Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp til å få godlyd i Yarisen min

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Trenger hjelp til å få godlyd i Yarisen min

Hei

Er ny her på forumet og håper noen av dere kan hjelpe meg litt. Jeg har en Toyota Yaris 1.3 87HK Automat/MM 3-Dørs SOL Pluss +, 2008 modell, som jeg ønsker bedre lyd i enn originalanlegget kan gi. Jeg har vært innom Bilradiospesialisten og fått dette tilbudet:

GT5A402 JBL 2-kanals forsterker, THS652 MTX 6,5" Komp.sett, TSWX20LPA Pioneer Aktiv basskasse, SQ600 SOUND QUEST KABEL KITT 500 WATT, inkludert montering, Sum totalt = kr. 8495.

Er dette et greit anlegg? Jeg kunne egentlig tenkt meg å bytte ut MTX komp.sett med Polk eller Infinity komp.sett, men har egentlig ingen snøring på hva som vil fungere best i min lille bil. Håper noen av dere kan hjelpe meg litt. Er egentlig ganske bra forvirra etterhvert

Hva med å ta det litt etter litt? Begynn med et bra komponentsett, bruk noen uker på å "bli vant til lyden" og gjør deg deretter opp en mening om du trenger noe mer. Så fort du skal ha inn en forsterker må det trekkes endel kabler, og da må man ut med litt penger for montering.

Hva slags komponentsett som vil passe best kommer litt an på hva slags lyd du liker, hva slags musikk du hører på osv.

Comment

Ja, montering koster en god del. Synd jeg ikke er i stand til å gjøre det selv

Når det gjelder hvilken type musikk jeg hører på så er jeg veldig allsidig på det i bilen. Ønsker en god allround høytaler som spiller det meste bra. Må kunne spille litt høyt

Hva vil gi best lyd i bilen, komp.sett fremme og sub bak. Eller komp.sett fremme og høytalere i sidene bak (i mangel av dører bak - 3-dørs). Eller begge deler? En mulighet er jo også å ha et par i hattehylla istedenfor sub og høytalere bak. Hva tror dere vil funke best i min Yaris?

Med bare komp.sett fremme vil vel lyden bli veldig sentrert bare i front. Jeg ønsker litt trøkk bak i bilen også

Er det noen som kan sette opp et alternativ for meg som ikke koster skjørtet, men som spiller bra? Også fint om det er noe Bilradiospesialisten selger da jeg regner med at det blir dem som monterer. Har forresten lest mye bra om Focal, men det er et merke Bilradiospesialisten dessverre ikke selger. Må nesten prøve på å få et godt tilbud hos dem med montering.

Noen som tar utfordringen? Bra, rimelig forslag til anlegg for meg og Yarisen?

Comment

Originally posted by Elisabeth77 View Post
        Hva vil gi best lyd i bilen, komp.sett fremme og sub bak. Eller komp.sett fremme og høytalere i sidene bak (i mangel av dører bak - 3-dørs). Eller begge deler? En mulighet er jo også å ha et par i hattehylla istedenfor sub og høytalere bak. Hva tror dere vil funke best i min Yaris?
        Objektivt sett vil du få best lyd av å kjøpe færre, men bedre komponenter. Et komponentsett til 3 000,- vil være bedre enn ti komponentsett til 300,-. Høyttalere bak, enten i sidene eller i hattehylla, kan være med på å gjøre lydbildet mer omsluttende, men på bekostning av nøyaktighet. Artistene kan ikke lenger plasseres nøyaktig når man lukker øynene, men vil være mer "overalt". Hva som er best er riktignok en smakssak, men både på konsert og hjemme i stua har man kun høyttalere foran. Surround blir en annen kopp te, ettersom det er snakk om egne kanaler med separat informasjon, og det har man ikke i en bil.

Men det er DIN bil, DINE penger og DINE ører som skal bli fornøyd. Uansett vil jeg anbefale å begynne med et godt komponentsett og en god sub, og heller bygge ut med høyttalere bak senere.

Bilradiospesialisten i Sandnes forhandler Hertz:
        - Hertz DSK 165 6,5" frontsett, kr. 999,-
        - Hertz EP 4 firekanals forsterker, kr. 1 999,-
        - Hertz DBX 250 10" basskasse, kr. 1 990,-
        Totalt kr. 4988,- (minus eventuelle rabatter du måtte få av Pål), pluss montering. Kabler kommer riktignok i tillegg, og her kan du strengt tatt bruke Biltemas 21mm2 kabelsett uten problemer, selv om gutta hos Bilradioen sikkert kommer til å klage (eventuelt kan du kontre med å spørre om de kan gi deg ett av "sine" kabelsett til samme prisen)

Comment

Nå vet jeg ikke hvoredan bilradiospesiallisten er i Stavanger, men i Kr.sand så har de mye i butikken som man ikke finner på nettsidene. En del lokale kampanjer o.l.

