne så kan du brenne de hvis du jorder i chassiet og du har en bil med mye sveiseskjøter/lim. Har sett flere eksempler på dette og regner med at det vil dukke opp oftere fremover i og med at det blir mere og mere av monster forsterkere som folk vil ha i bilene sine.

Det beste er å kjøre en Corvette hvor man jorder i chassiet og kommer tilbake og klager på at anlegget ikke virker...
                      Mvh
                      Lars Engen

Comment

Så for meg som kjører gammal stålklump aka volvo burde det funke å jorde i chassi?

Har ikke lange nok kabler til å rekke fram uansett, så det MÅ funke
                        1989 Volvo 740 GL

Comment

Det skal nok gå greit det

Comment

Originally posted by daruu View Post
                            Så for meg som kjører gammal stålklump aka volvo burde det funke å jorde i chassi?

Har ikke lange nok kabler til å rekke fram uansett, så det MÅ funke

Går jo som regel bra i alle biler, men som engen sier, er det mye strøm som skal gjennom chassiet er det ikke altid like smart i nye biler... Er mye fin elektronikk osv. som kan reagere på det.. Har sett dette flere ganger i nyere opel f.eks.. Er spesielt der JEG har sett det mest, er ikke dermed sagt at Opel er noe værre enn andre merker.. =)

Men en gammel Volvo er det ikke noe som helst problem å jorde i chassiet på =)
                            Mvh.
                            Roy
                            Mob: 40 30 99 06

Comment

Working...
                            X