Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vurderer enkelt budsjett-anlegg i Golf 3 - vil dette spille OK (Hertz)?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vurderer enkelt budsjett-anlegg i Golf 3 - vil dette spille OK (Hertz)?

Jeg skal hente meg en Golf 3 denne uken.
    Blir da å bruke denne til og fra jobb, så får fruen levere junior i barnehagen med Passaten.
    Må jo da ha litt lyd i Golfen...

Er litt smålysten på å teste ut Hertz da jeg ikke har noen erfaring med dette merket, men ser mange skryter av det. Men det må nødvendigvis bli på budsjett. Vil ha litt trøkk - litt morofaktor. SQ får bli senere. Så forventningene er i så måte ikke skyhøye - men lurer jo på om det går an å få dette til å spille sånn noenlunde bra:
    Click image for larger version

Name:	Hertz DS300.jpg
Views:	1
Size:	38.7 KB
ID:	299123 Click image for larger version

Name:	Hertz DSK165.jpg
Size:	14.7 KB
ID:	299124 Click image for larger version

Name:	Hertz EP4.jpg
Size:	8.8 KB
ID:	299125
    Forsterker: Hertz EP4 (4x60w eller 2x60+190w RMS) kr. 1999,-
    Frontsett: Hertz DSK165........................................ kr. 999,-
    Subwoofer: Hertz DS300........................................ kr. 799,-
    Totalpris: .................................................. ...... kr. 3797,-
    Priser funnet på www.installbay.no

Om det er helt bak mål kan jeg eventuelt strekke meg til å bytte fra Dieci-serien til Energy-serien på composett og sub. Det vil øke totalsummen til kr. 4597,-
    Men hadde vært moro å se hva man klarer å få til for under 4k - og for én gangs skyld fra samme produsent!

Orker ikke legge så mye i en bil som ikke blir brukt på langturer, og som jeg ikke orker å lyddempe noe.

Hvor mange liter lukket kasse skal DS250 og DS300 ha?
    .:Lasse:.

bør bli et helt ok oppsett det der ja.. men du vil tjene endel på å handle deg en eller to vibroplast pakker og dempe dørene bak høytalerne.. dette vil jo øke budsjettet ditt med kun 660 kr og vil hjelpe deg masse
    www.eirikaspaas.com

Comment

Tja, det får eventuelt bli etterhvert...
      Først og fremst prioriteres å få dette installert....

Hvorfor finner jeg ikke kassevolum til subber i Dieci-serien?

Vurderer faktisk å bryte med ett av mine egne prinsipper og kjøre på en bassreflekskasse denne gangen (sverger normalt til lukket). Om jeg går opp til Energyserien på iallefall sub, vil denne forsterkeren klare å gi den nok juice?

Comment

holder fint til den subben ja.. send en mail til dag johansen her på forumet, så får du fine kasseforslag av han
        www.eirikaspaas.com

Comment

om du hadde gått for en energy bass med 2*4ohms spoler, paralell kopler dem og kjøper Ep5, f.eks den jeg har i signaturen får du 250w rms 2 ohm til bassen brukt lik type til Hx bass, funker som fjell

ved 3 kanals bruk får du : 3 Ch.: 190 x 2 + 250 x 1 @ 4/2 Ω

Comment

Hmm, interessant...kanskje vi skal bytte da - forsterkeren din mot harddiskopptageren min + litt i mellom fra meg?

Går kanskje for en ES300D evt en ES250D da - eller kanskje to stk DS250 (om jeg kan finne ut kassestørrelse - om jeg får plass i Golfen). Hm, ser det enkle budsjettanlegget mitt begynner å balle på seg nå ja...hehe.

Forresten - er ESK165 verdt de 400,- ekstra opp fra DSK165? Hva er den primære forskjellen?
            Last edited by screwball; 25-08-2008, 18:27.

Comment

Da var en Hertz EP5 i boks etter avtalt bytte med golfnos.
              Da gjenstår det bare å få spadd opp frontsett og sub.
              Sendte PM til Dag Johansen om kasse til Dieci-serien. Han anbefalte vel egentlig ikke 10" da jeg ikke kunne unngå svulstig bass. Ble ganske stor kasse om jeg skulle hatt to - over 40 liter pr element.
              12" ville spille rimelig greit, men må da opp i 60 liter pr element og det er jo rimelig mye i en Golf...må jo ha to stk om jeg skal utnytte forsterkeren ordentlig - og 120 liters kasse er i overkant av hva jeg hadde sett for meg.