Ellers vil jeg si meg enig med dem over, komponentsett ville jeg startet med. Da vil lyden bli klarere og de takler lysere toner bedre. Noe som vil gi et bredere og klarer lydbilde.

Med tanke på bass så vil nok en 10" sub klare jobben relativt bra i en såpass liten bil.
          MSN: smack_me@hotmail.com
          IRC: #bimmers.no @ quakenet

Comment

Hei, takk for svar

Hva med å bytte ut Hertz DSK 165 med HERTZ ESK 163 S som er noe dyrere, men også bedre regner jeg med? Vil det være en god ide? Vil det funke med resten du foreslo epifant?

Eller kanskje disse? Hertz ESK 165
            Last edited by Elisabeth77; 29-08-2008, 13:53.

Comment

Setter opp et oppsett som jeg vil tro klarer å spille fint i din bil fra bilradiospesialisten jeg, siden det er der du skal montere så får du mye bedre pris på monteringen om du kjøper utstyret der.

JBL GTO1004 4kanals forsterker - 2995,-
              Polk audio DB104 10" sub - 1295,-
              Polk audio DB65-01 Comp. sett 2395,-
              Monster Cable Interlink® Junior 5 m 198,- stk
              Rockford Fosgate 21 mm2 rød 5meter 100,- pr. meter
              Rockford Fosgate 21 mm2 sort 2meter 100,- pr. meter

totalt så ble dette: 7682,- + montering, vil tro du kan få en ganske mye bedre pris på utstyret siden du kjøper alt der.

Oppsettet er slik at du bruker 2 kanaler på frontsettet, og 2kanaler blir broklblet for å egne seg til sub bruk. Subben kan også kjøpes i ferdig kasse og det blir ca 1000kr dyrere.

Om du finner ut at du vil ha høytalere bak også, så kan du bare kjøpe det og en forsterker til sub, så har du det du trenger utenom, siden signalkabel allerede ligger der

Dette oppsettet er kanskje litt dyrere enn det de selv ga deg, men mulig lyden blir litt finere også?

PS: tror du kan få et like bra oppsett til mindre penger om du kjenner noen som kan montere for deg, slik at utstyret kan kjøpes en annen plass...

Pioneer, Mb Q - Q-line og focal k2, min oppskrift på god lyd

Comment

Dette ser knallbra ut, men dessverre litt i overkant av hva jeg har mulighet til å betale med tanke på at jeg trenger dem til å montere også. Pokker at jeg ikke kan slikt selv, og kjenner nok ingen som kan ordne det for meg heller

Noen som vet om et sted i Stavanger/Sandnes området som monterer til en rimelig penge?

Eller om det er mulig å å endre noe i det forslaget du satte opp mrZippO slik at det blir litt billigere, men fortsatt bra?

Det er monteringen som tar knekken på meg

Comment

Hvis du sier noe om hvilket geografisk område du er villig til å reise i for å få dette montert for en billigere penge så kan sikkert noen komme med forslag
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Jeg bor selv i Stavanger, som ikke er langt fra Sandnes, som igjen fører utover Jæren (Klepp, Bryne, Nærbø o.l.) Kanskje det er noen muligheter et av disse stedene? Ellers er det heller ikke særlig langt til Egersund, Flekkefjord m.m.

Noen forslag i disse områdene?

Comment

jeg vet om et slikt sett som skal selges: http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=752

dette er jo meget bra..selges for 2000kr pluss frakt

Comment

Er det integrert spiller i bilen,eller en som er "etter montert" ?? å sette inn et composett og trekke kabler i den lille bilen bær ikke være den mest tidskrevende jobben, men så har ikke jeg disponibel plass å stå nærmeste fremtid ihvertfall, desverre

men den Hertz kompoen er ihvertfall ikke et dumt valg! 163 settet er jo igjen 3 veis., vet ikke hvordan det hadde passet i din bil uten en del mods

Comment

Jeg har originalspiller i bilen. Det Hertz settet ser jo bra ut det. Men trenger jeg egen forsterker til dette? Og sub utenom? Eller er det nok med å installere dette og ikke no mer?

Beklager om jeg spør dumt, er helt grønn på området. Det er derfor det er så godt å ha dere

Comment

Du må/bør ha forsterker til Hertz settet.
                            du kan f'eks kjøpe en firekanaler og brokoble 2 kanaler til en sub.

Du trenger riktig nok ikke svære greiene siden du har en såpass liten bil. 10"/12" på ca300wrms burde holde i massevis.

Hvis du ikke vil bruke så mye penger er access serien til focal et bra alternativ, de spiller kjempebra uten forsterker. Koster vel 1300 for et 6.5komponent sett
                            sigpic
                            /////ALPINE, STINGER, KICKER, HERTZ.

Kna Bodø Gatebil

Comment

Har lest/hørt mye bra om Focal. Hva med dette settet: http://www.bilstereospesialisten.no/...t.php?pid=1049 Kan det være være noe?

Comment

Working...
                              X