Så spørs om jeg ikke da ender opp med å "oppgradere" til Energyserien over hele fjøla, både på composett og sub. Så gjenstår det bare å bestemme seg for om jeg skal gå for 10" eller 12" (ES250D eller ES300D).
              Noen som har erfaring med ett stk av disse i en Golf? Så lenge jeg får dyp bass bør jeg vel rimelig greit få nok bass med en 10", spesielt i en bassreflekskasse. Men siden det skal være litt morofaktor over dette er jeg jo fristet til å gå for 12" - men så skal jo frontsettet henge med også...

Hva er den primære forskjellen på ESK165 og ESK165L? Ser at sistnevnte går ca 15hz lavere (50Hz vs 65Hz), nå blir jeg vel å dele på rundt 80Hz, har det da noe å si? Ser for meg at kanskje ESK165L er mer myntet på de som ikke skal supplere med sub og derfor trenger et composett som går lavest mulig i frekvens.

Comment

Da har jeg bestemt meg for en ES300D i nærmere 50 liters kasse.
                Skal visstnok spille meget meget bra. Gleder meg til å stifte bekjentskap med Hertz.

Comment

Det gikk jammen fort å spore av til hakket over fra Hertz (bortsett fra forsterker da, men ble uansett en dyrere enn jeg hadde tenkt meg).
                  Fikk en deal av InstallBay Tønsberg nå, så da ble det budsjett over dette også, og hvis jeg regner harddiskopptakeren som nedskrevet fra før så ble det endel billigere enn om jeg hadde gått på Dieci-serien.

Så nå blir det følgende:

Forsterker: Hertz EP5
                  Frontsett: Hertz ESK165
                  Subwoofer: Hertz ES300D

Burde funke dette håper jeg!

Comment

tror da det.

har samme basser i bilen min og synes den spiller bra
                    VW Golf 4
                    Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                    Simen Sormbråten

Comment

flott! legg ut bilder når det blir noe bygging midt i flytte sjau*?

Comment

Jepp, det skal jeg gjøre.
                        Da bilen er classic blue metallic (en dyp mørk blålilla farge) så blir jeg å bruke denne fargen, orangefargen i Hertz-logoen (noen som har fargekode?) og svart som farger.
                        Blir nok en helt enkel installasjon hvor jeg hever bagasjeromsgulvet litt og feller ned sub i reservehjulsbrønn og monterer forsterker nedfelt foran denne. Ikke usannsynlig at også delefiltre blir plassert på display.
                        Kommer til å bygge sidevegger i bagasjerom med åpning slik at jeg kan få fatt i varseltrekant og reservehjul på boks.
                        Eneste kriteriet er at det etterpå skal være mulig å få ei barnevogn/trille nedi der ved behov.

Står en Kenwood KDC3090R cd/rds i bilen, denne tar ikke MP3 og har ikke fått sjekket om den har preouts. Om den ikke har det må jeg finne meg en brukt spiller som tar MP3 og som har (fortrinnsvis) 2 preouts sånn at jeg i det minste kan bruke fader til å justere subvolum

Comment

Hadde egentlig lyst på et ESK165L 3-veis frontsett da det er plass til 6,5" i dørene og 4" i dashen på Golf3.
                          Snakket med InstallBay Tønsberg om det, men følte et nytt sånt ble for dyrt kontra det brukte ESK165-settet jeg fikk god pris på av ham. Så slo det ifra meg...

Fikk PM nå fra InstallBay Tønsberg at han hadde rotet og lett på lageret, og jammen ikke funnet et ubrukt sett i eske som bare hadde vært pakket opp og ned et par ganger - og siden jeg var bortreist hadde han sendt det med for en omtrent symbols sum ekstra!!!
                          Så her må jeg virkelig bare berømme og skryte - skikkelig bra service det!

Rent utlegg for meg for dette anlegget (hvis vi ser bort fra HDR) blir da totalt på såvidt over kr. 3.000,-

Oppsettet blir da på følgende (alt fra Hertz):
                          Forsterker: EP5
                          Frontsett: ESK165L
                          Subwoofer: ES300D

Gleder meg til å få dette installert!

Comment

Skrev feil i forrige post. Frontsettet heter ESK163L.

Alt ankommet nå, ser dritbra ut!
                            Gleder meg til å få testet ut dette!

Legger denne død nå og oppretter en prosjekttråd når jeg kommer meg til å mekke lyd.

Lasse

Comment

knall! det gleder jeg meg til å se

Comment

Working...
                              X